Liverpool körbett

I

Ishest

Ska börja köra mina islänningar nu (:D) och undrar hur ett liverpool bett inverkar på hästen.
Är det bättre att köra med ett liverpool bett på första hålet (mildaste) än att använda ett vanligt tredelat?
Har hört att ett liverpool bett inverkar så att hästen har lättare för att söka sig nedåt, medans ett tredelat inverkar så att hästen lättare höjer huvudet vid körning? Om detta stämmer så borde det ju klart vara mycket bättre för hästen att köra på ett liverpool bett.

Är börjes liverpool bett (Bild på Liverpool bettet) något att ha? Ska nämligen beställa ett sele (de luxe) därifrån.

Ursäkta för många kanske självklara frågor (?) men är ny här i "körvärlden";)

Sv: Liverpool körbett

Bilden syns inte men jag vet hur ett sådant bett ser ut :D! Använda det betet du använder när du rider det funkar bäst. Tre delat hade jag nog kört på :)! Prova dig fram.

Mvh
Emma

Enkelt och billigt svar. Använd det du tycker fungerar i ridningen. Man måste inte ha körbett för att köra.

Säger som föregående talare. Använd det som fungerar vid ridningen till att börja med. Det är ganska dyrt att experimentera med bett. Ska du sedan börja experimentera med bett så rekommenderrar jag ändå grodbettet.
De flesta körbett fungerar enligt hävstångsmetod, det vill säga att det ger ett litet tryck i nacken som även hjälper hästen att sänka huvudet och söka sig nedåt. Fungerar toppen på min lilla dam som annars stoppar huvudet i vädret och drar. Hon har helt slutat med det efter jag bytte till ett körbett.

jag skulle inte köpt det på börjes, utan isåfall skulle jag beställt en grodstång hos selar.se. det är ett bett med muleneffekt vilket gör att det bara blir tryck på tungan när du tar i bettet. Med börjes raka vilar bettet hela tiden på tungan.

Jag tycker som andra att man ska köra på det hästen fungerar att köra på. T'nk på att ridning och körning inte är samma sak. Ta hellre en stång om din häst är det minsta stark i vissa skarpa lägen. Det är ju i allas intresse att kusken kan stoppa hästen innan sken. Med ett tränsbett har man inte en chans om det skulle hända något.

Själv kör jag med raka bett, eller stångbett och de två översta ringarna.

Min uppfattning är att sticker (i min mening okontrollerat/sken) hästen spelar det ingen roll vad du har i munnen. Min häst som är overkligt stark stannas lättast i grimma.. Säkerheten ser jag mer i att läsa av hästen och omgivningen och handla innan situationen hinner bli något farligt. Det är ju mycket rutin som krävs och känner man sig osäker kan det kanske vara en tillfällig lösning att använda stångbett men med strävan att så småningom köra med tränsbett.

Du har redan fått många kloka svar men jag kan bara tillägga lite... Det bästa är såklart om man kan prova sig fram, och på så sätt ta reda på vilket bett hästen går bäst på. Oledade och ledade stångbett, tränsbett, kimblewick... Listan kan göras lång på vilka bett som används vid körning. Jag tycker inte om "vanliga" tvådelade tränsbett eftersom de kan trycka upp i gommen och endast verkar bakåt, inte bakåt-nedåt som stångbetten när de används med kedja. Vilket bett man ska väla beror ju dels på hur hästen ser ut i munnen och HUR den jobbar. Har man en som sticker huvudet i vädret skulle jag inte valt ett tränsbett tex, utan ett bett med hävstångseffekt. Man behöver ju ha på "skarpaste läget". Min häst fungerar på tredelat men lägger tungan över (på alla bett jag provat). Med grodbett blir det samma sak, men där gör hävstångseffekten att han söker sig framåt-nedåt. Tänk bara på att det är handen som avgör ;)

Min uppfattning är att sticker (i min mening okontrollerat/sken) hästen spelar det ingen roll vad du har i munnen.

Jag håller helt med om att om hästen HAR stuckit så spelar det ingen större roll vad du har i munnen på den. Men strax innan den sticker DÅ kan det spela roll.

Jag jämför med ridningen av stoet jag hade på foder. Hon kunde "roa sig" med att sticka och när hon väl stuckit var hon totalt okontaktbar. Men när jag red på hackamoret eller på det lite tunnare tredelade tränsbettet kunde jag hejda henne precis i ögonblicket då hon bestämde sig för att sticka. Det kunde jag inte med det lite tjockare tvådelade tränsbettet.

Så bettet kan spela roll. Inte när hästen väl har stuckit kanske men precis i ögonblicket innan. Det är min erfarenhet i alla fall.

Håller med dig helt, som jag skrev tidigare att det gäller att läsa av situationen INNAN det händer. Men jag tror inte att skillnaden då är stångbett eller inte. Lyssnar hästen på bettet vid "vanlig" körning gör den det om man tar problemet innan det hinner uppstå också. En misstanke bara men din häst funkar bättre vid ridning på det smalare tredelade bettet än det tjockare tvådelade?

Ja hon lyssnade bättre på det smalare (och jag tror att hon trivdes bättre med det totalt sett också - kanske för att det var tredelat?) och framför allt på hacket. Men hacket tyckte jag var för starkt så det ville jag helst inte rida på.

är fortfarande av den meningen att ett stångbett är säkrare. har själv tackat mitt bett flera gånger då timmerbilen dundrat förbi, med tränsbett skulle damen varit hemma före mig flera gånger, även i ridningen. Jag har provat...detta var en häst med dålig erfarenhet av tränsbett och vagn i kombination (travhäst)
men..
Folk får ha precis vad dem vill, även olika åsikter och erfarenheter.
Bara hästarna är nöjda.

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 960
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 418
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat