Liten hingst...

Fibban

Trådstartare
Men ack så stark!!!

För en tid sedan hämtade vi hem en liten shettis, en 9-årig hingst.
Tanken var / är att han skulle passa bra tillsammans med mina två valacker och det skulle bli lite liv och rörelse i hagen. Speciellt för min unghäst!

De tre killarna har fungerat riktigt bra tillsammans!
MEN nykomlingen har kommit på att han är hingst!

Där vi hämtade honom stod han ensam och det var en utav anledningarna till att han såldes. Varit ensam ett par år.
Grannen har två ston som han nu står och ropar på!!
Nu är inte ropandet så farligt i hagen längre men han är helt omöjlig att handskas med!

Gapar och skriker så fort han kommer ur hagen, springer omkring och tänker inte alls stå stilla vid uppbindning.
Blir otroligt bufflig och bara drar iväg! Till damerna, såklart!!

Han släpade mig över gräsmattan tidigare idag! :eek:

Denna lilla j*vla häst släpade iväg mig lätt som en plätt!

Kan han lugna ner sig med tiden?
Självklart är det mycket nytt för honom nu!

Värt att kastrera så "gammal" häst?
Hur kan jag tillrättavisa på bästa sätt?

Eller ska jag helt enkelt inse att han är hingst, gillar tjejer och lämna tillbaka honom? (Har honom på prov).

Jag anser mig hyffsat stark men har verkligen INGENTING att sätta emot när lillkillen vill till tjejerna!!!
 
Sv: Liten hingst...

Har du inte hingstvana och vet hur du ska hantera en hingst (det spelar ingen roll vilken storlek) tycker jag du ska lämna tillbaka honom. Det är betydligt större ansvar att ha en hingst (oavsett storlek) än ett sto eller en valack. Och helt andra problem, om han redan nu visar upp detta beteende.
 
Sv: Liten hingst...

Ja jag får inse att det inte fungerar. Stod och tittade på dem ute i hagen nu och han är otroligt kaxig och de andra hästarna tänker inte gilla läget!
Så trist men ibland får man inse fakta.
 
Sv: Liten hingst...

Jag tycker det är bra att du utvärderar situationen kritiskt. På tok för många vägrar att erkänna när det inte fungerar, och så är olyckan ett faktum.
 
Sv: Liten hingst...

Hingstar är alltid hingstar oavsett storlek, kan man inte hantera dem bör man inte göra det heller.
 
Sv: Liten hingst...

Känner igen det där, shetlandshingstar har hur mycket testosteron som helst verkar det som och är ofta sådana som bryter sig ut/in/genom/under vad som helst för att komma till stona!

Har haft tre shetlandshingstar här på gården, och de var alla tre likadana. Hanterar hundra gånger hellre arabhingstarna här än en sån där liten herre!:p

Vi behöll den ena, kastrerade honom som femåring och har nu en ypperlig valack som tar hand om föl och unghästar. Men som hingst var han till salu för en krona vareviga dag!
 
Sv: Liten hingst...

Svarar mig själv! =)

Den lille killen åkte hem idag!
Jag kände ganska snart att varken jag eller de andra hästarna här hemma klarade av hela grejen med liten och kaxig hingst!
Han blev bara katigare och kaxigare för varje dag som gick.
Tror inte grannarna hade orkat med honom i det långa loppet heller!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Gnägg Jag har efter mycken oro och tankar beslutat mig för att min älskade häst ska gå ensam. Han har en kontakt med fem ston på andra sidan...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: SkogsToka
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp