Livmodersinflamation

tinafinis

Trådstartare
Min polla fick det som följd efter kastningen.
Höll på att styka med, men överlevde.
Nu är hon som vanligt, nästan piggare än innan grav.

Insjuknade första mars och stod från den 3 mars o åtta dagar framåt på djusjukhuset.

Hon har hunnit fölbrunsta o sådant.
Såg idag när hon kuta rundor i hagen att det rann ut vätska från vaginan. Jag kände på det och det lukta inte unket eller så. Var lite grann klippigt men genomskinligt.
Hon sköljdes nogrant nere på sjukhuset.
Men är det normalt att det rinner lite fortfarande??
Kan ju vara så att hon brunstar än... jagh vet inte..

Sv: Livmodersinflamation

KOmmer fortfarande lite klet från henne, men ej allmäntpåverkad i övrigt.
Normalt tros?

Varför inte ringa Djursjukhuset så får du besked så slipper du oroa dig ?

Vad glad jag blir att din häst mår så mycket bättre :)
Mia

de var fredag igår o ja ville inte ringa på jourtiden...
Min jobbarkompis som verkar veta det mesta(??) sa att det nog var normalt o att jag inte skulle oroa mig så mycket.
Ringer väl dit på måndag o hör mig för..

Att de har klar vätska är ganska "normalt". Håll bara ögonen på henne, så länge hon mår fint, och vätska inte grumlar till sig så behöver du inte göra nåt.

den eju lite klibbif. kommer inte så mycket på en gång, men hon har ju lite torkat hår på bakbenen.

Samma som CK säger fick jag höra när jag var i samma läge. SToet kastade (tidigare i dräktigheten än din dock, dygn 99). Fick en ordentlig livmoderinflammation, rikliga flytningar som var som vaniljsås ungefär *uäck* Spolades två ggr, fick sulfa och livmodersammandragande.

Hade lite klara flytningar efter, inte speciellt kletiga att 'känna' på, luktade inte blä. Ingen feber etc. Men precis som du beskriver blev det ju torkat klet på benen och i svansen. Fick rådet att avvakta och gjorde så och det gick över.

Brunsten efter fick hon samma flytningar, togs ett prov på flytningen då (men inte livmodern), flytningen var ju tagen väldigt ytligt och visade e-coli (måttligt) men inget mer. Fick rådet att avvakta mer, då det lät som naturlig rening (var inte aktuellt betäcka om då, för sent på säsongen, annars hade det nog avråtts från att betäcka på den med kan jag gissa), och när brunsten slutade slutade kletet.

Inget problem brunsterna efter, men fick från båda håll (klinikvet och seminvet) rådet att första ordentliga brunsten nästföljande säsong kolla henne ordentligt och ta prov för att se till så allt verkligen var ok.

Jag får nog alla fall ringa vet på måndag. Såg idag att det var lite gulare flytingar och det kom även när hon stod stilla. Det andra jag beskrev innan kom när hon sprang.
Dom luktar inte, men kletar.
När min häst var sjuk stod hon på djusjukhuset i åtta dagar. Det var kanske en av dessa dagar som hon inte blev spolad. Dom sa då att det kunde rinna, men som sagt, ikväll blev jag lite orolig.
Men hon hade ju ingen feber o såg ut som vanligt så det får bli på måndag.
Men köra ner till helsingborg... Det tar emot....

Min kompis medryttarhäst är ett sto på 20 år nu och hon har något liknande, är steril sedan många år tillbaka och det kommer som vit-gul, ganska tjock flytning ur henne säkert minst engång om dagen, frågade hennes ägare vad det var och hon sa nåt om inflammation i livmodern eller om det var äggledaren, men att det inte gick att göra nåt åt på henne. Hon lider inte av det elr så, men borde ju ändå kunna gå att göra nåt åt känns det som:confused:.

Liknande trådar

Hästvård Min häst kastade 1/3. Brunstade på ca 10 dagar igen. Alltså kring den 10:e mars. När är det normalt att nästa brunst infaller och hur...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Jeremia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka