Livrädd för broddtramp

Harbor

Trådstartare
Ska sätta på broddarna i morgon och är livrädd att hästen ska sparka sig och skada sig själv såsom förra vintern. Hon är väldigt sparkig av sig.
Ute har den både boots och senskydd men inne ingenting. Inte kan man väl ha skydd dygnet runt och även inne heller?
Tror inte ens stallpersonalen går med på att byta skydd stup i kvarten.
Har nån annan samma problem?
Är det förresten nån skillnad hur många broddar man sätter? Vi har alltid haft 4 på varje sko.

Sv: Livrädd för broddtramp

hur skadar den sig?

min har boots i hagen och så sätter vi brodden på bakfötterna längre bak så han inte kan trampa sig på framfötterna lika lätt

Det kan de väl ha om de inte får skav?
Sätt sådana skydd med gelé.
Och var noga med att ta av varje dag och borsta rent häst och tvätta/torka av skydden.

Balltramp fram undviker man genom att bara ha i traktbrodd bak.

Har du boots som sitter bra kan du väl ha dom dygnet runt? Jag gillar de korta neoprenebootsen från Hööks, de når inte ner till marken och har mindre risk för skav än de som "gnuggar" i varje steg...
Benskydd skulle jag inte vilja ha dygnet runt dock, ser större risker med skav och resår, än jag ser av ev påslag.
I mitt stall har vi benskyddsservice till en extra kostnad, kanske kan vara ett förslag för er?

Hon har sparkat sig på flera ställen, inte egentligen på ballarna eftersom hon alltid har boots på. Insidan av benen, både bak och fram, mest bak. Eller, jag ANTAR att hon sparkat sig. Vet inte annars var såren och överbenen kommit ifrån. Hon ligger också ofta i boxen och sover, kanske kommer åt sig med benen när hon viker benen brevid sig, sträcker dem, eller reser sig.
Hos oss har vi ingen köpbar benskyddsservice. synd :-( fast de sätter på när de ska ut. köpte Hööks PC kopior till boots. Jättebra än så länge.

Min ena har boots dygnet runt under broddsäsongen. Jag byter dem dock varje dag så att han alltid får på sig ett par torra och rena.

Brukar även se till att variera sort så blir det inte exakt samma tryck eftersom han har dem på sig hela tiden, tror det är ett bra sätt att motverka skav.

ja det är större skaderisk med tåbrodd bak om hästen är , benägen att vara skuttig och trampa sig , är obalanserad allmänt - både fysiskt och/ eller mentalt.

jag förstår inte riktigt utöver det utifrån dina tidigare poster, oron i sig? vad jag tolkat dig har ni häst i finland på anläggning och hästen är ute i mkt liten hage ensam, mkt begränsad tid på dygnet i sig?

om den hoppar och far allmänt så handlar det för mig mkt lite och väldigt sekundärt om din nuvarande fråga rent grundläggande.

Nu förstår jag inte vad du menar? Du förstår inte varför jag oroar mig?
Så för att den är ute i liten hage halva dagen så ska jag inte oroa mig för att den sparkar sig med sina broddar? Menar du det?
Den gör ju det trots att det är så.
Men ute har den ju skydd nu så kanske den klarar sig. Inne vet jag inte hur mycket den trampar.

Idag när dottern släppt ut den så försökte den klia sig bakom örat med bakhoven ( och nya broddarna) :crazy: hjäälp.
Broddtramp bakom örat......vad gör man?

Ja jag ifrågasätter varför ni öht ska ha tåbrodd bak på en häst som står i ruta och spenderar största delen av sin tid inne och dessutom skuttar och hoppar ?

Självklart är tåbrodden bak ytterligare en risk ur skade aspekt .

Jag tycker utöver det att mkt av bekymren du frågar om handlar om
Hur hästen reagerar på hur den är uppstallad . Den är tydligen väldigt laddad och explosiv så utifrån din oro om skador utifrån det så självklart är fyrbrodd bak en ökad skaderisk . Vet inte varför du blir förvirrad av mina inlägg ?

Man får inga brodd tramp av att klia sig ... Däremot kan det rispa , alternativt fastna i grimma ?
Ett brodd tramp sker med kraft ...

Senast ändrad:

nå, skada av brodden menar jag.
Vart vill du komma (eller missförstår jag)? Min tolkning är att du ifrågasätter hur den stallas och rastas. Eller ifrågasätter du bara broddningen? jag diskuterade med hovslagaren om broddarnas antal och sparkandet och det var diskussion om antalet, men av någon anledning satt han 4 på alla hovar. Finns det nackdelar med att ha bara två broddar bak?
När det fryser till här så är det ojämnt och isigt i hagarna.

Jag ifrågasätter varför i hela friden en häst som står i ruta och därutöver inne på box största delen av dygnet öht behöver tåbrodd ja .

Jag ifrågasätter broddningen och din Oro utifrån hur hästhållningen ser ut . Som jag skrivit .

Senast ändrad:

Då kunde jag ju fråga vad som var hovslagarens avsikt. Och om det är ok kan man ju skruva bort tåbroddarna där bak i såfall. Nu vilar hästen för den har sträckt en ryggmuskel. Men vill iallafall inte att den ännu halkar omkull.

nå, skada av brodden menar jag.
Vart vill du komma (eller missförstår jag)? Min tolkning är att du ifrågasätter hur den stallas och rastas. Eller ifrågasätter du bara broddningen? jag diskuterade med hovslagaren om broddarnas antal och sparkandet och det var diskussion om antalet, men av någon anledning satt han 4 på alla hovar. Finns det nackdelar med att ha bara två broddar bak?
När det fryser till här så är det ojämnt och isigt i hagarna.

Jag skulle aldrig ha bara två brodd bak på min häst, eller ja, jag skulle aldrig ha bara två brodd i någon hov. Eftersom det känns som att det blir ojämnt, inte skulle jag vilja gå runt i klackskor dygnet runt.

Men visst, det är ett jätte problem. Jag valde att ha 4 brodd runt om på min häst förra vintern trots att han är en riktigt klump och otursfågel, ansåg att ett balltramp var bättre än att han halkade och bröt benet eller fläkte sig. Han klarade sig lyckligtvis hela vintern med bara ett litet litet balltramp.

Ja fråga hovslagaren borde vara prio ett . I övrigt att du känner dig lite påläst om broddade generellt osv så du slipper förlita dig på bukefalos .

Outofservice :
Vanlig traktbrodd funkar bra för generellt fäste utan belastning och även i arbete för de flesta om man förstår komplexiteten i sig och variablerna . Felvinkel ska ställas mot vad för underlag hästen belastas på , i kombo med vilken belastning fyrbrodd innebär i fråga om bromsat glidmoment under arbete vilket innebär skaderisk /påfrestning i sig .

Senast ändrad:

Åå det är så mycket man borde läsa på om. Men ska även leta info om detta :-) Man får ta varje sak som den kommer. Det finns sååå mycket. Nästa vecka är det nåt nytt igen. Såsom shockwawe behandlingar. Också nytt för oss. Återkommer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 503
Senast: Ajda
·
Hoppning Har en ponny som jag tävlar lätta hoppklasser med. Nu är ju tävlingssäsongen i princip slut, så under vintern blir det väl mest några...
Svar
18
· Visningar
2 937
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Svamp?
  • Oseriös avel 2023