Lösning på fodring i hage utan nät?

Huskatten

Trådstartare
Ber om ursäkt om den här frågan varit uppe tidigare och jag har missat detta.

Min häst går i en hage tsm med ett annat sto och vi fodrar för närvarande med hö i en stor rundel -eller bytta, vilket man nu vill kalla det.
Vi lägger ut hö där som räcker hela dagen så de kan välja själv när dom vill gå och äta.

Tidigare när jag stod i ett annat stall hade vi en stor höboll ute i hagen med nät runtikring som var fäst i taket i ligghallen som fanns där då.
Av olika orsaker vill jag idag inte ha nät till min häst men det skulle vara skönt att kunna ha mycket mer mat ute mest pga tiden det tar idag att förbereda hagen varje dag.
Fördelen med bollen i nätet var ju att bollen byttes när den var slut och sen behövde man inte göra så mycket mer, vi har förresten ingenting att fästa ett nät i som det är idag.

Övriga hagar portionsutfodrar direkt på backen.
 
Ni kan ju bara ställa ut en bal, utan nät. Om de ändå har fri tillgång och funkar med det. Man kan ju med fördel använda foderring (eller snickra något eget) för att minska spillet. Det blir ju samma princip som du haft förut - ställa in ny mat när den gamla är slut. Minus skaderisken med nätet.
 
Jo kanske men det syns bli mycket spill och nedtrampat i de hagar jag ser med en boll i :( och jag vill ta bort all plast och nätet innan jag serverar bollhö -är så rädd att dom ska svälja en bit av ffa nätet som de kanske inte ser eller känner på samma sätt som en bit plast.

När jag hade nät öppnade jag hela bollen innan jag rullade in den i nätet och ställde sen hela alltet på änden.

Tack endå :)
 
Jag har haft min häst i hage med en hel bal ute. Nu funkar det inte för min häst av andra skäl (läs: hon blir smällfet eftersom hon jagar bort alla andra hästar från balen och äter hela tiden, inte heller helt optimalt när det går hästar i hagen som faktiskt behöver äta ganska mycket), men jag uppfattade inte att det blev värre än att portionera ut höet på andra sätt i hagen. Det beror ju lite på vart man ställer den (ställer man den vid grinden där hästarna står och häckar vid insläppet blir det givetvis jättegeggigt), och hur stor hagen är/hur hagen ser ut för övrigt.
 
Profarma har vettiga foderringar tycker jag. Olika höjd och man kan köpa till regnskydd att lägga över om hästarna är inne på natten.
 
Med höring tycker jag det blir minimalt med spill, däremot om man inte har en bra yta under kan man behöva flytta balen just för att det inte ska bli så nedtrampat. Och plasten och nätet ska ju alltid av, allt annat är ju farligt. Men det kanske blir besvärligt om ni inte har traktor att köra in den med? Här skalas balen helt utanför hagen, sedan upp i gripen och ut till hästarna.
 
Med höring tycker jag det blir minimalt med spill, däremot om man inte har en bra yta under kan man behöva flytta balen just för att det inte ska bli så nedtrampat. Och plasten och nätet ska ju alltid av, allt annat är ju farligt. Men det kanske blir besvärligt om ni inte har traktor att köra in den med? Här skalas balen helt utanför hagen, sedan upp i gripen och ut till hästarna.

Ska kolla upp hö-ring och hur högt de går :)
Har ingen traktor utan får handrulla ;) men hjälps man åt ett par stycken så går det nog bra - jag vill ju som sagt klä av bollarna helt men det är många många hagar jag ser med en boll i där den bara är avskalad på toppen och att man skär upp allt eftersom och de står och käkar uppifrån..
Bollen åker ju isär och blir som ett höhav om den står avskalad rätt oppåned så jag förstår ju kanske tanken med det (!) men för mig går detta bort.
 
Ska kolla upp hö-ring och hur högt de går :)
Har ingen traktor utan får handrulla ;) men hjälps man åt ett par stycken så går det nog bra - jag vill ju som sagt klä av bollarna helt men det är många många hagar jag ser med en boll i där den bara är avskalad på toppen och att man skär upp allt eftersom och de står och käkar uppifrån..
Bollen åker ju isär och blir som ett höhav om den står avskalad rätt oppåned så jag förstår ju kanske tanken med det (!) men för mig går detta bort.

Ja så är det ju, det blir mer att mocka bort sedan och mindre mat. Men hellre det än en plastbit i halsen, kolik eller något annat skojigt. Sedan är det ju lite mysigt för kusarna också ;)
15wndp5.jpg
 
Ja så är det ju, det blir mer att mocka bort sedan och mindre mat. Men hellre det än en plastbit i halsen, kolik eller något annat skojigt. Sedan är det ju lite mysigt för kusarna också ;)
15wndp5.jpg

Det här är vad min häst garanterat skulle få kolik av, så det är nog olika. Att äta i i leran gav honom kolik varje vecka innan vi kom på vad det var.
 
Det här är vad min häst garanterat skulle få kolik av, så det är nog olika. Att äta i i leran gav honom kolik varje vecka innan vi kom på vad det var.

Du kan väl inte mena att balen står i lera på bilden? Den har på bilden stått 2 dygn i en hage där det inte gått djur på 25 år så upptrampat är det sista jag skulle vilja säga om den matplatsen. Jag tycker det lönar sig att grusa upp en yta där balen kan stå, annars får man ju som sagt flytta runt den vid påfyllning för att undvika sörjig utfodring.
 
Du kan väl inte mena att balen står i lera på bilden? Den har på bilden stått 2 dygn i en hage där det inte gått djur på 25 år så upptrampat är det sista jag skulle vilja säga om den matplatsen. Jag tycker det lönar sig att grusa upp en yta där balen kan stå, annars får man ju som sagt flytta runt den vid påfyllning för att undvika sörjig utfodring.

Nä, det gjorde den inte. Jag ber om ursäkt. Jag tyckte det såg ut som det tills du påpekade och jag fick förstora bilden massor.

Dock hade det inte fungerat för min häst ändå, 2-3 dagars markhö (hösilage) får han genast kolik av. Blir det så minsta trampat i så blir risken ännu större.

Just nu ser jag minst tre stall jag åker förbi som utfodrar på detta sätt och även när det så regnfritt som det varit de senaste 2 månaderna här har det blivit nertrampat i gräsmattan och i några fall blivit lera.
 
Då är jag med @Efwa :) Att ro runt allt med att ha hästar är verkligen ingen lek. Det krävs lika stor insats att sköta marken och hålla den i trim att hantera hästarna och deras parasiter som att sköta hästarna, tyvärr har även jag sett/stått i ett par stall som inte är intresserade utav det. Personligen fodrar jag hellre såhär än i nät, har sett så många som fastnat, fått skäras loss och i ett fall eventuellt blivit såpass skadad att ridkarriären är åt pipan. Huvudsaken är ju att man anpassar sig efter sin häst, får man fråga hur du fodrar din ute nu med den känsligheten?
 
Då är jag med @Efwa :) Att ro runt allt med att ha hästar är verkligen ingen lek. Det krävs lika stor insats att sköta marken och hålla den i trim att hantera hästarna och deras parasiter som att sköta hästarna, tyvärr har även jag sett/stått i ett par stall som inte är intresserade utav det. Personligen fodrar jag hellre såhär än i nät, har sett så många som fastnat, fått skäras loss och i ett fall eventuellt blivit såpass skadad att ridkarriären är åt pipan. Huvudsaken är ju att man anpassar sig efter sin häst, får man fråga hur du fodrar din ute nu med den känsligheten?

Precis, man måste ju anpassa efter hästen/hästarna.

Jag har ju inte fri tillgång ens med nät. Det skulle inte fungera eftersom de båda är fjordhästar och är väldigt lättfödda.

Jag ger hängande nät till den ena och nät i plastback till den andra. De kan inte gå i samma hage utan går bredvid varandra.
Numer har jag dem hemma så jag kan fixa själv med allt. De får mat 5-6 ggr per dag också. Spill blir det bara för stunden när de äter och det äts upp i samband med fodringen. Hinner aldrig ligga eller trampas ner.

Inte roligt med en så jävulskt känslig häst.
Det händer fortfarande att han får kolik men den anledningen har jag inte listat ut än vad det kan vara. Bara känslighet kanske?

Det jag vet är att det åtminstone är det minst riskabla sättet och de mår bäst av detta. Ibland får man välja mellan pest och kolera, känner jag.
 
Vi fodrar i fodeställning (vet ej vad de heter, men de är av metall med tak och ett rutnät av metall som man lägger på som ett lock) och i traktordäck. Fungerar väldigt bra för oss :) Minimalt med spill.
 
Jag har tänkt bygga "hölåda" av en lastpall som jag sätter kanter på. Såpass höga kanter att mina stora hästar kommer åt men att inte shettisen når så mycket utan mest får äta spillet från de stora hästarna. Blir dom för feta så borde det bara vara att fästa ett småmaskigt hönät i botten av lådan då kanterna kommer vara såpass höga att dom kan veva med frambenen utan att komma åt nätet.
 
Vi har tidigare haft storbalshäck i metall, av typen med en helstängd nederkant och bågar som sticker upp, vilket fungerade bra och inte gav så mycket spill.
11543112-WPlGd.jpg

Bild lånad från cmranch.se, vi använde vår utan nät och den hjälpte ändå mycket. Vet dock inte hur de är att hantera utan traktor.

Nu har vi istället ett hemmabygge i trä, som en person lätt tippar och två lyfter för hand. Vår är inte så effektiv mot spill då den är byggd med tanken att ha tillsammans med nät, men det borde gå att designa en som är mer effektiv på den fronten, tror att något liknande bågarna ovan är det som gör det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp