Ljudkänslig när jag ska sova

Suspiria

Trådstartare
Jag har lite bekymmer när jag ska sova på kvällen då jag blir stressad och irriterad på olika ljud trots att jag är trött.

Tex nu då en traktor kör på en åker hos grannfastigheten. Det låter inte högt alls men brummandet stör mig.. den kör fram och tillbaka så det blir lägre (Jag hoppas den är på väg hem ) och så blir det högre igen....
Eller när sambon har på någon serie på låg volym på nedervåningen (Jag sover uppe själv med vår bebis just nu) och det hörs svagt.
Ser jag film i soffan kan jag somna om jag är trött men jag tål inte att höra låg volym från annat rum alltså ? Vet inte hur eller varför det är så här.
Nej, det är inte bara att "skärpa sig".

Tips mottages tacksamt.

Jag har lite bekymmer när jag ska sova på kvällen då jag blir stressad och irriterad på olika ljud trots att jag är trött.

Tex nu då en traktor kör på en åker hos grannfastigheten. Det låter inte högt alls men brummandet stör mig.. den kör fram och tillbaka så det blir lägre (Jag hoppas den är på väg hem ) och så blir det högre igen....
Eller när sambon har på någon serie på låg volym på nedervåningen (Jag sover uppe själv med vår bebis just nu) och det hörs svagt.
Ser jag film i soffan kan jag somna om jag är trött men jag tål inte att höra låg volym från annat rum alltså ? Vet inte hur eller varför det är så här.

Tips mottages tacksamt.

Öronproppar hjälper mig något. Jag är också ljudkänslig.
I värsta fall har jag öronproppar och sovhörlurar(mjuka och platta, så man kan ligga på öronen utan att störas) med lugn musik för att dränka ev ljud utifrån.

Öronproppar fungerar men jag vågar inte ha det nu när jag har dottern. vill höra hennes ljud och om hon vaknar osv.

Egen musik på låg volym, som en slags ljudbarriär? Fungerar bra för mig som är väldigt känslig mot alla ljud jag inte själv har kontroll över.

Tips mottages tacksamt.
Jag är likadan. Jag kör med öronpropp bara i ena örat. Hjälper mig att dämpa lite ljud men jag kan fortfarande höra hundar och annat som jag känner att jag vill ha koll på.

Jag är nästan likadan. Trafikljud utifrån stör mig inte nämnvärt däremot om sambon får för sig att titta på filmer när vi gått och lagt oss, eller lyssna på musik. Trots att det är lågt ligger jag bara och stirrar i taket tills sambon somnat och jag kan stänga av det. Ibland blir jag hjälpt av att jag föreställer mig gå nerför en trappa med tio steg. Jag har nog aldrig kommit längre än fem trappsteg :D

Är också ljudkänslig, sover nästan alltid med öronproppar. Jag hade nån avslappningsmusikapp till mobilen när jag bodde i studentkorridor, man kunde ställa in hur länge den skulle gå (plus vanliga gula öronproppar och sen dom där rosa från Apoteket utsmetade ovanpå :P )
Det gjorde så att om jag hörde nåt ljud, visste jag inte om det var min musik eller festandet vägg i vägg, det hjälpte :)

Jag hade ett tag egen musik på i rummet när jag bodde hemma, ingen speciell avslappnings musik utan bara vad jag hade på mp3spelaren. Så stängde föräldrarna av den när de fick upp och la sig och jag somnat ^_^, eller så hade jag hörlurar och så slutade musiken i slutet på spelaren.
Också sovit med hörselskydd, (ja sånna stora som tar allt buller ^_^), hade öroninflammation och allt ljud skar som knivar i huvudet, blev tyst och fint och att det klämde om huvudet gjorde inte mig ngt.

Kan iofs inte ha öronproppar, de sitter inte bra och irriterar väldigt mycket.

Nu så sover jag bäst om jag har ngt ljud omkring mig, är det helt tyst så fokuserar man mer på det än om kylskåpet burrar eller grannens höfläckt är igång. När jag väl sover så sover jag :p, krävs lite när man jobbar natt ^_^.

Ska jag sova ska det vara tyst. Blir galen på ljud, nu bor jag som tur är på landet så
det är 0 trafik i näheten. Förr brydde jag mig aldrig, så det har kommit med stigande ålder :)

Jag är inte ljudkänslig just vid insomning men tycker det är mycket lättare att somna om jag har något bekant/självvalt ljud omkring mig. När jag var yngre hade jag samma cd-skiva i hörlurar varje natt i ett par år. Hörde aldrig slutet på skivan. Efter det har jag haft klassisk musik under period, viktigt att det är samma stycken varje natt. Just nu har jag något avsnitt av QI (brittisk tv-show). Jag kan avsnitten utantill och har vid det här laget lycka primea mig själv att sova när jag hör introt.

Tips mottages tacksamt.
Ha tv på med avstängningstimer?

Tips mottages tacksamt.
Har du alltid varit känslig? Jag blev ljudkänslig när jag fick barn. Vaknade av minsta lilla ljud. Och det tror jag är rätt vanligt i början av bebistiden. Men det blev bättre med tiden. Nu inne på år två så är jag betydligt mindre känslig än i början.

Om du ställer en babyvakt på halvhög volym inne i sovrummet så tror jag att du kan sova med öronpluggar i för då kommer bebisens ljud bli så pass förstärkta när hen väl låter. Om bebisen är en sådan som ger mkt ljud ifrån sig hela tiden så är väl det dock inte att rek. Då lär du inte få sova alls.

Sen kan jag tycka att antingen får din sambo vara den som nattar bebisen eller så får hen låta bli att se på serier när du ska somna. Det är inte ok att både slippa läggning och dessutom försvåra situationen för dig. Om hen nu slipper att natta så får hen sysselsätta sig med ngt annat än att titta på tv.

Tips mottages tacksamt.

Maken har trådlösa hörlurar som han har när han ser på tv när jag ska sova.
Andra ljud kan kanske dämpas lite med mörkläggningsgardiner eller andra tjocka gardiner för fönster o dörr.

Jag avskyr vissa ljud när jag ska sova. Så fort jag sluter ögonen så får alla ljud oanade proportioner!

Men framförallt är det just som TS beskriver, de dynamiska eller de rytmiska ljuden som stör. Inte de statiska, som vissa fläktar eller statiskt trafikljud. Börjar de komma i otakt så blir jag galen.

Mannen sätter på sig in ears på ganska låg volym men ibland blir jag fast i de evinnerliga s:en som hörs ta mig sjutton genom cement.
Nu får han ha timern på, ca 15 minuter fungerar bra för mig. Inte för länge om jag är trött och han hinner somna.

TV:n är ett gissel då reklamen är skithög och det andra lågt. Jag gillar att sova i soffan en lur på dagen om jag hinner och vill ha tv:n på. Har jag på det lägsta så hörs reklamen som ett från ett böneutrop.

Jag har tyvärr ingen lösning, annat än att eliminera alla störningar man kan......skitlätt!! INTE!

Försöker svara alla.
Jag samsover med dottern och vi lägger oss samtidigt. Vill inte ha tv eller musik på så hon vänjer sig vid det.

Jag har inte problem med acn, bilar (bor på landet men kör lite då och då) osv. Däremot blir jag tokig när bönder är igång sent, sent.. när Sveaskog höll på att rensa skog en bit bakom huset HELA natten 2 nätter. När sambon ser serier. Som någon skrev - de där jäkla S:en Så vissa ljud är ok och vissa inte.. av någon anledning.

Jag har stora problem med sömnstörningar som jag försöker hantera på lite olika sätt. Maken sitter gärna uppe och ser på film sedan jag gått och lagt mig, men då använder han hörlurar kopplade till TV:n så att jag inte behöver störas av ljudet. Jag har själv ett par helt suveräna hörlurar med brusreducering till mobilen. Sommartid, när jag gärna sover med fönstret öppet för att få bättre luft, har jag börjat använda dessa när jag ska somna. När man aktiverar brusreduceringen försvinner alla bakgrundsljud, men jag hör om någon pratar med mig t ex. Helt underbara att ha på sig när man flyger också - motorljuden från flyplanet försvinner!

https://www.bose.se/sv_se/products/...cancelling-headphones.html#v=qc20_apple_black

Försöker svara alla.
Jag samsover med dottern och vi lägger oss samtidigt. Vill inte ha tv eller musik på så hon vänjer sig vid det.

Jag har inte problem med acn, bilar (bor på landet men kör lite då och då) osv. Däremot blir jag tokig när bönder är igång sent, sent.. när Sveaskog höll på att rensa skog en bit bakom huset HELA natten 2 nätter. När sambon ser serier. Som någon skrev - de där jäkla S:en Så vissa ljud är ok och vissa inte.. av någon anledning.

Risken med att inte vänja med ljud är att du får tvärtom, att minsta ljud väcker.
Jag tror att det där blir värre med åldern och kvinnor värre än män. Biologiskt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka