Lösdrifts fråga ang mat

Sv: Lösdrifts fråga ang mat

TINTILAR: Min 2 åring (Nsv hingst) går på lösdrift, med fri tillgång på bra grovfoder, 4 "matställen" 9 hektar mark, skog, ängar, kuperat. Blandflock: 6 st vallacker , min hingst och ett sto =)
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Sorry :P Såg ju nu att det inte var *Tintilar* som startat tråden. Så inte meningen posta mitt inlägg till dig enbart =)
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Har två ponnyer, snart tre. Hagen är på knappt en ha just nu.
De har i stort sett fri tillgång på hö och jag varierar mellan att fodra direkt på backen och i nät upphängda lågt på många ställen. Är det nedåt -20 vill jag att de ska kunna äta sig ordentligt varma = inga nät spm sänker ättakten.

Till hösten kommer jag vara tvungen att begränsa maten om jag inte får tag på ett silage med lågt MJ. Då blir det smhn troligen i kombination med lunchgrind.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

När jag har hästarna på lösdrift är de två eller max tre stycken. När de är två äter de från samma foderplats för den lilla får inte i sig så mycket jämfört med den stora så det blir rätt mängd foder. När de var tre fick den tredje hästen lite extra foder när han togs in för arbete. Han behövde lite mer än de andra. Så löste vi det. Hagens storlek är omöjlig att svara på. Hagen går i flera svängar, in i skogen, ut ur skogen, in i skogen igen, bakom huset osv. Den är minst sagt oregelbunden så jag har aldrig försökt räkna ut storleken.
 
Väcker liv i denna tråd, Jag skulle gärna vilja veta:

Ni som har fri tillgång - Hur ofta fyller ni på med grovfoder?

Vad har ni för lösning för grovfodret?

Tanken när jag gjorde min lösdrift var att jag skulle slippa fylla på med mat varje dag (2 hästar). Jag har en höhäck - en fd vedhäck som jag har finare galler runtomkring & som är öppen på ovansidan - den står under tak på utsidan av lösdriften. Problemet är att den är mindre än jag trodde och jag får fylla på varje dag - jag fodrar med torrt hö i storbal - ca 200kg (rektangulär) som jag för tillfället förvarar i stallet. Jag har även ställt en lastpall med två pallkragar ute i hagen som jag fyller på - men även den tar slut efter en dag. Det blir en hel del Spill omkring.

Jag funderar på en lösning där jag kan ställa ut 1-2 höbalar - men undrar samtidigt om höet blir dåligt. höet faller gärna isär så snart man börjar ta loss "kakor". så det är svårt att "transportera" - Jag Gillar ju även tanken med att ha flera "foderplatser" så att det inte blir så upptrampat och så att hästarna rör lite på sig. Jag har ingen traktor eller fyrhjuling. Bonden som jag köper hö av kommer med sin traktor och kan ta med sig två balar i taget. Hur skulle ni ha löst det? Idealiskt är om jag bara skulle behöva fylla på på helgerna - med tanke på tid och dagsljus. Ska man försöka bygga någon "stor låda" som man kan lägga höbalen/arna i & ev ha på ett finmaskigt nät för att minska spillet?
 
Väcker liv i denna tråd, Jag skulle gärna vilja veta:

Ni som har fri tillgång - Hur ofta fyller ni på med grovfoder?

Vad har ni för lösning för grovfodret?

Tanken när jag gjorde min lösdrift var att jag skulle slippa fylla på med mat varje dag (2 hästar). Jag har en höhäck - en fd vedhäck som jag har finare galler runtomkring & som är öppen på ovansidan - den står under tak på utsidan av lösdriften. Problemet är att den är mindre än jag trodde och jag får fylla på varje dag - jag fodrar med torrt hö i storbal - ca 200kg (rektangulär) som jag för tillfället förvarar i stallet. Jag har även ställt en lastpall med två pallkragar ute i hagen som jag fyller på - men även den tar slut efter en dag. Det blir en hel del Spill omkring.

Jag funderar på en lösning där jag kan ställa ut 1-2 höbalar - men undrar samtidigt om höet blir dåligt. höet faller gärna isär så snart man börjar ta loss "kakor". så det är svårt att "transportera" - Jag Gillar ju även tanken med att ha flera "foderplatser" så att det inte blir så upptrampat och så att hästarna rör lite på sig. Jag har ingen traktor eller fyrhjuling. Bonden som jag köper hö av kommer med sin traktor och kan ta med sig två balar i taget. Hur skulle ni ha löst det? Idealiskt är om jag bara skulle behöva fylla på på helgerna - med tanke på tid och dagsljus. Ska man försöka bygga någon "stor låda" som man kan lägga höbalen/arna i & ev ha på ett finmaskigt nät för att minska spillet?

Hade jag varit dig, hade jag ställt ut en hel 200 kg bal i taget, borde väl räcka ca en vecka.
Helst foderbord, och vi använder ett stort småmaskigt nät över, minskade spillet rejält. Och spill är pengar.

Våra vänner ber bonden ställa ut balarna i hagen med rejält med mellanrum kring dem, sen stängslar hon så bara en går att nå för hästarna. Tar av plasten och har smhn och en rund foderhäck som är lätt att flytta själv, som hon lägger runt balen. När den är slut, tar hon bort tråden runt nästa bal och flyttar dit foderhäcken osv. Men de får ju då leverans av mer än två balar i taget.
 
Bara undrar hur det ser ut i era lösdrifter med grovfoder?

Hur många dom är i lösdriften?
Blandad flock?

Fri tillgång till grovfoder?
Hur många mat platser har ni?
Hur stor är hagen?

Just nu är de tre, men egentligen skall de vara fyra. Det är två ettårshingstar och en äldre valack, sedan tillkommer stoet när de blivit kastrerade nästa höst.

De får 30 kg hösilage tillsammans, uppdelat på 2-3 fordringar/dag.

Jag har fodret på ungefär samma ställe varje gång. Planen är att sätta in ett badkar när det fryst på, så de slipper ha så mycket foder i leran vår och höst.

Vet inte storlek på hagen, men det är en väldig kuperad hage och staketet är totalt 600 meter.
 
Hur många dom är i lösdriften?
1. 3stk
2. 6 stk

Har möjlighet till tre lösdrifter men nyttjar nu bara två.

Blandad flock?
Nej inte nu, har två väldigt hingstiga vallacker, de blir för stressade och betäcker. Har tom fått göra en korridor mellan hagarna...

Fri tillgång till grovfoder?
Nej, uträknad mängd foder som ökas beroende på utetemperatur och väder.

Hur många mat platser har ni?
1. En stor krubba med smnh-nät med plats för fyra.
2. Tre mindre hö-nätskrubbor med plats för 6 hästar.

Sen fodrar vi ute på gräsmarkerna när det inte är för blött.

Hur stor är hagen?
Inte särskilt stora när betet växer, de blir då hiskeligt feta då vi har frodiga marker! Kanske 2hektar per hage? Har grusat upp mkt för att klara belastningen(6 hästar är på gränsen men två är bara tillfälligt inackorderade). När marken är frusen/snötäckt dubblas storlekarna på hagarna (då får dom gå ut på vallarna)
 
Vi har flera flockar. Alltid valacker för sig och ston för sig. Hagarna är lite olika stora men på ett par hektar (ca 4-10).
Har islandshästar och föl+avelsston samt unghingstar har fri tillgång. Även ridskolehästarna har periodvis fri tillgång. Ridhästarna får aldrig fri tillgång. De är ca 10-16 individer i varje flock.
Vid hagarna har vi en bal som står utanför och kastar in hö vid fodringarna; ser alltid till att alla hästar får mat. Vi är oftast samma personer som fodrar så man har lärt sig vart hästarna brukar vilja stå och hur rangen ser ut; så då kan man ge så att alla får sitt. :)
 
Jag har två hästar på ca 1 hektar.
Ett sto och en valack.
Fri tillgång till hö med smhn.
Jag hänger upp hönät i hagen. Oftast två hönät på olika platser, ibland tre. Jag varierar platserna mycket för att undvika att det blir upptrampat.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Tack för alla svar..

Vi har 12 hästar i lösdriften och två matplaster vilket jag efter min häst åkt på en rejäl spark, funderat ikring om det kanske är för lite och om dom kanske står för nära varandra höbalarna.

Jag har en flock om 9 killar (valacker och en h ingst), olika raser. Ger hösilage, ganska torrt. Fodrar med två givor per dygn, stora givor. Slänger ut högar över en yta om ca 25X35 meter.
Det är en stabil, lugn flock med en tydlig ledare och med väl uppgjord rangordning. Alla får äta i lugn och ro. Ett par av hästarna får extra kraftfoder eftersom de inte äter tillräckligt mycket men det beror inte på bråk kring fodret utan på att de går ifrån och gör annat. Det brukar finnas rester av frukosten kvar när jag fodrar kväll och vice versa.
Hagen är inte jättestor men fungerar bra för dessa individer.
 
Bara undrar hur det ser ut i era lösdrifter med grovfoder?

Hur många dom är i lösdriften?
Nu två, förr tre.

Blandad flock?
Inte nu, men har varit

Fri tillgång till grovfoder?
Nej, inte nu. Eller jo, på halm då.
När jag har fri tillgång på hösilage det så minst 2 matställen. Fylls på varje dygn (kontrollfreaket vill ha lite koll på förbrukningen)

Hur många mat platser har ni?
Ska man vara petig så tolv, men det beror på att jag har automatiserad, portionsstyrd utfodring, 6 st mål/häst och dygn. Men, två matplatser är mer rättvisande att säga, då det är på två ställen samtidigt det kommer mat. Men varje mål serveras på olika ställe så att säga.

Hur stor är hagen?
Jag och ögonmått.. Nån hektar, eller mer.. Jag har inte öppet till all mark. Grusat utanför lösdrifter och vid matplatser.
Serverar inte mat i lösdrifterna (har två små, de kan välja om de vill stå i samma eller varsin)
 
Hur många dom är i lösdriften? 5 stycken med min ponny inräknat.
Blandad flock? Ja det finns både ston och valacker. Min ponny på 12 år och sen halvblod mellan 0-2 år.

Fri tillgång till grovfoder? Ja, i foderhäck med tak.
Hur många mat platser har ni? En, men jag upplever att alla samsas fint och det finns gott om plats ändå.
Hur stor är hagen? Svårt att säga, men mellan 1,5-2 ha skulle jag tro.
 
Hos oss är det en blandad flock på för tillfället åtta st hästar.

Vi har två matplatser, på var sin sida om ligghallen, utanför. Har smhn över balarna.

Hagens totala yta är typ 3ha men de håller sig mest på den torra delen runt ligghallen nu på vintern men de tar oftast någon tur ut i hagen varje dag och busar o rullar sig.
 
7 hästar på 5 hektar med 2 foderställen.
4 stora hästar och 2 C-ponnyer och 1 shettis 6 ston och 1 valack.

Vi skall bygga nya foderstationer nu med tak över fodret så kan det regna/snöa utan att fodret berörs.

Jag upplever att de är mindre skador vid fasta foderplatser än när man kommer ut och ska ge hö i givor.
Hästarna är oftast hungriga gå och man kan ju bara slänga ut en hög åt gången vilket blir att första högen hö skall alla bråka om.

Mkt oroligt i de flesta hagar jag sett detta i när man ger givor.

Medans när de har fritillgång får alla äta någongång.. sällan de är bråk hästarna placerar sig efter rangordningen. och det finns 8 platser då varje station har 4 sidor så ingen behöver stå nära någon.
 
7 hästar på 5 hektar med 2 foderställen.
4 stora hästar och 2 C-ponnyer och 1 shettis 6 ston och 1 valack.

Vi skall bygga nya foderstationer nu med tak över fodret så kan det regna/snöa utan att fodret berörs.

Jag upplever att de är mindre skador vid fasta foderplatser än när man kommer ut och ska ge hö i givor.
Hästarna är oftast hungriga gå och man kan ju bara slänga ut en hög åt gången vilket blir att första högen hö skall alla bråka om.

Mkt oroligt i de flesta hagar jag sett detta i när man ger givor.

Medans när de har fritillgång får alla äta någongång.. sällan de är bråk hästarna placerar sig efter rangordningen. och det finns 8 platser då varje station har 4 sidor så ingen behöver stå nära någon.

Tror det beror mycket på hästarna med, och om man lägger på samma ställe?
Jag har ju i många år gett portioner, och till "kroniskt hungriga" hästar. Aldrig bråk. De vet att de får mat i tur och ordning, ranghögst först och sen neråt. Så de lägre i rang går och väntar på "sin plats", trygga i att det kommer mat till dem med. Även matrabiata hästar har tagit det lugnt, de är så säkra på att de kommer att få mat.

Är ju enkelt när man är själv att göra lika, värre om man står inack kollektivt etc såklart.
 
Tror det beror mycket på hästarna med, och om man lägger på samma ställe?
Jag har ju i många år gett portioner, och till "kroniskt hungriga" hästar. Aldrig bråk. De vet att de får mat i tur och ordning, ranghögst först och sen neråt. Så de lägre i rang går och väntar på "sin plats", trygga i att det kommer mat till dem med. Även matrabiata hästar har tagit det lugnt, de är så säkra på att de kommer att få mat.

Är ju enkelt när man är själv att göra lika, värre om man står inack kollektivt etc såklart.
Ja jag står ju inhyrd och de kommer och går alltid hästar inom flocken= aldrig riktigt lugn. Folk flyttar osv sånt man får räkna med när man står inhyrd.
 
Jag har gjort det lite knepigt för mig... :)

Jag har 2 st extremt lättfödda ponnyer (1 Exmoorponny och en Nordsvensk korsning) samt 1 varmblodsdam som behöver gå upp i hull. Hon är dessutom lägst i rang. Fri tillgång är inte att tänka på, men jag tycker att jag har fått till det ganska bra ändå:

Morgonfodring - alla får samma mängd, ca 1,5 kg
Lunchfodring - alla får samma mängd, ca 1,5 kg
Eftermiddagsfodring - Hagen delas av och varmblodet får 7 kg hö samt i dagsläget 1 kg lucern (håller på att öka). Nordsvensken ,som är högst i rang, får 2,5 kg och Exmoorponnyn 1 kg. Efter 4-5 timmar då varmblodet ätit upp öppnas hagen igen.
Kvällsfodring - alla får samma mängd, ca 1,5 kg. Ligghall samt "favoritplats" i hagen halmas upp så att plockmat finns för natten.

Hagen är i minsta laget i mitt tycke, ca 0,7 ha. Ändring är på gång... Dock har jag en vinterhage till att alternera med. Den är på ca 1 ha men är bara "dag-hage" då vi i dagsläget inte har någon ligghall där. Tyvärr delas hagarna av en trafikerad byväg, annars hade det varit lätt fixat! :)

Fodring sker i enskilda högar och innebär inga problem alls. När jag kommer med höet så ställer sig alla på sin plats och väntar. Jag lägger ut 5 högar till mina 3 hästar då de gärna vandrar runt en del när de äter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 046
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp