Litet tips

Status
Stängd för vidare inlägg.

Susan

Trådstartare
Angående diskussioner om vissa tränare...

När jag skulel köpa hund så kunde man vända sig till repsektive rasförening och få tips om seriösa hunduppfödare.

Med tanke på att många väldigt skilda sätt att utbilda hästar marknadsförs under beteckningen AR så kanske ngt liknande varit på plats här:idea:

Går det inte att nåla en tråd med information om AR
Vad det är och vad det inte är.
eftersom frågan poppar upp titt som tätt, och aldrig ngn orkar svara:cool:
Likaså om ni nu har ngn förening som kan hänvisa människor som vill börja om lämliga tränare "inom traditionen"

Eller va? Eller nåt? :confused:

Jag är ju Inte AR'are men detta med djurskydd är ju viktigt...

Skulle ju också kunna vara en hänvisning för mig som är lite skeptisk så att ni kan "set me straight" :D

vänligen SUS

Sv: Litet tips

Jag som ryttare har väl det yttersta ansvaret för att hästen inte blir illa behandlad. Om min instruktör skulle tycka att jag ska ge hästen en "tuffare" tillrättavisning så är det väl ändå jag som ryttare som avgör om det ska genomföras!

Mycket bra idé! Jag som inte har varit i kontakt med AR och endast har dåliga erfarenheter av det skulle gärna vilja se o läsa på en hemsida om vad det RIKTIGA AR är. Så man får nåt positivt till det! :)

Såg ni Guillous Häxorna?
Var försiktiga med att vidarebefodra andras uppgifter.

Varför inte gå in på Bents Branderups hemsida om man är intresserad av AR? Eller läsa hans böcker, som trots allt finns på rätt många bibliotek nu för tiden...

Det har alltid funnits något som heter GOOGLE.SE där man kan söka reda på info. Ett väldigt bra ställe som jag utnyttjar när jag vill veta något. Men som med allt som finns skrivet på nätet så är inte allt sant.

Sen en grej till. Har man inte tillräckligt med karaktärsstyrka eller mod att avbryta en träning när man anser att ens häst far illa, ska man kanske inte över huvud taget anmäla sig till en träning, oavsett inriktning. Det är inte alltid solsken att träna och ibland kan man vara oense med hästen och behöva reda ut det för att komma framåt, visst. Men känner man i maggropen att detta är fel, detta är för mycket och har gått över gränsen, då får man se till att avbryta.

Jag har lyckligtvis aldrig råkat ut för någon elak tränare, däremot har det hänt ett par gånger att jag har fått be tränaren avbryta för att jag sett att hästen blivit trött och att det kanske inte är meningsfullt att hålla på mer. Det har morrats lite ibland just vid själva avbrytandet, men det är ju faktiskt så att jag ser hästen varje dag och känner den på ett helt annat sätt en en främmande tränare. Hur som helst, det behöver inte vara dramatiskt att avbryta en träning, och man behöver inte ge sig in på en massa förklaringar och tjafs om man nu anser att tränaren betett sig illa. Det räcker att säga tyvärr, det här passar inte mig och min häst, nu avbryter vi. Man har ingen skyldighet att ge en djupare motivering om man är rädd för att ta konflikt. Kunden har betalat för tjänsten, kunden bestämmer. Det är inte kundens ansvar att plåstra om tränarens ego om tränaren inte klarar att man väljer att lämna lektionen.

Senast ändrad:

Ger mig ej!
Det är såna som Du som sänker dylika forum. Ha på fötterna innan Du uttalar Dig och dömer!
Drömmen är att alla som gör ett inlägg har mer att gå på. Naturligtvis har vi alla olika referensramar, men har man gjort ett grundligt arbete kan men dela med sig (vilket framgår av min kritik att Du ej gjort)

Lånar tråd

Till Kung Tulle!
Hur gick det för Dig på Din utbildning? Fanns den "misstänkte" tränaren med i bilden?

Om du kommer ihåg vad jag skrev i mitt allra första inlägg i den borttagna tråden skulle du se att jag inte DÖMER UT tränaren. Jag ifrågasatte om detta var AR. DÅ hade jag inte mycket att gå efter förutom min egen uppfattning om vad som pågick under lektionen. MEN efter ett antal PM och dessutom TELEFONSAMTAL från personer som velat dela med sig av sina dåliga erfarheter av denna tränare, så anser jag att jag hade mer att stå på. Förstår du? Dessutom skrev jag inte en gång ens intialer på denna tränare. Det var det andra som gjorde. Jag skötte snacket om vem det var på PM. Har även diskuterat med andra hästägare om denna (ej de som red) och de har samma uppfattning. Så jag kan ju säga att jag har lite att stå på nu. :smirk:

original skrev:
Ger mig ej!
Det är såna som Du som sänker dylika forum. Ha på fötterna innan Du uttalar Dig och dömer!
Drömmen är att alla som gör ett inlägg har mer att gå på. Naturligtvis har vi alla olika referensramar, men har man gjort ett grundligt arbete kan men dela med sig (vilket framgår av min kritik att Du ej gjort)

.....................

Det hade iof varit intressant att ha.

Men frågan är då vem som bestämmer vad som representerar bra AR och vart det finns att finna i skriven form.
Just på nätet menar jag då.

Känns lite konstigt om någon av oss här inne bestämmer det.

Men en intressant tanke. Dock någon som borde finnas om även barock och klassiskt tycker jag eftersom det finns sådant folk här inne också.

Åh vad bra att du har hästägare VILKA inte ridit för nämnd instruktör. Det ger ju genast mer tyngd till Dina inlägg??!!
Inse att det är dylika kommentarer som forum EJ behöver. Bs finns det nog av ändå...
Låt oss andra hålla en mer nyanserad nivå!

Du försöker skriva Dig fri, men faktum är att Du blåser på elden. Till vilket syfte? Kom nu inte dragandes med att det är för hästarnas bästa...Vi kan ju alla historien om Rödluvan och vargen.
Ser på Dina tidigare trådar att Du verkar mycket instabil... Geishakulor, karl som är dålig i sängen(raderad), häst som inte repekterar dig, socialen som sista utväg och bantarsoppor.Det känns mycket tryggt!
Varför blåser Du?

original skrev:
Åh vad bra att du har hästägare VILKA inte ridit för nämnd instruktör. Det ger ju genast mer tyngd till Dina inlägg??!!
Inse att det är dylika kommentarer som forum EJ behöver. Bs finns det nog av ändå...
Låt oss andra hålla en mer nyanserad nivå!
Ursäkta mig!!
Sluta nu, det går inge bra för dig....:idea: :idea:
Man blir inte uppsagd från minst två hästjobb på grund av för hårda tag mot hästarna utan anledning:angel:

Det borde väl inte spela ngn roll om dessa personer RIDIT för honom. Det räcker väl att ha sett hans lektioner ett flertal gånger? Och vad fan har mina tidigare inlägg med detta att göra? Nu får du ju ta o ge dig.. Sluta skäm ut dig. Snälla.

Och vad menar du med att jag försöker skriva mig fri? Ursäkta men du verkar inte ha alla hönsen hemma...

smiling_sun skrev:
Det borde väl inte spela ngn roll om dessa personer RIDIT för honom. Det räcker väl att ha sett hans lektioner ett flertal gånger? Och vad fan har mina tidigare inlägg med detta att göra? Nu får du ju ta o ge dig.. Sluta skäm ut dig. Snälla.
Jag undrar oxå vad dina gamla inlägg har med detta att göra:confused: :confused:
Det börjar likna personangrepp det här:mad:

original skrev:
Du försöker skriva Dig fri, men faktum är att Du blåser på elden. Till vilket syfte? Kom nu inte dragandes med att det är för hästarnas bästa...Vi kan ju alla historien om Rödluvan och vargen.
Ser på Dina tidigare trådar att Du verkar mycket instabil... Geishakulor, karl som är dålig i sängen(raderad), häst som inte repekterar dig, socialen som sista utväg och bantarsoppor.Det känns mycket tryggt!
Varför blåser Du?

Nä håller med det går inget bra för dig nu så back off!! :mad:

Oj, oj nu blev det fart!
Du har ju redan tidigare skrivit vilket stall Du står på och också skrivit tidigare att ingen i stallet kan ju ge Dig tips om hur Du ska träna öppna/sluta vid hand. Vad jag vet så finns det ganska hög kompetens i stall av den storleken och drar således slutsatsen att ingen där har några kunskaper öht. Höj nivån! Lycka till med Din häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka