Liten LARGE i agility?

Priscilla

Trådstartare
Mätte just min niomånader gammal kooiker, och insåg efter att ha kontrollmätt ca tre gånger att han faktiskt är 45,5 cm... SKIT!!!!!! Han har ju vuxit över!!! Vad gör jag nu?
Jag vill ju träna agility med honom, men det känns som att hindrena är helt gigantiska för hans lilla kropp.
Hur mycket sliter det att hoppa så högt för en så liten hund?
Kanske man kan variera träningen med att ha både large, medium och small-höga hinder och på så sätt försöka minska belastningen.

Hur gör ni andra med små Large-hundar?
Kanske man kan krympa honom i tvätten? :angel:
(Jag vet att hunden ska vara ett år innan man börjar träna på allvar. Tänkte bara tillägga det så det inte blir några missförstånd.)

Sv: Liten LARGE i agility?

Min hund är 60cm så liten smallhund är hon ju inte men förhoppningsvis kanske jag kan hjälpa dig lite ändå.

Jag har gjort så med min för att inte slita på höfter mm. i onödan så tränar jag i stort sett nästan aldrig med large hinder. Jag vet att hon kan hoppa högt och det brukar aldrig vara några problem när vi väl kör med de. I och för sig är ju min större......

Jag tror säkert att din hund också klarar av largehindrerna. De brukar ju vara rätt lätta i typen, kooiker. Om du inte vill tävla kan du ju annars strunta helt i stora hinder.......

Hellre några mer rivningar på tävling än skador!
Börja ej heller träna för tidigt. Bygg upp musklerna ordentligt först så minskar risken ytterligare.

Hoppas du fick lite hjälp i alla fall! Lycka till med träningen!

Många hundar "sätter sig", dvs sjunker ihop lite när de blivit stabilare i kroppen och byggt mer muskler. Detta brukar ske vid ca 2 års ålder (indviduellt såklart) så än är det inte kört för er.
Hur har du mätt? Med riktig måttstock? Min erfarenhet är att man ofta mäter sina hundar lite för stora. Sedan blir de mindre när t.ex. en domare mäter på utställning.
Lycka till!

Min hund är 45,5 och har då inga problem med att hoppa large hindrena :D Det är inga problem alls med en liten large hund ta det bara lungt ;)

näääe, jag ställde honom vid väggen och la en penna på manken, gjorde en markering på tapeten och sen mätte jag den med tumstock. Så jag tänkte faktiskt att det eventuellt kunde ha varit lite för högt, men vi har ingen mätstock på klubben så jag knåpade lite själv.
Jag får hoppas att han sjunker ihop då:bow: Hur nu det låter...;)
Hans pappa är precis under 43 och mamman är ju mindre, så jag förstår inte hur han kunde skjuta iväg så på höjden. Vi får skylla på någon morfars far eller nånting... Och han heter ju inte Goliat för ingenting :D

Jag tror inte det ska vara några problem. Det tar ju lite längre yid för honom att hoppa ett hinder bara, om man säger så men jag tycker du ska träna på alla höjde som du själv sa bara han inte vägrar och har sig på lagre när du tävlar, om du nu ska det

/Jenny

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka