Lösdrifts fråga ang mat

service

Trådstartare
Bara undrar hur det ser ut i era lösdrifter med grovfoder?

Hur många dom är i lösdriften?
Blandad flock?

Fri tillgång till grovfoder?
Hur många mat platser har ni?
Hur stor är hagen?
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Jag har 3 hästar i min lösdrift, två shettisar (sto 7 år och val 5 år) och en welsh mountain (sto 2 år).
De har fri tillgång på torrt hösilage.
Om du med matplatser menar utfodringsplatser så har jag en plats. Ställer in en liten storbal i ligghallen och hästarna samsas bra runt den. Fördelen är att fodret håller sig torrt och att man slipper problemet med att det blir lerigt o upptrampat runtom. Nackdelen är att man får mocka mycket i ligghallen...
Vinterhagen där ligghallen finns är ca 2 tunnland (1 ha) och består av både skog och öppen mark. Sommartid använder vi andra hagar.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

13st i blandad flock, ponnisar, stor hästar, unga å gammla. Hagen ca 2 hektar, bland skog äng, fri tillgång på selage, 2 mat platser. Vårt och ett fullblod till står i box och kommer in på nätterna, ute dygnet runt på sommarbetet.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Hur kan så många hästar få plats på så liten yta? :eek:

Jag tror att i mitt stall så har man samma antal hästar på 10 ha.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Hur många dom är i lösdriften? Just nu är det 4 hästar, men det finns plats för några fler
Blandad flock? Ja just nu är det blandad flock (2 valacker och 2 ston)

Fri tillgång till grovfoder? halm i ligghallen men de äter rejält mkt halm så periodvis är det dåligt med halm där. Silage får de 3 ggr/dygn.
Hur många mat platser har ni? Har inga matplatser, fodrar silaget på backen och kraftfoder ger man till sin egna häst.
Hur stor är hagen? Vet inte men 1-2 hektar kanske? de har mkt större hage när det inte är "mitt i vintern så elen inte funkar ordentligt".
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

13st i blandad flock, ponnisar, stor hästar, unga å gammla. Hagen ca 2 hektar, bland skog äng, fri tillgång på selage, 2 mat platser. Vårt och ett fullblod till står i box och kommer in på nätterna, ute dygnet runt på sommarbetet.

Får dom äta ordentligt allihopa, eller är det tjaffs kring matplatserna?
Är det en bra sammansatt flock?
Finns det en tydligen ledare i flocken?
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Jag är dålig på storlek på hage:crazy: Det är en ganska avlång hage, med en stor skogsdel, kanske är större än 2 hektar? Man kan inte se från ena ändan till den andra, tar ca 20 minuter för en människa att gå från ena ändan till den andra? Lösdriften är klart godkänd för fler hästar än 13. Som vinterhage räcker den gott och väl till. Det är riktigt stora selage häckar så alla får plats att äta, visst kan nån mota bort nån men då går dom till nästa. Bruka rinte vara några problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Ironwill

Vet du hur många mat plaster dom har där, grovfoder menar jag då ?
Fri tillgång eller inte?
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Dom har fri tillgång, tre foderhäckar har dom med ganska stort avstånd från varandra.

Sen nu när det är hårt i marken så körs det ut stora rundbalar med halm som dom får "leka" med i hagen.
Dom har sin ligghall också, men dom tycks vilja vara ute mer så då får dom halm att ligga i utomhus också.
Och så finns det en foderhäck till som är placerade mitt i hagen nu när det är hårt i backen.

Det är inte blandad flock, om man inte räknar med stonas hingstföl från förra året.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Hur många dom är i lösdriften? 5 nattetid och 8 dagtid
Blandad flock? Japp

Fri tillgång till grovfoder? Japp
Hur många mat platser har ni? 2-3 storbalar på olika platser
Hur stor är hagen? Vinterhagen är ca 2-3 hektar skulle jag tro
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

I valackhagen där min går är dom 5 st. Stor vinterhage som räcker utan problem.
Dom använder endast vissa favoritdelar på vintern innan gräset sticker upp i vår.
Vi har större vinter än sommarhagar. Har hellre mindre sommarhagar och växlar mellan så blir dom inte så feta.
Fri tillgång absolut inte, Lättfödda småfeta valacker. Dom får uträknad foderstat och fodras 3 ggr dag. Blir det riktigt kallt så blir det mer hö.
Högar minst 6-8 st gärna fler. 2 bossiga killar som har koll på högarna så det får vara avstånd.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Har haft häst på lösdrift på 3 olika ställen och provat olika lösningar. Men i regel har vi haft stor naturhage, helt fri tillgång på foder, blandflock på runt 7 hästar.

Nu står vi i en lösdrift med 3 islänningar, en ponny och min nordsvenska bruks - två ston och 3 valacker - dvs blandflock med 5 hästar. Vi har fri tillgång på grovfoder, dvs vi ställer ut storbal i en höhäck som är helt öppen upptill. Hur stor hagen är vet jag ej, men det är en naturhage med två skogspartier, mycket sly och ganska lite rent bete. Ganska kulligt och ojämt. Det kanske kan vara runt 15 hektar.

Har tidigare stått länge i en lösdrift med stor naturhage - 20-25 hektar ca 50/50 bete/skog. Också där fri tillgång, blandflock, 4-12 hästar. Ett tag försökte stallägarna med slow feeding i hembyggda häckar. Efter en vinter flyttade vi. Det gjorde ingen skillnad för hästarna enligt min mening, däremot var det bökigt att fodra i dem. Det var samma åtgång på fodret.

Sen har jag haft mitt vbl på en liten lösdrift en vinter. Ca 2 hektar, naturmark med lite gles skog på ena halvan. Tre hästar, alla valacker, fri tillgång.

Jag har kommit fram till att hagen och flocken har betydelse för hur hästarna äter. Men i det stora hela är det själva fodret som är mest betydande. På vintern står hästarna stor del av tiden vid matplatsen och utnyttjar inte sina 20 hektar, då är det viktigt att ha ett bra grovfoder som dom kan tugga på länge. I alla lösdrifter jag stått har vi haft hösilage av olika kvalite. Där vi står nu är det bäst tycker jag. Grovt och torrt, luktar nästan hö om det.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Tack för alla svar..

Vi har 12 hästar i lösdriften och två matplaster vilket jag efter min häst åkt på en rejäl spark, funderat ikring om det kanske är för lite och om dom kanske står för nära varandra höbalarna.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Hur många dom är i lösdriften?
3 st (2 kallblod och 1 shettis)

Blandad flock?
Nej, valacker allihop

Fri tillgång till grovfoder?
Nästan, fodrar i dubbla SMHN upphängda i foderhäck. Shettisen når inte hela nätet men äter av "bosset" och det som de stora tappar. Behöver aldrig städa runt foderhäcken :). Fyller på 3 ggr dag men oftast ligger något halvkilo kvar i nätet då. Har uträknad grovfodergiva, då ena kallblodet och shettisen är extremt lättfödda.

Hur många mat platser har ni?
1

Hur stor är hagen?
0,5 ha, mycket träd och lite öppen yta. Ligghall på 36 m2.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Bara undrar hur det ser ut i era lösdrifter med grovfoder?

Hur många dom är i lösdriften?
3

Blandad flock?
En äldre valack, ett sto på 13 år och ett åringssto

Fri tillgång till grovfoder?
Ja, i dubbla småmaskigahönät.

Hur många mat platser har ni?
2

Hur stor är hagen?
Cirka 1 hektar, skogshage.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Här har vi 3 hästar och 1 ko i lösdriften :D
Det är bara tjejer allihopa just nu, 2 stora och en shettis.

De har fri tillgång i hönät, men vi kommer börja ställa in bal nu i helgen ett tag framöver.

Jag har tyvärr väldigt svårt att avgöra storlek på hage :o
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Ja storleken är inte lätt och bara gissnings bedöma ..
Enda orsaken till att jag vet/visste våran är för att stallägaren berättat :)
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Hur många dom är i lösdriften?

Just nu - 7 st. Halvblod, kallblod, fullblod.


Blandad flock?

Ja.


Fri tillgång till grovfoder?

Ja. Hösilage i storbal, med nät.


Hur många matplatser har ni?

Nu på vintern: 2 st med hösilage (ute), samt fri tillgång på halm inne i ligghallen.


Hur stor är hagen?

Har inte exakta siffror i huvudet, men de två ängarna är ett par hektar var, och sedan finns ett större skogsparti. Kanske 5-6 hektar allt som allt.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat


Bara undrar hur det ser ut i era lösdrifter med grovfoder?

Hur många dom är i lösdriften?


Just nu 2 men snart blir de 3

Blandad flock?

2 ston nu men det tillkommer en valack snart

Fri tillgång till grovfoder?

Just nu har vi fri tillgång, har tidigare använt SMHN

Hur många mat platser har ni?

1 nu, tidigare 2 när vi använde SMHN

Hur stor är hagen?

ca 1-1,5ha mestadels åker men finns några skogsdungar, utökar ev hagen i sommar så de får en skogsdel också.
 
Sv: Lösdrifts fråga ang mat

Jag har haft olika lösningar för det med. Delvis höhäckar, olika antal men ungefär lika många som antalet hästar. Ibland har vi haft den stå nära varandra, ibland med mer avstånd - inga problem oavsätt lösning. Sen har vi haft en foderlänga, dvs utfodrat längs en lång mur. Hästarna kunde stå med mellanrum men ganska nära varandra - inga problem. Vi har haft två storbalar (för ca 10 hästar), dvs två foderplatser, inga problem där heller. Och vi har haft en storbal, funkar också jättebra.

Tycker inte att det varit mycket bråk i någon utfodringslösning. Men däremot finns det ju individer som vill ha mer kontroll, och det finns ibland individer som stöts undan. Utstötta brukar äta när de andra ätit klart och går undan en stund. Kontrollfreak kan valla bort en och annan häst när deras hög är slut och de måste flytta sig till en ny hög, men det har aldrig varit skador.

Skador uppstår ibland, och det är inget att göra åt. Åtgärder måste man göra om det ofta är stökigt vid foderplatsen. Dvs om man ofta ser att det jagas och sparkas. Att det händer ibland får man leva med vilken lösning man än har, och ibland har man otur och en häst gör sig illa. Men som sagt, en olycka är inget att förkasta utfodringssättet på. Det kan ske med tusen foderplatser. Det är hur hästarna beter sig i allmänhet som måste avgöra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 046
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp