litet mindre foderproblem

A

Anja586

hästen jag har nu får Krafft, enbarrt. eller ja, hö också, men inget annat fodertillskott eller nått sånt. nu har jag tänkt att börja ge henne vitlök, jag köpte vitlökspulvret, dum somjag är. och eftersom hon får Krafft grund, alltså pelets, så kan man ju inte blanda vitlökspulver med detta. hmmmm... så... vad ska jag göra?
just nu så blandar jag det med fil mjölk. för honär lite dålig i magen, men när filmjälken inte behövs längre. vad kan jag blanda det med då?
vad skulle ni gjort?

B - vitamin, vad hjälper det för egentligen?
för det skulle man ju kunna blanda det med. men jag har fått för mig att det är för pälsen, men hon har fin päls och behöver det inte så det känn slite onödigt. hmm..

Sv: litet mindre foderproblem

snälla. ta hjälp av någon som KAN foder.... Förlåt min rättframhet, men du verkar väldigt virrig och hoppar från ditt till datt. vad skulle vitlök hjälpa till en mager häst anser du??? (baserad på din andra tråd att du vill ha foder råd för hästen är mager) osv?.... Det finns betydligt bättre foderstater än hö/krafft grund som folk kan hjälpa dig med om du har problem med svårfödd häst.!

Senast ändrad:

mackan skrev:
snälla. ta hjälp av någon som KAN foder.... Förlåt min rättframhet, men du verkar väldigt virrig och hoppar från ditt till datt. vad skulle vitlök hjälpa till en mager häst anser du??? (baserad på din andra tråd att du vill ha foder råd för hästen är mager) osv?.... Det finns betydligt bättre foderstater än hö/krafft grund som folk kan hjälpa dig med om du har problem med svårfödd häst.!

Okej, förlåt?
jag förstår inte riktigt varför du ska behöva bli sur? kan du inte säga det på ett snällt sätt och försöka hjälpa mig? istället för att bli sur och skälla på mig för att jag inte kan?

jag ger ju självklart inte hästen vitlök för att den ska gå upp i vikt? hur fick du för dig det?

MED VÄNLIG HÄLSNING, Anja

Innan du börjar mecka med tillskott tycker jag att man tjänar på att analysera grovfodret och välja ett passande kraftfoder till detta. Därefter kollas mineralerna och vad som kan behövas som tillskott.

Att börja "pytsa" för att man hört olika saker blir förhoppningsvis bara dyrt, men kan - om det är fel tillskott - faktiskt vara skadligt. Örter är inte bara "naturligt", vissa har både effekter och bieffekter som man bör ha kunskap om.

Det är väl ingen som är sur eller arg, jag måste hålla med övriga skribenter i tråden att det nog hade varit bäst om du tog kontakt med någon duktig foderrådgivare.

Är hästen känslig i magen rekommenderar jag INTE att ge den vitlök. Det kan störa magen otroligt.

Filmjölk är heller inget hästen självklart blir bättre av, vuxna hästars magar har svårt att hantera mjölkprodukter. Om du tycker att hästen är dålig i magen föreslår jag att du köper någon av de produkter som är framtagna särskilt för att hjälpa hästar som är dåliga i magen. Människoprodukter fungerar inte likadant på hästar.

Vitlök sänker hästens blodvärde...en del tycker att man ska ge det mot tex förkylningar,insekter mm...Var nyss på en föreläsning på SLU...ge inte hästen vitlök...

Ge hästen som du har problem med en balanserad foderstat..
Bra hö(analyserat)
kraftgrov + kraft protein(max 7 dl om dagen) för det är koncentrerat.
Lr som jag ger min som har lätt att falla ur 3 kg havre/dag + protein 7dl/dag och ett bra hö...ca 9 kg

Lycka till;)

Ja nu har jag ju ett annat problem...då hon inte vill äta sitt hö utan att doppa det...ska kolla upp det....hon har tappat hull pga att jag flyttat hennes hink med vatten så hon inte kan doppa....men jag vill ju heller inte att hon ska tappa för mycket så jag överväger att hon ska få tillbaka sin dopphink...

Va? Jag ger absolut inte min häst vitlök, varför skriver du till mig?

JAG har en balanserad foderstat, och ger inte Kraffts produkter ö h t.

Min häst, och några andra som jag känner till, doppar höet i vatten. Även fast vi har vattenkopp så har han fått en vattenhink vid höet. Han älskar att doppa höet, och jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt på något sätt :) Jag förstår inte VARFÖR du tog bort hinken, för att det blev blötare i boxen eller?

Lovisaleonora_ skrev:
Va? Jag ger absolut inte min häst vitlök, varför skriver du till mig?

JAG har en balanserad foderstat, och ger inte Kraffts produkter ö h t.

Det hon skrev var väl menat till Anja skulle jag tro?

Ja det om vitlöken skrev jag till Anja!! :idea: (och det är inget fel på krafts produkter)Men tipset var till Anja!!:)

Jag tog absolut inte bort vatten hinken för min häst jag flyttade den ca 1 meter ifrån hennes hönät bara,för att se vad hon gjorde..och mycket riktigt hon orkade inte gå mellan nätet och vattenhinken bara för att doppa...men efter att tag så åt hon bara halva givan hö.Vill ju att hon ska få i sej både vatten och hö i rätt mängd...Hon är rätt bestämd av sej denna dam så matte fick snällt hänga tillbaka hinken intill nätet...=glad häst som doppar igen! men jag tror det är tänderna som spökar och det är det jag vill ta reda på!Skulle aldrig i livet ta bort det viktigaste som finns för ett djur...Vattnet!...Ska jag vara ärlig så är det rätt jobbigt att behöva ta ut nästan hela bädden varje dag,torv är inte så billigt...det blir ca 4 st 400 liters säckar i veckan...a` 84 kr st...Och det blir inte bara lite fuktigt i bädden utan plaskblött...Torv är ju ändå ett bra underlag som suger upp bra!Spån får vi inte använda av stallägaren eftersom det skall läggas ut på åkern sen...Halm e uteslutet..far bara omkring!
Mvh miloo2:bow:

Virrig tråd detta.

Men om du nu ska ge vitlök, oavsett anledning varför måste du blanda det i filmjölk?

Jag blandar det med lite betfor.

Måste du ge vitlök? Jag skulle aldrig ge det utan anledning. Min häst får det för att han är hosthäst. Tycker det hjälper lite.

Ja det är lite virrigt på just denna tråd...det håller jag med om...men om man kollar datumet för trådstarten så var den i aug...folk har bara lagt till...men det blir väl bra tillslut...:bump:

vitlök kan nog vara bra till mycket...hosta tex..det enda jag fick höra/veta det var att blodvärdet sjönk hos hästar som får vitlök..
en astmahäst som jag hade förut fick vitlök det gjorde varken till eller ifrån!:confused:

Kollade inte datumena..

Har också en host/astma häst, vitlök tyckte jag heller inte hjälpte.

Okej! Det är lite svårt att förstå vad du skriver! Jo jag håller med om att det blir blött i boxen när dom doppar, men för mig är det värt det- men då har jag sågspån också- det kanske suger upp lite bätte än torv? Inte vet jag. Men varför får du inte använda spån för din stallägare? Förstår inte riktigt :confused:

Oj, såg inte att den var så gammal!!

Vet inte om det gör nån skillnad egentligen. Kanske bara inbillar mig. Blir ju så. Klamrar sig fast vid allt som kan tänkas göra det bättre, och sen tycker man sig se att det gör nytta.

Har också hört det där med blodvärdena. Hm, tror inte att det lilla man oftast ger gör så stor skada. Ja, inte vet jag, men, men.

ROMANCIA....Nej jag tror inte du skulle tycka att det var värt 1344 kr i månaden (i bara strö kostnader)bara för att låta henne hållas :crazy: ...+ stallhyra och foder ca 1400 kr...Jag är inte gjord av pengar...och är det tänderna som spökar så lägger jag hellre pengarna på en engångsumma hos vet..Är det så att hennes doppande bara är ofog så flyttar jag på hinken...eller vänder på hö givorna...hon får äta sina 8 kg ute i hagen och 2 kg inne på natten,eftersom att hon inte doppar i hagen utan bara inne...Då får hon iallafall sina 10 kg per dygn...
Att stallägarna inte vill ha sågspån är därför att det använder hästgödseln på sina gärden och vill inte ha annat än torv/mull eller halm..thats it...Har dom bestämt det så är det ju så...Föresten så är inte spån speciellt billigt det heller,om man vill ha dammfritt spån...Var det några oklarheter i detta brev?!
mvh miloo2

Senast ändrad av en moderator:

Kolla tänderna så har du ju inget problem längre. Är det inget fel på dom kan du ju ta bort hinken med "gott samvete" :)

Jag har aldrig sagt att du inte ska ta bort vattenhinken åt dig häst, det är ju ett val man för göra. Jag sa bara att för MIG är det värt några extra grepar med spån per dag eftersom jag tycker att han är så söt när han står och doppar och han tycker ju att det är så gott :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka