Lösdrift; frost och fång

Moggisen

Trådstartare
Hej!
Jo det är såhär att vi funderar på att släppa dotterns hästar på lösdrift hemma på gården MEN jag är livrädd för fång och på våren/hösten när det är frostgräs så är jag livrädd att hästarna ska sätta i sig för mycket av det och drabbas av fång. De kommer ha fri tillgång till hö (vilket de har nu när de står uppstaplade också) men jag är rädd för att de väljer gräset före höet.

Så ni som har era hästar på lösdrift; hur löser ni detta och vad har ni för erfarenheter? Är det något att vara orolig över?

Om det spelar någon roll så är det en tävlingshäst, 9 år, på ca 156 cm som motioneras 6 dagar i veckan och är lagom i hull och välmusklad.
Och en ponny, 16 år, på 138 cm som inte motioneras riktigt lika mycket (ca 4 dagar i veckan) och är något i överhull.
Ingen av de har någonsin haft fångkänningar.

Supertacksam för svar! :bow:
Mvh
 
Har själv hästarna ute i större hagar året runt och 1 häst fick fång 2 gånger och ingen av tillfällena var vid frost utan när regnet kom efter en längre torr period.

Menar inte att frost inte kan vara farligt för en häst med anlag för fång men det finns många fler faror.
 
Hej!
Jo det är såhär att vi funderar på att släppa dotterns hästar på lösdrift hemma på gården MEN jag är livrädd för fång och på våren/hösten när det är frostgräs så är jag livrädd att hästarna ska sätta i sig för mycket av det och drabbas av fång. De kommer ha fri tillgång till hö (vilket de har nu när de står uppstaplade också) men jag är rädd för att de väljer gräset före höet.

Så ni som har era hästar på lösdrift; hur löser ni detta och vad har ni för erfarenheter? Är det något att vara orolig över?

Om det spelar någon roll så är det en tävlingshäst, 9 år, på ca 156 cm som motioneras 6 dagar i veckan och är lagom i hull och välmusklad.
Och en ponny, 16 år, på 138 cm som inte motioneras riktigt lika mycket (ca 4 dagar i veckan) och är något i överhull.
Ingen av de har någonsin haft fångkänningar.

Supertacksam för svar! :bow:
Mvh
Min uppfattning är att de visst gnager på gräset som finns, men att den huvudsakliga maten ändå är det grovfoder man lägger ut. Så, jag resonerar som så att de är sockerhalten i grovfodret som är viktigast att hålla reda på.
Sen om jag uppfattat saken rätt, så är det främst fruktanerna man är rädd för när det gäller fång. Och man har väl till stor del släppt taget om fruktaner som fångorsak och mer riktat in sig mot kolhydrater generellt.

Med två hästar som motioneras, mer eller mindre regelbundet, och som aldrig haft fång innan så hade jag inte varit särskilt orolig.
Jag har mina egna pållar på lösdrift med fri tillgång till hösilage, på vintrarna. Ingen av mina två fångponnyer har blivit sjuk på vinterhalvåret. (utom den gången jag råkade få en bal från "en annan åker", som tydligen hade högre sockerinnehåll...)
 
Min uppfattning är att de visst gnager på gräset som finns, men att den huvudsakliga maten ändå är det grovfoder man lägger ut. Så, jag resonerar som så att de är sockerhalten i grovfodret som är viktigast att hålla reda på.
Sen om jag uppfattat saken rätt, så är det främst fruktanerna man är rädd för när det gäller fång. Och man har väl till stor del släppt taget om fruktaner som fångorsak och mer riktat in sig mot kolhydrater generellt.

Med två hästar som motioneras, mer eller mindre regelbundet, och som aldrig haft fång innan så hade jag inte varit särskilt orolig.
Jag har mina egna pållar på lösdrift med fri tillgång till hösilage, på vintrarna. Ingen av mina två fångponnyer har blivit sjuk på vinterhalvåret. (utom den gången jag råkade få en bal från "en annan åker", som tydligen hade högre sockerinnehåll...)

Har själv hästarna ute i större hagar året runt och 1 häst fick fång 2 gånger och ingen av tillfällena var vid frost utan när regnet kom efter en längre torr period.

Menar inte att frost inte kan vara farligt för en häst med anlag för fång men det finns många fler faror.

Tusen tack för era svar, då känns det inte som att jag behöver vara orolig!
 
Jag har fyra på lösdrift varav en inte mager senior som blir stenhård i mankammen på våren (troligen IR) men ingen av de har problem med frostgräs. Nu är visserligen mitt gräs såhär års mest "ved" alltså inget grönt i.
 
Hej!
Jo det är såhär att vi funderar på att släppa dotterns hästar på lösdrift hemma på gården MEN jag är livrädd för fång och på våren/hösten när det är frostgräs så är jag livrädd att hästarna ska sätta i sig för mycket av det och drabbas av fång. De kommer ha fri tillgång till hö (vilket de har nu när de står uppstaplade också) men jag är rädd för att de väljer gräset före höet.

Så ni som har era hästar på lösdrift; hur löser ni detta och vad har ni för erfarenheter? Är det något att vara orolig över?

Om det spelar någon roll så är det en tävlingshäst, 9 år, på ca 156 cm som motioneras 6 dagar i veckan och är lagom i hull och välmusklad.
Och en ponny, 16 år, på 138 cm som inte motioneras riktigt lika mycket (ca 4 dagar i veckan) och är något i överhull.
Ingen av de har någonsin haft fångkänningar.

Supertacksam för svar! :bow:
Mvh

När de är ute dygnet runt så blir det ingen chock medd det frusna gräset på morgonen som det blir när de kommer ut från box. Hästarna hinner då med i takt med att temperaturen sjunker :)
 
Hej!
Jo det är såhär att vi funderar på att släppa dotterns hästar på lösdrift hemma på gården MEN jag är livrädd för fång och på våren/hösten när det är frostgräs så är jag livrädd att hästarna ska sätta i sig för mycket av det och drabbas av fång. De kommer ha fri tillgång till hö (vilket de har nu när de står uppstaplade också) men jag är rädd för att de väljer gräset före höet.

Så ni som har era hästar på lösdrift; hur löser ni detta och vad har ni för erfarenheter? Är det något att vara orolig över?

Om det spelar någon roll så är det en tävlingshäst, 9 år, på ca 156 cm som motioneras 6 dagar i veckan och är lagom i hull och välmusklad.
Och en ponny, 16 år, på 138 cm som inte motioneras riktigt lika mycket (ca 4 dagar i veckan) och är något i överhull.
Ingen av de har någonsin haft fångkänningar.

Supertacksam för svar! :bow:
Mvh
Min ponny, maxad Cponny som lätt bygger fettdepåer, hade fång för några år sedan. Hon är känslig för frostgräs. Det finns många insulinresistenta hästar där man ska vara mkt försiktig med frostgräs.

Men alla hästar får inte fång. Det är en bedömning som man får försöka göra. Våra andra två hästar, ett fullblod och en B ponny går i hagen när det är fruset.
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 836
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 053
Senast: phie
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 822
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp