Livrädd häst..

Skreppur

Trådstartare
Det är såhär att i en hage går det 6 stycken islandshästar, jag brukar rida 3 av dem.
Men en valack som går där, Kopur, en jättefin valack.. han är livrädd. När man kommer till hagen så kommer 5 hästar fram och nosar och hälsar, men 10 meter därifrån står Kopur ensam, han vågar inte gå fram.

Jag vet anledningen. Han blev vanvårdad på Island. Han är helt skräckslagen för framförallt män.
Om man sakta går fram till honom på sidan och pratar lugnt så skrittar/travar han snabbt därifrån.
Jag vill komma honom närmare, få honom att sakta få tillbaka förtroendet igen.
De går som sagt i en hage, jag har ingen möjlighet att ta ut de andra 5 hästarna så jag kan vara själv med honom, tyvärr.
Vill gärna ha tips, råd om hur man ska börja? Ta på grimma och liknande kan jag bara glömma för ett tag, det är omöjligt, utan hur bör man börja?

En så länge har jag bara stått där inne och gosat med de andra hästarna, han ser vaksamt på. Jag har inte försökt få tag på honom, har ignorerat honom.

Tack på förhand
Sandra

Sv: Livrädd häst..

Hej.. stackars häst..:S Han känner sig säkert ensam.
Alltså jag vet ju inte hur han kommer och reagera men man kan alltid prova sätta sig ner, för då kommer man i underläge och hästarna ser inte en lika stor gestalt närma sig.
Ha med dig lite havre eller nåt, inte socker, och ge till honom om han vågar och vill då du sitter ner. Res inte på dig förren han kanske står och betar bredvid eller bara allmänt inte bryr sig längre, har du kommit så långt är det bara fortsätta att smeka honom överallt och bara tala lungnande.
Det som krävs är tålamod och tid från din sida.
Lycka till.

Ja, det är väldigt synd om honom.. :(
Ska ta med mig en klase morötter och gå upp dit sen.

Pröva att fråga NH-folket ;) på NH-forumet. De brukar vara villiga att hjälpa till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar