Lösdrift för halvblod - bygga om befintliga stallar

CicciE

Trådstartare
Hej!

Jag behöver tips och råd från er som känner att ni har koll på ämnet. :)

Om man vill hyra sig ett "gammalt stall" som står tomt och riva ur stallinredning för att göra en fin lösdrift för 4-5 halvblodshästar, vad för saker ska man tänka på då?

Många äldre stall/lagårdsbyggnader har ju för låg takhöjd för att stalla in halvblod i box. Är det samma krav på takhöjd för en lösdrift? Jag har hört att det är lägre krav, iom att hästarna själva väljer att gå ut om de vill det. Stämmer detta? Var hittar jag mått? Blir helt förvirrad på Jordsbruksverkets hemsida...

Jag har förstått att det är strängare krav om man har utfodring inomhus. Vad är det som hindrar att man bygger för utfodring utomhus, med rundbalar på dränerad mark, men sedan slänger in löst hösilage i lösdriften varje dag?

Är det krav på att det ska finnas en box att tillgå vid skada eller liknande, eller räcker det att man snabbt skulle ha möjlighet att flytta sin häst till box i annat stall om behov uppstår?
 
Sv: Lösdrift för halvblod - bygga om befintliga stallar

Du har samma krav på takhöjd i en lösdrift som du har i ett stall. Så om taket är för lågt för att ha hästar i box är det för lågt för att ha dom på lösdrift i den.
Det stämmer inte heller att det skulle vara OK för att hästarna väljer själv. Tvärt om har man en byggnad som är för låg t ex ett för kor godkänt skydd, så måste man stänga för så att inte hästar som går den hagen kan komma in i det.

Här finns måtten som gäller för hästar: http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
 
Sv: Lösdrift för halvblod - bygga om befintliga stallar

Om antalet hästar som ryms på fastigheten efter ombyggnaden är 5 eller fler ska den förprövas. Förprövning är en form av bygglov som du ska söka hos länsstyrelsen när du ska bygga nytt, bygga om eller bygga till och det du bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur.

Om du fodrar utomhus behövs ingen förprövning för ligghallar som rymmer upp till 10 hästar, men då kan man heller inte slänga in foder i lösdriften. Det är inte strängare krav med fodring inomhus, bara andra minimimått, men reglerna för hästhållningen är desamma. Även om du inte behöver förpröva måste du alltid följa reglerna för till exempel mått och utformning. Bygger man inte enligt reglerna och en kontroll sker kan man få bygga om, och det är ofta dyrare och omständigare än att bygga rätt från början. Har man byggt om utan förprövning, dvs om det krävs en förprövning, kan man få böta 12000-24000 kronor beroende på hur stor åtgärden är. Förprövning innan en byggnation är gratis.

Om man förvarar hästar i en ligghall ska det finnas tillgång till, eller möjlighet att ordna, en sjukbox inom 30 minuter.

Se Masses länk för övriga mått.
 
Sv: Lösdrift för halvblod - bygga om befintliga stallar

Det finns inga specifika krav på HUR du väljer att utfodra. Men för att minska risken för att fodret ska bli dåligt och behöver kastas är det bra om du kan bygga/köpa en höhäck som gör så att fodret inte ligger blött om du väljer att fodra ute. Att det regna/snöar på fodret gör ingenting, men vattnet bör kunna rinna igenom och ur under om man ska ha det stå ute länge i blött väder. Det är bra om man får upp det från marken helt enkelt. Vi har haft lådor som vi byggde av lastpallar+pallkragar och fyllde med löst hösilage 1 gång/dag. Ett tag la vi hösilaget på en stenmur i hagen. Sen har vi haft helbal på pall. Byggt diverse andra lösningar också. Men det som jag tyckte var bäst var att lägga på muren 1 gång/dag eller ställa bal i köpt höhäck. Inget krångel, inget lagande, lätthanterligt. Muren hade vi innanför staketet och balarna utanför så det var bara att slänga över höet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 492
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 829
Senast: mackan
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 779
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp