Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte det är något stor grej. Hade en häst som klättrade över fårnät i somras, nätet gick av och hästen var utan en skråma. Har haft betydligt värre skador med elrep inblandat.
Jag har dock varit med om häst i mitt stall som i panik kutat in i fårstaket som inte gav vika. Hästen välte över staketet ut på en väg och bröt nacken.
Efter det är jag väldigt restriktiv med att sätta häst i sån hage.
Fast det måste ju kunna hända med ett trästaket också?
Jag släpper inte mina hästar på fårstängsel men tror kanske det är mest skodda hästar som är i farozonen.
Aldrig ens tänkt tanken att ha någon häst i hage med fårstängsel - om vi nu pratar ”metallnät fårstängsel” utifrån tråden.
Mina hästar har gått med får, men då har man stängslat med eltråd innanför fårstängslet för hästarna.
Lite förvånad över motiveringarna i tråden att ”de kan skada sig på andra staket också” osv. Fårstängsel ala metallnät är inte lämpligt stängsel för häst . Enkelt, kort, och gott .
Har ni sett att de använder fårstängsel till hästarna i farmen? De kan ju fastna med hovarna!
Deras stängsel är ju helt åt xxxx. Hur många gånger har de inte fått bygga upp hagen?! De vet de nog inte ens själva. Första året vad jag vet då de låter fåren och hästarna gå ihop. Undrar varför då det är samma gård som förra året.Har ni sett att de använder fårstängsel till hästarna i farmen? De kan ju fastna med hovarna!
Deras stängsel är ju helt åt xxxx. Hur många gånger har de inte fått bygga upp hagen?! De vet de nog inte ens själva. Första året vad jag vet då de låter fåren och hästarna gå ihop. Undrar varför då det är samma gård som förra året.
Då kom iofs hästar (och andra djur) lösa stup i kvarten och eftersom de inte får ha el så kör de nån fuskvariant iår.
De hade kunnat använda flera slanor istället för fårstängslet.
Vad det ens vanligt med den typen av fårstängsel på 1800-talet?
Jag fattar inte att någon ens kan överväga släppa hästar med fårstängsel Höjden av snålhet/lathet?
Jag tycker inte det är något stor grej. Hade en häst som klättrade över fårnät i somras, nätet gick av och hästen var utan en skråma. Har haft betydligt värre skador med elrep inblandat.
Det är väl okunnighet känner jag snarare än lat/snålhet .
Fårstängsel har ju dessutom tendens att böja /vika sig i botten, så gräs växer gärna över det böjda stängslet och lätt då att hästarna fastnar.
Tillochmed får fastnar i detta stängsel - fast då för att de trär huvudet igenom rutorna .
Det har blivit vanligare sista årtiondet att man även för ren fårhållning väljer treradigt lågt elstängsel för fåren .
Jag vet det, men det kanske inte var riktat som info till mig?
Jag har mkt svårt att anta att det är okunnighet, vem som helst borde ju kunna inse att det inte är lämpligt! Räcker ju med att veta hur stor en hov är och titta på stängslet, kan jag tycka.
För att det är enklare och mycket billigare att sätta upp. Inte nödvändigtvis lika bra...Det har blivit vanligare sista årtiondet att man även för ren fårhållning väljer treradigt lågt elstängsel för fåren .
Jag har haft hästar på fårstängsel, med eltråd över. Stallägaren jag hyrde av då var kommunens djurskyddsinspektör (medan kommunerna fortfarande skötte den biten).
Det är nästan 20 år sedan jag flyttade därifrån. Men eftersom jag har haft får, så har jag en sträcka ut mot en väg där det sitter fårstängsel. Där är även eltråd draget innanför, med distansisolatorer.
På alla dessa år har jag aldrig haft en stängselskada som haft med fårstängsel att göra. Däremot hade jag en ponny som satte ett bakben på fel sida om elstängslet och skalade av en stor bit av huden på skenbenet.
Frågar man försäkringsbolagen så är det elrep som ger de värsta stängselrelaterade skadorna.
För att det är enklare och mycket billigare att sätta upp. Inte nödvändigtvis lika bra...
Frågar man försäkringsbolagen så är det elrep som ger de värsta stängselrelaterade skadorna.