Lösdrift på betongplatta?

Ullgard

Trådstartare
Hej!

Planerar att skaffa shetlandsponnys. Dom kommer att gå utomhus 24/7.

Funderar på att bygga lösdrift/vindskydd på ett ställe där det tidigare stått ett stall, det är en gjuten platta där. Är det en vettig idé? Det kommer självklart att vara massor av halm inne i vindskyddet så att det är fluffigt för pållarna att stå på.

Främsta anledning är ju för att minska på lervällingen det annars kan bli där hästarna är som mest. Och det är dessutom en bra placering i förhållande till resten på tomten.

Vad tror ni? Är vindskydd på betongplatta bra?
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


Min ligghall är grusad och jag hatar det!
När jag har min egen gård är det självklart att det ska vara gjuten platta under!
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


Min ligghall är grusad och jag hatar det!
När jag har min egen gård är det självklart att det ska vara gjuten platta under!


Haha! OK! Skönt, då var inte idén helt osannolik iallafall!

Nackdelen skulle väl vara att kisset inte har någon direkt stans att ta vägen men det är ju inte större skillnad än om hästarna stod inomhus i box på betong med halm.

Jag har även tänkt att bygget ska vara så att det en bit utanför vindskyddet också är en snutt betong, för dom kommer säkert att hänga precis utanför en del..
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Ja , har du redan en gjuten platta , så är ju det kanon !



Kanoners! Har du (eller någon annan som läser) en uppfattning om hur stort vi bör bygga för att två shettisar ska tycka att dom har det riktigt, riktigt bra?

Har ingen egen erfarenhet av hästar på lösdrift. :angel:
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Visserligen kan inte kisset rinna igenom men jag tycker ändå gjuten platta är bättre..

Bygg så stort du kan!
Även om du bara har 2 shettisar i nuläget kan de bli fler, eller så kanske de byts ut mot något större trots att du i nuläget kanske tror att det aldrig kommer att hända.
En ligghall kan aldrig bli förstor, bara förliten.
Jag har en islänning till honom har jag 9 kvadrat trots att det är flera kvadrat större än vad som krävs och jag skulle inte vilja ha mindre.
Så till två shettisar hade jag gjort minst 18 kvadrat men gärna större.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift på betongplatta?

På jordbruksverkets hemsida finns de olika måtten som gäller för olika hästar.

Ett tips är också att ha två ingångar så att den häst som är lägre i rang kan komma ut även om den andra står i vägen... Vi har inte två ingångar och den minsta verkar ibland känna sig lite trängd när den andra står i dörren eller ivägen på annat sätt, fast de löser det ju givetvis ändå, men det kan vara bra att tänka på om du ändå ska bygga nytt :)
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Bygg så stort som möjligt och med takhöjd stort nog för storhäst. Livet kan förändras och då är det bra att ha byggt attraktivt. Kan ju också vara bra med storhäst mått om tex bästisen hanar i nöd och behöver en tillfällig uppstallning hos dig :)
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Betong är hur bra som helst. Lätt att skopa ur, både med maskin och för hand.

Bygg högt och brett är mitt tips. Går det att åka in med frontlastad maskin så småningom är det lagom stort. Det underlättar massor om du skaffar fler djur sen. Mamma gjorde en ligghall där tanken var att dra ut allt med maskin. År 1 stod jag och skyfflade för hand (vilken träning! 4 hästar på spånbädd är tungt, fick spetta loss kakor att lägga i kärran, tack och lov fanns gödselhög på sidan då det praktiskt nog byggts en port från ligghallen till gödselhögen, hett tips för nybyggare) något år efter det också, men nu har de köpt en frontlastare, sådär lagom när jag flyttat hemifrån och kör ut allt med maskin.

Även om du inte planerar varken fler djur eller nåt annat så försök att tänka att kanske skaffar du nåt. Talar ur egen erfarenhet då mamma numer har plockat på sig både hästar, får, höns och nötdjur :eek: det är även praktiskt att ha planerat för skötselplatser inför hovis och sådär om plattan är stor nog.
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Det är det bästa du kan göra!

Dessutom, tänk på att bygga skyddet så det på ett vettigt sätt går att mocka ur ligghallen minst en gång om året, tex med traktor eller liknande! :)
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Visserligen kan inte kisset rinna igenom men jag tycker ändå gjuten platta är bättre..

Bygg så stort du kan!
Även om du bara har 2 shettisar i nuläget kan de bli fler, eller så kanske de byts ut mot något större trots att du i nuläget kanske tror att det aldrig kommer att hända.
En ligghall kan aldrig bli förstor, bara förliten.
Jag har en islänning till honom har jag 9 kvadrat trots att det är flera kvadrat större än vad som krävs och jag skulle inte vilja ha mindre.
Så till två shettisar hade jag gjort minst 18 kvadrat men gärna större.

Jo, risken finns nog att det blir stora hästar senare i livet. Dock har vi inte tillräckligt med tomt som kan bli hage åt två stora :(

Gällande kvadratmetrarna på vindskyddet så är det nog lugnt, har inte börjar mäta något där men det blir nog minst 20 kvadrat.
Ska takhöjden vara den samma som rekommenderas i stall?
Det är väl hästens mankhöjd gåner någon siffra?
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Det är det bästa du kan göra!

Dessutom, tänk på att bygga skyddet så det på ett vettigt sätt går att mocka ur ligghallen minst en gång om året, tex med traktor eller liknande! :)

Bra tips! Men vi kommer nog inte ha tillgång till en traktor på ett bra tag, iallafall inte om du frågar mig. Min sambo kanske säger något annat ;)
 
Sv: Lösdrift på betongplatta?

Jo, risken finns nog att det blir stora hästar senare i livet. Dock har vi inte tillräckligt med tomt som kan bli hage åt två stora :(

Gällande kvadratmetrarna på vindskyddet så är det nog lugnt, har inte börjar mäta något där men det blir nog minst 20 kvadrat.
Ska takhöjden vara den samma som rekommenderas i stall?
Det är väl hästens mankhöjd gåner någon siffra?

Du får övertala grannarna att sälja mark åt dig :idea:

Det är lika med takhöjden, ta till rejält. Minsta kravet är 220 eller hästens mankhöjd x 1,5 om det är en lite större ponny/häst.

Jag skulle välja att ha 3m i takhöjd på lägsta stället, då har du förberett för stor häst trots bädd i.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 819
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jag har en 30 årig ponny som jag haft sedan 13 år tillbaka, som alltid stått på stall vintertid förutom sommaren då han gått ute dygnet...
Svar
2
· Visningar
1 371
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har tagit nytt tag i det här med att ordna lösdrift åt hästarna. Först och främst för de ska kunna komma undan dagtid om de vill...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp