liten snabbfråga bara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 432
S

sinner

har ett ardennerföl som har fuxfärg på kroppen men tvåfärgad man... ingen ål.... nån sa att han kommer skimmla ut???? vad tror ni? manen är vit och grå och svansen samma... lite som en fjording om ni förstår??
tacksam för svar...:rofl:

ps: renrasig ardenner, ingen fjording ikorsad...:ds

Sv: liten snabbfråga bara

Du har ingen bild?

Hur var färgen när den föddes? Hade den djupt röd fuxfärg då, eller mer 'blaskig' färg? Ljus eller mörk kring ögonen och på benen?

Du kan kika efter vita strån i det fuxiga, kolla i pannan, på öronen samt i anslutning till vita tecken, där syns det först.

Och naturligtvis den avgörande frågan: vad är föräldrarna för färg? Är ingen av föräldrarna skimmel kan den inte skimla =)

jo jag har bild men jag har inte lagt in dom ännu... han var mycket ljusare som föl, åtminstone på de bilder jag såg på honom.... han har även en del vita tecken.
han är så gott som vit på magen och i ljumskarna nu..
pappan ska vara vanlig brun med svart man och svans, och mamman var helsvart..

han är lixom bara mörk på själva kroppen, allt annat drar iväg åt vitt/ljus creme...
men jag kan inte fatta varför manen och svansen är tvåfärgad...

Är pappa brun och mamma svart så kommer ungen INTE att skimla.

Skimmel är dominant, och syns i enkel upplaga. Så skimmelanlag kan aldrig bäras dolt. Utan är ingen av föräldrarna skimmel så kan ungen omöjligt bli skimmel.

Kanske ska han få ljus man och svans (din lilla lyckost), vet inte hur de fölen föds, om den bleknar med tiden eller är ljus redan vid födseln?

Annars kanske han 'bara' tänker köra något mysko. Kompisen har en fux med svans i rött, svart och vitt..

Är pappa brun och mamma svart så kommer ungen INTE att skimla.

Skimmel är dominant, och syns i enkel upplaga. Så skimmelanlag kan aldrig bäras dolt. Utan är ingen av föräldrarna skimmel så kan ungen omöjligt bli skimmel.

Kanske ska han få ljus man och svans (din lilla lyckost), vet inte hur de fölen föds, om den bleknar med tiden eller är ljus redan vid födseln?

Annars kanske han 'bara' tänker köra något mysko. Kompisen har en fux med svans i rött, svart och vitt..

Låter som en brun med pangare-anlag. De har ofta mer eller mindre gråmelerad man och svans. Påminner han något om den här ljusbruna gossen?

ard.ljbr.jpg

ard-ljusbr.jpg

hmmmm....har du kort på min häst???!!!!
ja, han påminner starkt om den hästen...

nu har jag tittat ordentligt på honom,,, han har mörk hud runt ögonen, fux/bruna ögonfransar, svart längst ner på tre ben vid hovskägget(men skägget är inte helsvart utan slingat i vitt, fux oxh svartgrått), vit på det fjärde med vit hov, han är vit på benen och under magen, manen är vit,grå och svart, svansen är mörkare med ljust/vitt på sidorna, runt näsborrarna och läpparna är han svart.
är nyfiken på om han möjligen kan bli en färgväxlare? går det med brun pappa och svart mamma?
min andra kille är ju det....:)

ligger en bild på honom härinne nu... vet inte hur jag får in den i tråden, men den heter lillkillen...

nu har jag tittat ordentligt på honom,,, han har mörk hud runt ögonen, fux/bruna ögonfransar, svart längst ner på tre ben vid hovskägget(men skägget är inte helsvart utan slingat i vitt, fux oxh svartgrått), vit på det fjärde med vit hov, han är vit på benen och under magen, manen är vit,grå och svart, svansen är mörkare med ljust/vitt på sidorna, runt näsborrarna och läpparna är han svart.
är nyfiken på om han möjligen kan bli en färgväxlare? går det med brun pappa och svart mamma?
min andra kille är ju det....:)

En av föräldrarna måste vara konstantskimmel för att avkomman ska kunna bli det. Så svaret är nej, och han ser ut som en ljusbrun (brun + pangareanlag) med melerad man och svans.

Skulle också vilja säga att det där är en ljusbrun, vilket även de mörka benen stöder.

det gör ingen skillnad då att det tredje benet är vitt??
om man tittar på en annan ardenner här inne som heter figther, så är han väldigt lik honom som föl.. men den hingsten är ju växlare och det kunde ju inte min lille kille bli..
men hur kan han egetligen bli så ljus, om pappan är brun och mamman är kolsvart? borde han inte bli mörkare då?

såg en sak på lillkillen idag som jag tyckte var roligt.... det ser ut som om han börjar få en ål på ryggen...men i VITT??? alltså, hårståna längs ryggen börjar skifta i vitt, precis längs med ryggraden??
anledning, någon? eller är det bara något övergående fenomen??

har ett ardennerföl som har fuxfärg på kroppen men tvåfärgad man... ingen ål.... nån sa att han kommer skimmla ut???? vad tror ni? manen är vit och grå och svansen samma... lite som en fjording om ni förstår??
tacksam för svar...:rofl:

ps: renrasig ardenner, ingen fjording ikorsad...:ds
Troligen kommer han att bli fux med rödaktig man och svans. Den kommer inte att bli skimmel.

Vad är det för stam på den?

mamman är död, men hon hette amanda, jag har lyckats hitta stam på henne bak till 1910!! hittade paul van "nånting", och hans son i hennes stam... ska tydligen vara nåt bra?
pappan heter mascot 11566(tror nummret är rätt) men bakåt på honom har jag inte hittat så mycket..

tittade på honom nu igen...NOGA och han håller verkligen på att få en vit ål längs ryggen!!! fattar ingenting...

Jag såg bilden nu. Han kommer nog att bli väldigt ljusbrun tror jag. KnA pappan ha hetat Paul Munter? Vart har du köpt fölungen?

braves pappa heter mascot, jag har köpt honom untaför mariestad. men jag har inte mer stam på pappan, men det ska ju gå att hitta, han är ju avelsvärderad för i år också..

paul van luntershoek hette den där hingsten som fanns på mammans sida..
finns en bild på honom på hälsingeardenners hemsida tror jag det var..

Liknande trådar

G
Avel Hej på er. Snälla hjälp mig. Hur vet jag om min häst är brunblack eller gulbrun? Hon har färger som przewalskihäst med svart längst fram...
Svar
18
· Visningar
6 557
Senast: lil-sis
·
M
Avel Vi har ett sto som det tvistas om huruvida hon är isabell, ljusfux, isabellskimmel eller ljusfuxskimmel...puh! För mig spelar det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 769
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka