Löshö ger mycket spill

P

peacepipe

Vi har löshö och det blir mycket spill "boss" i botten.Detta försöker jag undvika att ge hästarna då jag är rädd att de skall få hosta. Nu är frågan om det kan vara mycket näring i dessa spill som hästarna går miste om. Synpunkt?
 
Eftersom gammeln tydligen inte klarar av att trycka ner så många tangenter idag skall jag försöka svara, får se om det blir godkänt. Spillet består av blad dvs den proteinrikaste delen av gräset. Här har hösilage en klar fördel.
PL
 
:rofl:......ja den här gången blir det godkänt ;)......fast man kunde ju vässa till det lite om man så ville :angel:
 
Hade löshö förut, och brukade blöta "spillet" :) Och fodra ute också iofs, men det blåser ju iväg om det är torrt!
 
"Spillet" (som för min valack ÄLSKAR) innehåller så pass stora partiklar att detta inte dras ner i luftvägarna, det är dammet som är osynligt för blotta ögat som är farligt.

Är inte höet dammigt i övrigt så ska inte bosset vara dammigt heller. Jag tömmer boss 1 ggn/vecka, då är det såpass mycket kvar av det hästarna inte äter av det.

Och det blir boss av hösilage med, men betydligt mindre, till valackens stora sorg :devil:
 
Tack för detta svar. Nu känner jag mig lugnare (har man haft en hosthäst förut blir man ju försiktig) jaha så de är det osynliga dammet som är farlig :bow:ast. Ja årets/fjolårets hö är jättebra så något mögeldamm känner jag ingen oro för.
MVH Peacepipes matte
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Cina B
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp