Lönt att anmäla?

J

Jeeves

Sitter här och blir mer o mer irriterad över en incident tidigare idag - med en bilist.

Jag vet vem personen är men känner inte vederbörande, det verkar inte vara ngn trevlig prick så jag känner inte för att åka dit och prata med personen själv. Funderar på att ringa polisen i morgon men är osäker på om det är lönt egentligen.

Idag var scenariot följande; ute o kör med 3-åriga ponnyn i rockard, har en medhjälpare i vagnen just idag, annars har jag kört honom ensam de två senaste månaderna utan problem. Han är trafiksäker och lättkörd för sin ålder. Vi kör på en liten men asfalterad 30-väg, smal o kurvig men inte så värst trafikerad. Vi kör där en sträcka för att kunna ta oss ut på mindre skogsvägar.

Möter först en skåpbil som saktar ner vid mötet och allt är helt ok. När vi ska fortsätta framåt igen hör jag en rusande bilmotor och hinner säga till min medhjälpare att gå fram till ponnyns huvud och vi försäker komma så långt ut i vägkanten det går. Ur kurvan kommer en personbil i hög hastighet, ser oss och börjar tvärbromsa, bilen glider och jag ser att föraren lägger om ratten för att försöka gira förbi oss men får bredsida på bilen. Bilen stannar kanske 3-4 m framför hästens huvud. Jag är stolt över min treåring som stod fullkomligt blickstilla. Jag tror att vi alla fick en mindre chock och jag kom inte mig för att stoppa bilisten eller ta reg nr men vet däremot var bilen hör hemma och kan peka ut fastigheten i a f. Bilisten körde därifrån utan att vare sig be om ursäkt eller fråga om allt var ok.

Våra grannar har råkat ut för ett liknande möte med samma bilförare - är det idé att försöka få polisen att åka ut och ta ett snack med personen eller måste man anmäla formellt? Någon som vet eller har varit med om liknande situation?

Bara en timme tidigare passerade jag på samma väg med min 4-åriga dotter på sin lilla ponny och det går rysningar när jag tänker på vad som kunde ha hänt om vi mött bilföraren:(
Måste han köra ihjäl någon innan man kan agera?
 
Sv: Lönt att anmäla?

Tror tyvärr inte polisen gör så mycket men jag tycker att du ska ringa och prata med dom. Kan du inte åka förbi där bilen finns och ta registreringsnummret om du vet att det är den.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Jag var förbi i morse men just den bilen verkar det som om de förvarar i garaget för det mesta så jag har inte kunnat ta reg nr och i minnet har jag bara en del av reg nr, inte hela, så det går väl inte att söka på antar jag.

Ska ringa och höra med polisen i dag i vilket fall, inte göra en anmälan utan bara ringa och resonera med dem och se om det finns något man kan göra. Innan det händer en olycka.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Ett par timmars detektivarbete visar att det var en bekants son som körde bilen! Jag har pratat med polisen men valde att ta det med pappan i första hand så att han kan ta ett snack med sonen ang vilka konsekvenser det kan få om man kör på det här viset.

Usch vilket tråkigt samtal, hörde på rösten att pappan blev ledsen/illa berörd av det hela:( Nu är ju sonen myndig men jag hoppas att jag gjorde rätt nu i a f.
 
Sv: Lönt att anmäla?

usch, sicken tur du har som har en såpass lugn häst att den stog stilla. kunde blitt värre annars ju.

Jag har varit ute o ridit, före jul.
Möter en buss som saktar ner. o ngr bilar men sen en minibuss som har tendensen att sakta ner men "orkar" väl inte göra det utan ska gasa på för o komma förbi snabbt o "lätt" o busen är 99% trafiksäker. busen börjar få tendens te att baka mot mitten med bakdelen först, o det så tidigt innan bussen är förbi. men det skiter föraren i. o busen fortsätter mot mitten o bussen kör o sen small det. hans bakdel in i sidan på bussen, föraren smiter fortast möjligt. jag har turen o hålla mig kvar.
vi anmälde men det lades ner =(
 
Sv: Lönt att anmäla?

Usch, det är inte klokt att de lägger ner fallet bara:mad: Vilka signaler sänder det till bilisterna?

Klarade både hästen och du er helt oskadda?
 
Sv: Lönt att anmäla?

Tja, ni var ju två stycken som såg incidenten så det kanske visst kan löna sig. Det kostar ju inget att göra en anmälan...
 
Sv: Lönt att anmäla?

... det verkar inte vara ngn trevlig prick så jag känner inte för att åka dit och prata med personen själv.
Det tycker jag ändå är det enda rätta att göra i ett första steg. Kan man med ett samtal lösa problem och få förståelse och samverkan, är ju det så mycket bättre och effektivare än anmälningar.

Lite OT!
Vad har det tagit åt folk? Anmäl! Anmäl! Anmäl! Så fort man anser att någon gör fel i något sammanhang så skrivs det "Anmäl".
Tänk så kul om man själv blev anmäld både nu och då för saker som kanske i de flesta fall inte är det minsta fel.
Varför är man så feg och rädd för att ta personlig kontakt och reda ut vad som verkar fel? Som man gjorde förr.

LIA
 
Sv: Lönt att anmäla?

Bra att du pratade med pappan! Om han nu är vettig så lär han ha ett alvarligt samtal med sin son.
En del förare tänker ju inte på vad som kan hända men förhoppningsvis blir han försiktigare nu.
Om det händer fler incidenter så är det kanske läge att be fabror polisen att ta ett snack med honom.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Jag håller iofs med att man kanske bör prata med vederbörande innan man tar steget att anmäla till polisen. I alla fall i det här läget där personen tydligen är känd. Och jag tycker inte heller att man måste anmäla alla skitgrejer till polisen, det är bara slöseri med deras resurser. MEN om någon kör så där som TS pratar om även efter man pratat med den personen (nu vet jag inte om det gjorts i det här fallet) så bör man faktiskt göra en anmälan. Nästa gång kanske man inte kommer undan med endast skrämselhicka...
 
Sv: Lönt att anmäla?

Ja jag hade turen o satt kvar på honom men slängde mej av snabbt när jag hade chansen o inte kunde bli påkörd, detta var endat 200m från stallet. men han var panikslagen o ja kunde knappt leda han tillbaka.-.
Han fick stå 1mån pluss äta medecin 1 vecka. Han blev ju halt efter den incidenten. Jag var ju helt ensam när ja red ut, när din incident ägde rum så var ni iaf 2 personer o då finns ju vittne så du kan komma längre.

Vårt kom inte längre pga det, vad jag vet. Även om vi har veterinäs intyg. o bussbolaget har inte betalat ngt.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Jag var med om en nästan identisk händelse när jag var ute och promenerade med en häst (träning) och en hund.
Via lite grannsamverkan lokaliserade jag personen och tog kontakt per telefon. Även jag kom att tala med fadern(!) och hade ett något ansträngt samtal med honom, för sonen hade naturligtvis kört som en ängel.
Hur som helst så trängde budskapet fram och in, så efter det var det slut på grabbens välkända rallyträningar på vår väg. Visst kunde jag vänt mig till polisen, men inte tror jag att slutresultatet hade blivit bättre.

Nästa gång kanske man inte kommer undan med endast skrämselhicka...
Nej, men om A blev anmäld första gången, gör det att B kör försiktigt nästa gång?
Jag tror att det effektivaste i sådana här fall är den personliga kontakten. Dessutom kan polisen lägga sin tid på viktigare saker, som du säger.

Jag tror faktiskt att många av dom som skriker "anmäl", inte riktigt vet vad det innebär.

LIA
 
Sv: Lönt att anmäla?

Under åren har jag varit med om flera dumma bilförare som medvetet saboterat för ryttare.

Även barn som skjutit ärtor på ryttarna från sin balkong...

Jag har knackat på hus, ringt bussbolag, spårat folk via bilregistret osv. Sedan förklarat hur hästar fungerat osv. Nästan alltid har det gått bra och de har förhoppningsvis lärt sig något.

EN gång polisanmälde jag en kille som körde bil i slalom runt mina funktionshindrade elever (i och för sig med ledare) på en grusväg där det var förbjuden motortrafik :devil:. Jag försökte nå honom per telefon och bad honom ringa upp. När han inte gjorde det tog jag polisen istället.

Han ringde och berättade att han erkänt så något straff fick han nog :banana:. Polisen såg väldigt allvarligt på detta.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Så du tycker att utsätta människor för livsfara är en bagatell som polisen inte borde syssla med att utreda/förebygga?

Jag resonerade med polisen ang att gå och prata med vederbörande ( innan jag luskat ut att det faktiskt var ngn jag visste vem det var ) och de avrådde detta p g a risken. Alla är inte guds bästa barn och att stå på deras trapp och påtala att de gjort ngt fel kan stå en dyrt om man har otur.

Om jag inte trott att pappans ord skulle göra ngn skillnad så hade jag om inte anmält så bett polisen om hjälp att ta ett samtal med föraren. All inblandning och hjälp från polisens sida behöver inte innebära eller resultera i en anmälan.

Beträffande anmälan och huruvida det är lönt eller ej så har jag vid ett tillfälle däremot anmält en fyllkaja för misshandel av mig och min häst, vilket resulterade i att personen åkte in ( h*n hade ett par A-4 sidor fulla med andra begångna brott ) så i det fallet var det väldigt lönt att anmäla. Jag behöver inte längre vara orolig när jag går utanför dörren för att personen ska dyka upp asplakat och puckla på mig eller någon av hästarna. Jag hade haft tålamod med den grannen i åratal men borde kanske, med facit i hand, ha anmält långt tidigare. Med detta vill jag ha sagt att det inte alltid är fel och slöseri med polisens resurser att anmäla "mindre" brott.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Fast om jag förstår det hela rätt så har inget brott begåtts? Vad kan du då anmäla? Att be dom prata med honom, ja absolut!
 
Sv: Lönt att anmäla?

Fast man får väl inte bredställ av att bromsa på en 30-väg? Om man håller hastigheten, alltså.... :angel:

Förresten, kan man anmäla andra för hastighetsöverträdelse, enbart baserat på ögonvittnesskildringar?
 
Sv: Lönt att anmäla?

Solklart fall av vårdslöshet i trafik. Framkallande av fara för annan. Hastighetsöverträdelsen kan man säkert mäta av bromsspåren i asfalten...

Men det är klart att det blir inte ngt högre straff om ens ngt, först ska väl någon bli ihjälkörd eller invalidiserad:mad:
 
Sv: Lönt att anmäla?

Fyy 17! Har varit med om liknande händelser. Och jag ringde.. Fick huvudet halshugget via telefonen. (La själv på i örat på karln)! Sen ringde han till mina föräldrar och ylade ut till dom oxå! Han anklagade oxx för allt som va fel i hästvärlden och andra ryttare som gör saker.. Då medryttare lät hästen "bajsa" på en strand. (som han tog reda på) och inget hästförbud finns heller på stranden.. Han skrek åt mej att jag skulle hålla snattran för jag körde som en idiot med bilen själv (va då 17 år=nada körkort).. Men då va det mina "j****a " föräldrar:eek:!! (Som inte kör för fort)...
(Men så vågade han inte säga till dom då han ringde och beklagade sej vilken hemsk dotter de hade)!

Första tiden efter hörde jag han döttrar skrika Fi**a till mej då jag red/gick förbi!

Idag är han "något" bättre. Men ser lika sur ut än då han möter mej. Och bara för att vara dryg så gasar han till då han väl kört om. Men respekterar något att då jag ber han sakta in.. För han sänker farten något iaf.

Det är inte alltid så kul att ringa till folk o sansat be dem sänka farten efter vägarna. För jag va aldrig otrevlig när jag ringde. Utan talade bara om lugnt o vänligt att jag är rädd att det ska hända något. Jag la på då jag insåg att jag blev vansinnigt förbannad och ville be honom fara o flyga! (med milda ord)!
 
Sv: Lönt att anmäla?

Så du tycker att utsätta människor för livsfara är en bagatell som polisen inte borde syssla med att utreda/förebygga?
Såna här oriktiga påståenden är onödiga och för verkligen inte någon diskussion framåt.

LIA
 
Sv: Lönt att anmäla?

Ditt tidigare inlägg tyder på att du tycker så - att det var slöseri med polisens tid och resurser att anmäla sådana "små"brott/incidenter.

Du kan knappast välja vilka svar eller respons du får på dina inlägg - det är ett diskussionsforum.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 156
Senast: Yrsel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 664
Hästhantering Nu inatt när jag åkte hem från mitt nattskift från jobbet så står det en blinkande bil på vägen och en kvinna står o lyser med en...
Svar
5
· Visningar
2 471
Senast: jein
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 978
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp