Lösa i magen - vad gör jag??

S

snofflan

Har ett 2-årigt halvblod och en shettisvalack som är lösa i magen. Halvblodet blev det pga mask. Avmaskade båda hästarna nyss, och då blev även shettisen väldigt lös. Han har iofs varit lite halvlös innan men nu är det ännu värre. (Fanns ingen mask i träcket efter avmaskningen på honom och han ser inte ut att ha det heller.)

Nu är bara frågan, hur gör jag för att återfå den normala tarmfloran på dom? Ger just nu A-fil men det vägrar shettisen att äta. Halvblodet har ätit det i ungefär 2 veckor nu och har inte blivit bättre på något sätt. Ingen av dom verkar må dåligt av det, men det ska ju inte vara så.

Ska jag ge något annat, minska fodret till dom? Någon som har lite tips??

Nämnas bör att det inte har något gräs i hagarna så det kan inte vara det.

Väldigt tacksam för svar. :bow:
 
Hösilage kan orsaka lös avföring, prova annars Probimin finns på vetklinik att köpa. Eller i andra hand tarmbalans, skulle inte det hjälpa får prata med en vetrinär. Möjligen kan pållarna behöva en annan skjuts av bakterier typ Coli-cure eller liknande.
 
Hösilage får de inte, utan vanligt hö. Ska prova det där Probimin. Är det pulver eller?

Tack för ditt svar! :bow: :)
 
det finns något gammalt sätt som de gamla hästkarlarna tog till när hästen hade rubbad tarmflora.. låter äckligt men det funkar nog:

om du har en häst i närheten som har bra tarmflora (och helst ingen mask) tar du lite av den nyskitna avföringen och blandar det med vatten. sen häller du det på den "sjukas" mat. låter äckligt men egentlilgen så är det inte det. hästar som själv märker av dålig tarmflora rotar ju i andras skithögar.
 
Med linfrökaka fick jag rätt på min shettis lösa mage!!! Började med att han blev lös av ensilage men det blev inte bättre när vi gick över till hö. Linfrökakan gjorde susen!
 
Jag har också haft besvär med att min häst varit väldigt lös i magen i perioder och testat olika varianter; a-fil, nåt tillskott som jag inte minns vad det hette, olika sorters hö och hösilage osv. Mellan 'lös'-perioderna har hon fortfarande haft ganska rinnig avföring även om den varit fastare och detta har jag betraktat som normaltillstånd.

Fick dock tipset i hhöstas om att hästar blir lösa i magen om de helt enkelt får för lite stråfoder, varpå jag sänkte hennes havregiv något, lade en halmbädd i boxen (istället för spån) och ökade på med något kilo hösilage om dagen. Si, numer är hon alltid fin och fast i magen (utom när vi bytt silage-sort, men det är ju normalt...)

Vet inte hur mycket som påverkas av masken, men jag täntke framförallt på din shettis; kanske testa att öka på med lite mer strå helt enkelt?
 
Du har kanske fått fel på vattnet?? ibland kan brunnvattnet bli dåligt av vårsmältning. som du har haft problemmet ett tag och i olika stadier..

Vi ger kli till hästarna varge morgon för att hålla magarna i trim.
Prova att "söta" filen så kanske lillen vill äta det eller varför inte en klick bettfor.. allt är vårt att prova för A-fil är bra...

funderar harmony :angel:
:angel: :angel:
 
Har tyvärr mina hästar på spån. Skulle mycket hellre vilja ha dom på halm men vi har inte tillräcklig plats att förvara gödslet på (halm tar ju mer plats) + att grannarna klagade tidigare på lukten när jag bara hade det till en av hästarna. Eftersom shettisen är ganska rund om magen så kan jag inte öka högivan direkt men jag har faktiskt funderat på att hämta hem halm så att de i alla fall kan få någon kaka att pilla med. Har förstått att det är bra för deras små magar. :)
 
Tror inte att det är vattnet eftersom det är samma vatten som grannen har i sitt hushåll. Det är liksom ingen speciell brunn till just stallet utan vår vattenledning går från grannen.

Hade betfor till båda hästarna innan men fick rådet att ta bort det då det tydligen inte är bra när de har diarre. Men i alla fall, så tidigare (när de fortfarande käkade betfor) ville han ändå inte käka filen. Han tyckte att det var superäckligt, medans halvblodet verkar tycka att det är hur bra som helst. Så länge det är blandat i maten. :)

Nu har jag i alla fall köpt FiberPlex som tydligen ska vara bra och, tack och lov, så äter till och med shettisen det. :bump:

Förresten, appropå det där med vattnet så har vi 2 andra hästar i stallet och de är helt ok i sina magar. Kom på det precis... :D

Tack i alla fall för tipsen! :bow:
 
Jag har tidigare köpt linfrökaka hos lokalföreningen där jag bor. Om det finns någon sådan i din närhet så har de säkert där. Annars kanske man kan köpa det av Granngården.
 
Finns en variant på svenska foder, Hippos tror jag. Själv har jag köpt det hos en återförsäljare här i NV Skåne. Har sett det lite varstans, tycker jag så här är det lätt att få tag i, i alla fall! :) Sök på återförsäljare på Internet. Granngården bör oxå ha, tycker jag......
 
Jag provade med foderjäst till min shettis, men han totalvägrade äta det. Kvittade vad jag blandade med, så därför övergick jag till linfrökaka. :)
 
Hästar som själv märker av dålig tarmflora rotar ju i andras skithögar.

Menar du en häst som själv har dålig tarmflora eller en häst som märker av det hos en annan häst? :confused:

Har en unghäst som rotar runt i sin komps skit, då kompisen är väldigt dålig i magen.
Men han själv har inte några problem alls med magen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 489
Foder & Strö Okej I have some problems... Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Aifos
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 833
Senast: keilir
·
Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 748
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp