Livslängd på ridhjälm?

Minerva

Trådstartare
Om man inte har använt hjälmen, utan den bara har legat i ett skåp, borde den inte vara som i "nyskick" då eller hur fungerar det med dessa hjälmar?

Sv: Livslängd på ridhjälm?

Jag har hört att "fjädringen" i hjälmen när den slås i marken blir sämre med åldern. Detta oavsett om den används kontinuerligt eller inte.
Av denna anledning ska jag själv byta ut min hjälm som legat i ett skåp ett par år..

Man brukar säga att hjälmar ska bytas ungefär vart 5-6 år just för att materialet i hjälmarna åldras.

Det är alldeles för lång tid. En hjälm ska bytas ut var TREDJE år.

Tror jag har läst var fjärde år någonstans men olika tillverkare kanske rekommenderar olika... Om man har slagit i med hjälmen då? Vad gäller då?

Då innebär det att en stor andel av hjälmarna som man köper nya från butik redan är för gammla......

Vem är det som lagerhåller hjälmarna så länge, butikerna eller leverantörerna?

Borde finnas tillverkningsdatum på dem som på jumpaskor:)

Tror jag har läst var fjärde år någonstans men olika tillverkare kanske rekommenderar olika... Om man har slagit i med hjälmen då? Vad gäller då?

Har du tappat hjälmen i marken ska den bytas ut direkt, man ska vara riktigt försiktig med hjälmen, många slänger dem hit och dit, låter dem rulla runt på marken, är allmänt oförsiktiga. Har du ramlat av och slagit i hjälmen ska den absolut inte användas mer.

Då innebär det att en stor andel av hjälmarna som man köper nya från butik redan är för gammla......

Japp, därför man kollar datumet i hjälmen eller ber dem beställa hem nya.

Det står i många hjälmar, förmodligen inte de absolut billiga. Men min första sammetshjälm, en Champion minns jag stod att den var gjord xx.1998. Min JW-hjälm var gjord 06.2005 om jag minns rätt, köpte den 12.2005.
Det står oftast på den vita lappen inne i fodret.

I min CRW-hjälm står tillverkningsdatum stämplat, på den vita lappen som Sorbe skriver. :bow:
Oktober 2010. Den är köpt för ett år sedan ungefär, så då var den 3 månader gammal. Helt ok.

Puttar liv i tråden med en fråga, om ni skulle köpa en hjälm som gjordes för ett år sedan? Mailade affären nämligen för att fråga om datum och är lite fundersam (med tanke på vad som skrivits i denna tråd).

Puttar liv i tråden med en fråga, om ni skulle köpa en hjälm som gjordes för ett år sedan? Mailade affären nämligen för att fråga om datum och är lite fundersam (med tanke på vad som skrivits i denna tråd).
Ja det skulle jag nog kunna tänka mig att göra, litet beroende på hur dyr hjälmen är. Jag tror att hantering, skador och mekaniskt slitage är det som i de allra flesta fall definierar livslängden på en ridhjälm. Därefter, såvitt jag vet, kommer UV-strålningens inverkan på hjälmskalet och avdunstning av mjukgörare i hjälmskal och cellplast. En hjälm som legat ifred i en kartong i upp till ett år efter tillverkning skulle jag nog betrakta som i princip ny även om åldrandet naturligtvis startat redan när skalet kommit ut ur formpressen.

Den kostar ca 1000 kr. Ja, har den legat i kartong bör det vara ok, lite skillnad om den varit framme på hyllan och utsatts för slarviga kunder och solljus kanske?

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
648
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
366
Senast: Hedwig
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka