lös i magen av ensilage

Beror på storlek, men en D-ponny kan man starta upp på 1 dl för att sen gå ner till en ½ dl per dag efter ca 1 månad.
 
hmm ja du skulle se polarens hö.. 7,2 MJ och 12 SMRP *rysa*
 
De e ju lättare att fodra upp proteinet då iaf.

Du vet ingen som vill ha soja?
 
Jo polarens mamma va kankse intresserad men hon har inte svarat än.. men isf hör jag lr moonlightgarden av oss ikväll lr imorrn via PM :)
 
måste göra ett inlägg om den lilla hästen.. hon har innan hon kom dit hon står nu stått hos 4 olika ägare på 8 veckor ungefär å fått nytt foder gos alla.. inte konstigt att hennes mage reagerar.. igår va hon jtte fin i magen på dagen å senare på kvällen oxå.. ja vet då de va ja som red henne igår å så..
 
Vad skönt att magen på den lilla hästen har lugnat sig...
Hoppas att den fortsätter att må bra!
 
Tyvärr mår hästens mage sämre igen.. :( på eftermiddagarna skvätter och slammar det mest..
nu är det ett förbud på att ge henne frukt och annat extragodis, så att hon endast äter krafft och silage och de gräsaktiga de gräver fram i hagen.. Får se om hon blir nå bättre..
 
Oj då... det var inte bra.
Har den fått godis tidigare?
Det är bara att hoppas att det är godiset i så fall...

Min kompis har ett new forest sto.
När hon fick silage blev hon lös i magen och på henne visade det sig oftast mest på em/kväll, men hon var dålig i magen mer eller mindre hela dagarna(vissa dagar var hon sämre och vissa dagar lite bättre). Veterinären tog nå prover och tillslut så konstaterades det att hästen var överkännslig mot nått i silaget.
 
hmm en häst på 10 år har nog fått en hel del frukt, knäckebröd, sockerbitar och hästgodisar i sitt liv.. :smirk:

Det här stoet har ätit ensilage förut.. men ett ensilage här från gästrikland kan vara(med stor samolikhet ÄR) helt annorlunda än det som finns i skåne..

Nu börjar hon bli lite bättre i magen på kvällarna men dålig på nätterna (spiltan ser för dj*vlig ut när man mockar) och på eftermiddagarna fiser hon ut vatten och slam innan hon skiter lite slemmiga bollar.. :(

Men en bra grej är att hon har börjat bli bättre i pälsen.. när hon kom hade hon päls som påminde om ullpäls(vilket ja har för mig att de sätter om de blir stressade och vid snabba foderbyten) och hon får vara ifred mer i hagen.. dvs de andra hästarna jagar henne inte..

nu håller vi bara tummarna :)
 
Nu börjar hon bli bättre.. dom fick köpa vanligt hö av nån privatryttare i söndags och det ser redan bättre ut.. :banana: får hoppas att det fortsätter på samma väg nu :)
 
Hon kommer säkert att vara bra from nu...
Hon var nog bara kännslig mot ensilaget.
Det är så med vissa hästar...
Hoppas bara ingen kommer på att dom ska prova att ge ensilage igen.
det kan lätt bli så på vissa ridskolor, när hästen äntligen blir bättre är det nån som kommer på att man ska testa igen... Och det blir nästan alltid samma sak(=häst med dålig mage)
 
du kan se in i framtiden va? :eek:
Redan idag vill dom börja vänja in henne på ensilage.. jag anser att hon ska gå på torrhö tills hon är 100% bra i magen.. och sedan kan man prova att vänja in men funkar de inte får man ta till torrhö..
 
Aloe Vera

Jag har erfarenhet av det. Mina hästar får det varje dag i sin mat, ca en halv dl. De är lugna och fina i magen och tycker att i samband med transport så är de mkt bättre nu, än förr.

MEN jag tycker inte att det är ett alternativ mot att använda ett hösilage som de inte tål. Har hästarna fått gå över på hösilgaget under tillvänjning eller direkt? Snabba byten påverkar hästen mkt.
 
Re: Aloe Vera

jo som jag redan skrivit så har det vart 4 snabba foderbyten under 2 månader, dvs totalt kaos i magen.. men nu ska hon iaf få gå på torrhö tills hon är helt bra..

En i stallet hade som sagt aloe vera till sin häst som ka kaotisk i magen av ensilaget, efter 1 vecka gav det resultat men återfall var tredje dag med slask istället för bollar som avföring.. men det kan va olika på olika hästar såklart.. men det såg inte lovande ut..
 
Kraftfodret

Någon kanske har tips om vad hon bör få för kraftfoder.. dvs om Krafft grund är bra eller om hon bör få krafft groov, havre eller betfor (dvs det som finns tillgängligt som kraftfoder) har ingen höanalys på torrhöet då det förmodligen är slut innan analysen kommit tillbaka..

Men mest för magens skull.. vad är mest skonsamt? hästen går ca 1 timme om dagen och verkar lite slö och trött på fri tillgång till hö och 0,75 kg k-grund (numera bara 0,25 sedan i förrgår)
 
Re: Kraftfodret

du missar juh alla braiga träningar du.. hoppade gröna lådan på ett lugnt å balanserat sett i tisdags å sen hoppa ja bana på 80 hihihi
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 164
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp