Lös i magen av Mg?

MonteRose

Trådstartare
Ligger det nåt i det att hästar kan bli lösa i magen av magnesium, eller är det bara en skröna?
 
Av magnesiumoxid kan både hästar och människor bli lösa i magen. Det är därför bättre att ge magnesiumcitrat. Det är också betydligt mycket bättre upptag av magnesiumcitrat än av magnesiumoxid.
 
Okej, det är bara vad jag har läst mig till. Jag har ingen egen erfarenhet av just magnesiumbrist hos häst. Inte heller av diarré av magnesium vare sig av magnesiumoxid eller magnesiumcitrat men jag har läst att känsliga individer oftare reagerar på oxid än citrat men det kan givetvis vara fel.
 
Magnesiumcitrat tas bäst upp av människor. Man har aldrig testat det på hästar utan endast med oxid. Hästar och människor har helt olika matspjälkningssystem så man ska aldrig ta för givet att det är lika på båda.
 
Ja människor och djur blir lösa i magen när man får för mycket magnesium. Det går över när magnesiumhalten sjunker.
Mvh
Pudlan

Då undrar jag vad för mycket magnesium är? Antag att man har ett kalciumrikt foder och måste balansera upp med ganska mycket magnesium.
 
Då undrar jag vad för mycket magnesium är? Antag att man har ett kalciumrikt foder och måste balansera upp med ganska mycket magnesium.

Mängden vet jag inte. Men när jag tar mer magnesium när jag har mycket kramp så kan jag öka dags dosen med en 1/2 tablett tar jag 1 hel tablett extra blir jag i alla fall lös i magen. Det blir bättre när jag sänker dosen igen.
Min vårdcentral skriver ut magnesium om man är ex mycket trög imagen.
Jag vet inte hur hög dosen är när det är för högt på häst. Men det går nog att ta reda på någon stans. Men märker man att hästen blir lös i magen och det är det är när man höjt magnesium dosen är det enkelt att sänka magnesium dosen. Den vet jag inte hur man gör om fodret är så kalciumrikt att man behöverer gå så otroligt stor mängd magnesium men det borde gå att få en balans.

Mvh
pudlan
 
Det är väldigt olika om man nu ska prata människor. Jag kan utan problem ligga på en dos om 1000 I perioder Medan en del inte klara mer än 300.
Överskott på citrat kissas ut. Det är av oxiden man får diarré eftersom man inte tar upp tillräckligt av den som fortsätter genom tarmen i stället för att tas upp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Senast: AbCdE
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp