Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

S

Sikfjarden

Hjälp mig i mitt tråkiga dilemma snälla ni...:(
Våran häst som vi köpte för ca 1 år sedan, skulle börja tränas regelbundet i sommar för tränare. Inget allvarligare än 2-3ggr/mån, plus att dottern skulle på ridläger i 2 dagar med han(2 pass per dag). Jag har hela tiden intutivt varit orolig för hans framben, och därför drog vi till en klinik i Maj i år, han var inte halt men jag ville veta att det var OK med hans framben.
väl där får vi efter röntgen redan på att han har pålagringar i båda fram vid sidorna av kotbenet ( mellen kotan och hoven) Dock INTE i lederna, samt hovbrosk förbening i båda fram.:cry:

Efter en diskussion med vet, där jag talade om hur vi vill använda hästen, varierad skogs-promenad träna för tränare 2-3 ggr/mån (dressyr) samt ev någon liten dressyrtävling här och där. sa han att det inte skulle vara några problem alls. när vi kom hem var jag ändå ängslig och ringde vet 2 ggr till för att vara alldeles säker på att vi uppfattade varrandra ordentligt. jo, det var ok att vi använda hästen så som jag beskrev, återkom nästa år så vi får röntga och undersöka hur pålagringarna e.v utvecklar sig.

Nu till det tråkigaste av allt, kallblodet som våran häst går med
hans bästa bästa polare, vart halt i sommar. aldrig varit halt de senaste 7 åren. ingen svullnad, ingen puls, ingen värme. efter 3 veckor åkte de till klinik och ingen INGEN anade att det skulle vara allvarligt.... Veterinären hittade kraftiga pålagringar i lederna fram, så pass att de ville avliva honom på direkten:cry:
Tjejen som äger honom fick en chock och tog hem honom, men i måndags åkte de tillbaka och avlivade våran kära vän:cry:
saknar han sååå.

Nu till min hopplösa förtvivlan.... våran var på träning för snart 2 veckor sedan, vart halt i ett framben under träningen, och har inte blivit bättre.. han är pigg och springer glatt gärna omkring i hagen. ingen värme, ingen svullnad precis så som kallblodet.:eek:
vi tittade när han både travade och galopperade i hagen härom dagen och vi såg inte att han haltade, jag har hoppats så att det har gett med sig, men igår travade dottern på asfalt och hältan finns kvar... JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT ÅKA TILL KLINIKEN MED HAN:eek: tänk om de säger likadant till oss:eek: avlivning pga pålagringarna
Hur skall jag göra? snälla ni ge mig goda råd, jag förstår ju att jag inte kommer undan. men jag känner att jag nästan vill åka till en annan klinik för den vi var på som konstaterade pålagringarna, är jag så rädd att de snöar in i dem så de inte undersöker andra alternativ till hältan... tycker ni jag är löjlig? Jag har inte hämtat mig ifrån chocken över kallblodet och jag är livrädd att jag får samma diagnos när vi åker tillbaka, fy fan vad jag inte vill vara jag just nu.:(
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Det kan lika gärna vara kotledsinflammation. Det är tydligen väldigt vanligt att hästarna får det cirka ett år efter ägarbyte. Enligt "min" veterinär behöver det inte betyda att man rider hästen dåligt eller icke korrekt, utan att träningen förändras i samband med flytten. Man rider på ett annat sätt, på olikt underlag och i annan mängd än den tidigare ägaren.

Hur det än ser ut så tycker jag verkligen att ni ska åka in med hästen. Vill du verkligen att han ska gå och ha ont bara för att du är rädd för du och din dotter ska bli ledsna? Man säger ibland att det är vetskapen och insikten om "när det är dags" som skiljer de bra hästägarna från de dåliga... men som sagt - varför ta ut något i förskott? Det kan lika gärna vara en hovböld, eller något som bara blir värre om ni väntar.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Nej, självklart INTE.. jag vill att hästen skall må bra.
grejen är ju det att han verkar må bra??
Han är lika nyfiken , frammåt, springer runt och leker i hagen, äter och hältan syns inte, och vi inte springer på asfalt då kan man se att han haltar.

Kotledsinflammation?? hoppas... blir det inte svullet, varmt av det heller??
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Klart ni måste åka till kliniken med en halt häst!
Inte kan ni undvika det för att ni inte ska bli ledsna. Speciellt när ni vet att hästen har pålagringar.

Ta er i kragen.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hej tråkigt att höra men samtidigt skönt att få reda på felet. Kan mycket väl vara kotleds inflammation och min 5 åring var inte värm eller svullen gick lite lustigt men inte direkt halt och han hade i bägge fram
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Klart ni måste åka till kliniken med en halt häst!
Inte kan ni undvika det för att ni inte ska bli ledsna. Speciellt när ni vet att hästen har pålagringar.

Ta er i kragen.

Naturligtvis skall vi åka till klinik med han, men kan man få bolla sina värsta farhågor här? eller?
Det kan väl inte vara svårt att förstå? för 3 dagar sedan åkte vår kära kamrat iväg och kom inte hem igen... det gör ont och vi sörjer honom som värst, så det är lite jobbigt att ta tag i sina rädslor och åka iväg med våran mitt i allt i hopa..
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Hej tråkigt att höra men samtidigt skönt att få reda på felet. Kan mycket väl vara kotleds inflammation och min 5 åring var inte värm eller svullen gick lite lustigt men inte direkt halt och han hade i bägge fram

Tack, det är de här halmstråna jag söker efter... ger mig lite hopp och styrka när jag åker.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Förstår att det känns jobbigt o hemskt men om ni har en annan klinik att tillgå så varför inte prova ta han till en annan då? då har du utlåtanden från olika veterinärer.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Då missförstod jag, jag tyckte det lät som att ni ville undvika att åka till klinik bara för ni var rädda för domen.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Förstår att det känns jobbigt o hemskt men om ni har en annan klinik att tillgå så varför inte prova ta han till en annan då? då har du utlåtanden från olika veterinärer.

Jo,visst men vart finns det kliniker??? vi har varit till Hudiksvall, har ca 6 mil dit??? vet ni vart det finns fler i området?
Gävle t.e.x har de en klinik??
Känns på sätt och vis bättre att åka som sagt och få ett andra utlåtande utan att de är påverkade av diagnosen sen tidigare..
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Då missförstod jag, jag tyckte det lät som att ni ville undvika att åka till klinik bara för ni var rädda för domen.

Rädd för domen så in i booomben.:eek: Men, älskar hästen på allt i jorden och självklart skall han inte lida. det är som sagt inte det det handlar om, försöker bara att förbereda mig för det värsta och sammtidigt återhämta sig efter kallblodet öde...:cry:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Förhoppningsvis är det "bara" kotledsinflammtion eller liknande. Lycka till med hästen. Hoppas det går bra.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jo,visst men vart finns det kliniker??? vi har varit till Hudiksvall, har ca 6 mil dit??? vet ni vart det finns fler i området?
Gävle t.e.x har de en klinik??
Känns på sätt och vis bättre att åka som sagt och få ett andra utlåtande utan att de är påverkade av diagnosen sen tidigare..
Du har ATG kliniker i Sundsvall och Gävle mer info på http://www.hastklinikerna.se/

Förstår dig att du gruvar dig men boka tid och åk så fort som möjligt så slipper du gruva dig utan får förhoppningsvis ett facit
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Du har ATG kliniker i Sundsvall och Gävle mer info på http://www.hastklinikerna.se/

Förstår dig att du gruvar dig men boka tid och åk så fort som möjligt så slipper du gruva dig utan får förhoppningsvis ett facit

Jag har hittat det i Gävle och skall ringa imorgon... hörrni hur tycker ni att jag skall göra.
skall jag vara kall och inget säga om pålagringarna, utan låta dom undersöka utan att bli påverkade av tidigare diagnoser?

Eller? hur gör ni som vill ha ett andra utlåtande från en annan veterinär?:confused:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Skulle det vara jag så skulle jag säga som det var
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag förstår inte varför folk ska åka in till klinik stup i kvarten, jag blir alltid förvånad över detta med att hästen är halt och då måste man till klinik. Kan du inte ta ut en veterinär som kan titta på hästen på plats? Tror den veterinären att hästen behöver röntgas och utredas vidare så säger h*n det.

Vart bor du? Såg att du var 6 mil ifrån Hudik, det gör jag oxå...:idea:
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Du ska absolut säga allt ni vet. Be den andra kliniken skicka över bilder och journal.
Det är vanligt att man söker för en 2:a opinion och att röntgenbilder skickas till andra veterinärer om ägaren önskar.
(Mvh veterinärass)
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag förstår inte varför folk ska åka in till klinik stup i kvarten, jag blir alltid förvånad över detta med att hästen är halt och då måste man till klinik. Kan du inte ta ut en veterinär som kan titta på hästen på plats? Tror den veterinären att hästen behöver röntgas och utredas vidare så säger h*n det.

Vart bor du? Såg att du var 6 mil ifrån Hudik, det gör jag oxå...:idea:

För att man får då betala massa pengar i onödan som man kommaer få betala en gång till när man åker till en klinik.
Distriktarna kan sällan hjälpa en hela vägen om problemet är en halt häst. De kan konstatera attd et ex sitter i kotan, men du måste oftast in till klinik då för att spruta osv. De är duktigare på klinikerna dessutom. Mer specifiserade på just hästar och inte kossor, kaniner, katter mm.
 
Sv: Livrädd för att åka till kliniken...snyft.

Jag förstår inte varför folk ska åka in till klinik stup i kvarten, jag blir alltid förvånad över detta med att hästen är halt och då måste man till klinik. Kan du inte ta ut en veterinär som kan titta på hästen på plats? Tror den veterinären att hästen behöver röntgas och utredas vidare så säger h*n det.

Vart bor du? Såg att du var 6 mil ifrån Hudik, det gör jag oxå...:idea:


Varför ta ut en distriktare och betala för böjprov och sen få en klinikremiss alt en kur butta och ett 'vi provar får vi se'?

Jag är intresserad av att få en korrekt diagnos och adkvat behandling direkt. Därav klinik.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp