Liten sten i broddhålet.

A

Anneli 07

Hejsan!

Min häst är nyskodd för dagen, men såg ikväll när jag ställde in hästarna och gjorde rent i hans hovar att det satt en liten, liten sten i broddhålet, den satt fast stenhårt så jag lyckades inte pilla ut den.
Är rädd att den sitter långt in och nöter mot sulan....
Någon som har ett förslag på hur jag får loss den lilla stenen?
Den sitter ganska långt in i broddhålet. :confused:

Sv: Liten sten i broddhålet.

Hejsan!

Min häst är nyskodd för dagen, men såg ikväll när jag ställde in hästarna och gjorde rent i hans hovar att det satt en liten, liten sten i broddhålet, den satt fast stenhårt så jag lyckades inte pilla ut den.
Är rädd att den sitter långt in och nöter mot sulan....
Någon som har ett förslag på hur jag får loss den lilla stenen?
Den sitter ganska långt in i broddhålet. :confused:

Pincett (stavning?) :idea:

ska du inte brodda låt det var, fastnar alltid en massa skit i hålen.
Använd en söm annars om du måste brodda.

du borde nog skaffa en ny hovslagare om broddhålen ligger över sulorna och inte vid hovväggarna..

använd en gängtapp, oftast brukar stenen krossas av den.. eller gå in under skon underifrån och peta den utåt, mycket lättare..
du kan även ta en skruvmelsel och peta ner på sidan av stenen och krossa stenen mot gängorna..

använd en gängtapp, oftast brukar stenen krossas av den..

Oftast betyder inte alltid. Gängtapp i det läget är fullständigt vansinnigt,, risken är att du med hjälp av gängtappen trycker stenen rakt upp i bärranden med hovböld som secundärt problem. Använd en syl och pilla från broddhåls kanten ner mot stenen så antingen släpper stenen till slut eller oxå kommer den att börja smula sönder och då är det bara att pilla ut alla bitarna.

För att nu peka finger ännu mer så borde broddhålet ligga i trakthörnet och i linje med bärranden. Host host.

Senast ändrad:

En söm är perfekt för att peta rent broddhålen. Jag brukar göra rent min hästs broddhål varanan dag ungefär, och en söm är perfekt till det.

Helt rätt, broddhålet ligger alldeles vid trakthörnet, fel av mig att skriva sulan, sorry!:smirk:
Kanske ändå bäst att låta stenen sitta där den sitter så man inte ställer till det :confused:

Nädå, ska inte brodda här är det 5 plusgrader och barmark just nu :D

du borde nog skaffa en ny hovslagare om broddhålen ligger över sulorna och inte vid hovväggarna..

använd en gängtapp, oftast brukar stenen krossas av den.. eller gå in under skon underifrån och peta den utåt, mycket lättare..
du kan även ta en skruvmelsel och peta ner på sidan av stenen och krossa stenen mot gängorna..

Gängtapp i det här läget????? Är du helt från vettet? Det är att be efter en hovböld! Sten är hård, en gängtapp är stark, du kommer BARA att tvinga upp en sten i hoven... Jag hoppas verkligen inte du menar allvar med det här??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka