Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror jag har läst var fjärde år någonstans men olika tillverkare kanske rekommenderar olika... Om man har slagit i med hjälmen då? Vad gäller då?
Då innebär det att en stor andel av hjälmarna som man köper nya från butik redan är för gammla......
Borde finnas tillverkningsdatum på dem som på jumpaskor![]()
Borde finnas tillverkningsdatum på dem som på jumpaskor![]()
Ja det skulle jag nog kunna tänka mig att göra, litet beroende på hur dyr hjälmen är. Jag tror att hantering, skador och mekaniskt slitage är det som i de allra flesta fall definierar livslängden på en ridhjälm. Därefter, såvitt jag vet, kommer UV-strålningens inverkan på hjälmskalet och avdunstning av mjukgörare i hjälmskal och cellplast. En hjälm som legat ifred i en kartong i upp till ett år efter tillverkning skulle jag nog betrakta som i princip ny även om åldrandet naturligtvis startat redan när skalet kommit ut ur formpressen.Puttar liv i tråden med en fråga, om ni skulle köpa en hjälm som gjordes för ett år sedan? Mailade affären nämligen för att fråga om datum och är lite fundersam (med tanke på vad som skrivits i denna tråd).
Ja, så skulle jag nog resonerat själv iaf.Den kostar ca 1000 kr. Ja, har den legat i kartong bör det vara ok, lite skillnad om den varit framme på hyllan och utsatts för slarviga kunder och solljus kanske?