Livskvalite med kronisk lymfangit?

finapina

Trådstartare
Kan en häst med kronisk lymfangit leva ett gott liv tycker ni? Tänker på ev smärta t.ex. Känner ni till ngt fall från verkliga livet? Hur funkade det?

Minns att det var en häst på ridskolan när jag var liten som hade kronisk lymfangit. Uppfattade att den mådde bra. Beror säkert på hur pass svullen den blir, inte säkert att det gör ont.

Har haft en ridlärare som hade kronisk lymfangit på sin MSV, S:t George-häst som tävlades med segrar och placeringar. Så, det beror nog på, hur pass illa det är. För i den hästens fall gick det upp och ner, men kunde hållas i schack med extra pyssel.

Min häst hade det sista fem åren av sitt liv. Mådde bättre av att röra på sig, då var svullnaden mindre. Sällan halt, reds på hobbynivå. Hoven på det benet växte lite konstigt och han tappade lätt skon, så alla tre hovslagarna som besökte stallet hjälptes åt att slå på den när det behövdes.

Men till slut var det anledningen till att han fick tas bort. Han fick ett sår på kotan i det svullna benet och pga den dåliga cirkulationen läkte det inte ordentligt och han var halt i veckor, så då bestämde jag att det var nog. Han blev ändå 22 år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar