Livmoderinflamation

Sv: Livmoderinflamation

Ja, normalt sett är det inga problem.
Det är inte helt ovanligt att de blir inflammerade i samband med inseminering så de behöver både sköljas ur i livmodern och gå på behandling 5 dagar, men de brukar oftast bli dräktiga ändå :)
 
Sv: Livmoderinflamation

Det blev vårt sto. Hon fick inflammation efter en kastning. Efter en penicillinkur så tog hon sig på första försöket sen och det blev ett väldigt fint föl dessutom.:)
 
Sv: Livmoderinflamation

Mitt maiden-sto hade vid undersökning inför inseminering inflammation, behandlade och såg ut att släppa men vid seminineringsbrunsten hade hon vätska och antagligen inflammation igen. Eftersom det var mkt sent på säsongen körde vi på ändå, tog sig. Men betäcker inte om iår utan behandlar för att vänta ett år.
 
Sv: Livmoderinflamation

Chansen beror lite på vilka bakterier de haft.
Coli är rätt snälla och lättbehandlade, medan andra mer skadar livmoderslemhinnan.
 
Sv: Livmoderinflamation

Detta stoet är ett äldre sto som haft föl innan som var iväg på betäckning å stog 1 vecka för hingst sen gick hon ur brunst men efter 3 dagar började hon låtsas brunsta typ! Hon pissa å skvätte mm å hingsten va bara halv intresserad! Då kollades hon 6 dagar efter sista språng i brunsten å då såg vet en livmoderinflamation å sa att hon är antagligen inte dräktig pga den! Så hon fick behandling mm å åkte hem! Men nu e hon antagligen dräktig ändå ;) vi hoppas på de i alla fall då hon blivit tjock å man kan tycka att tarm rörelserna e lite väl vilda ;) men då e de inte omöjligt att hon e dräktig ändå!! De e en bekants häst så vi kollar åt henne ;)
 
Sv: Livmoderinflamation

Jag har svårt att på din beskrivning av betäcknings/behandlingsförloppet tro att hon är dräktig.
 
Sv: Livmoderinflamation

Hon betäcktes alltså å 6 dagar efter sista språng fick hon hippotrim (tror de va i 1 vecka hon skulle ha de!
 
Sv: Livmoderinflamation

Ja, och då är man för sen ute.
Dräktighetskolla stoet, så vet ni.
 
Sv: Livmoderinflamation

Håller med CK... Det är ju bara att ta ut en vet och dräktighetsundersöka. Alt åka iväg till klinik (om det inte är för nära inpå den (tilltänkta) beräknade fölningsdatumen.
 
Sv: Livmoderinflamation

Självklart ska hon kollas men hon bor mitt i skogen å de e långt till närmsta vet så vet kommer ut när h*n har vägarna förbi då dom igentligen inte kör så långt!!
 
Sv: Livmoderinflamation

Självklart ska hon kollas men hon bor mitt i skogen å de e långt till närmsta vet så vet kommer ut när h*n har vägarna förbi då dom igentligen inte kör så långt!!

Om veterinären egentligen inte kör så långt ut i skogen lär hen aldrig "ha vägarna förbi". ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Är det någon här som har haft ett sto som blir dräktigt, men som resorberar eller aborterar fostret tidigt i dräktigheten, gång på gång...
Svar
13
· Visningar
1 374
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 548
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp