liten hage under vintern

M

M-Meduza

Hej.
Det är så att jag har flyttat till ett nytt stall där ja inte har tillgång till så stor hage som ja kanske hade önskat och som min häst har varit van vid. Sommartid har han stor fin hage med stor skogsdunge att gå in i.. Han brukar vara ute från april (då med täcke då hans päls inte brukar ha växt ut från vinterns rakning)
Sen är han ute fram tills nu. mitten av okt (med täcke om inte solen skiner och det är ca 10 plus.)

Nu till saken. Vinter tid kommer han att stå i en liten hage.Hade ja bara haft honom hade det bara varit en liten rast hage för att han skulle få vara ute o "se" sig omkring i princip.

Denna sommaren då jag har min dponny utlånad så va ja tvungen att låna en kompis t mitt halvblod. en shettis på fyra år..
O nu till vintern då min häst skulle få gå själv (visserligen med hästar i hagarna på andra sidan staket) så köpte ja denna lilla shettis för dom trivs verkligen ihop.. och nu när dom är två får dom en lite större hage.. hagen e ganska lång smal.ingen aning på måtten men kanske 20 m lång o 7 m bred? kanske inte stämmer alls. shettisens box är i anslutning me hagen o jag tänkte ha det öppet där så dom kan gå in där så kan dom va ute några veckor till. Dom kommer ha fri tillgång på hösilage ( shettisen är uppväxt på det och klarar sig faktiskt jättebra) då min häst hostar ibland så ska han va ute så mkt som möjligt. stallet är ungefär lika kallt i som ute o bara tre hästar (stora boxar dock)

tror du dom kommer fara väldigt illa i den lilla hagen... det märks väl antagligen isåfall.
båda kommer bli ridna el på ngt sätt motionerade sex dagar i veckan.. iaf få tillgång att springa av sig i en paddock.

flummigt skrivit det här men hoppas du fattar.

känner dom som har stallet o vi kan ha god uppsikt flera gånger om dagen när dom står här samt att det är det ända stallet dom fodrar me hösilage..

Sv: liten hage under vintern

Visst är det tråkigt med liten hage men vad gör man när inga alternativ finns:confused:
Du märker snart om de mår dåligt av den lilla hagen och eftersom de "gör" något sex dagar i veckan så borde det gå bra, hoppas du har "mätt fel" så den är större än 20x7 meter för det verkar väääldigt litet, kan ni inte släppa ihop fler hästar? Så blir ju hagarna större menar jag...

har inte mätt utan det va en uppskattning. i hagen breve går det tre i lika stor hage men där e alla ja typ maxade cponnyer. min e ett halvblod på 160.ganska lugn sådan.. står mest o hänger i hagen vintertid när det är snö (haft mkt större vinterhage innan med fler vänner).

tyvärr vill ägarna till stallet inte släppa ihop sina hästar me inhyrda... därför köpte ja ju den lilla så min iaf slapp att gå själv =(.. tänkt att motionera shettisen också. far kan köra han o pojkvännen min ska lära sig det också.. jag har tänkt jobba med han från backen i paddocken osv o ut o gå med han. även tänkt att försöka ta med han på släp när ja rider den stora.. om den stora tillåter det..

jag hoppas det kommer funka =(..

inga stall här omkring som vill ge hästar hösilage o då skulle han ändå få gå själv plus att det blir mkt längre till stallet o då skulle ja kanske bara kunna åka dit en gång per dag.. nu åker ja förbi innan jobbet.. efter jobbet sen ner o rider o fixar o allt.plus att far kommer va där ett par gånger per dag också för han kör förbi där till sitt jobb o vill ha koll på raringarna..

Som jag ser det så det är inte idealiskt - nej. Men det finns MÅNGA hästar som mår utmärkt trots att de inte har det idealiskt. Så, prova och se, trivs din häst trots den lilla hagen så är det ju frid och fröjd. Om han INTE trivs får du - om det inte går få större hage - flytta och ha dina två i egen hage på nya stället och fodra med eget köt hösilage?

Ideal är det ju inte somsagt - 7x20 meter är inte mycket, det är en fålla i princip för 2 hästar, inte hage.

jag tycker det beror på omständigheterna, och på individen hur den reagerar. sen den stora frågan är hur lerigt det blir... en sån liten hage OCH lera upp över kotorna är INTE kul, och inte nyttigt.... tänk på hur det blir när leran fryser också, då blir det kratrar/hål som är frusna och knappt går att röra sig över.

jag tycker du försöker lösa det bra under omständigheterna med kompensation av mycket motion och rörelse som plåster på såren till den lilla hagen. det viktigaste om man måste välja mellan pest eller kolera är ju att de får komma UT - och de får de ju....

men skulle tänka till runt hur nedtrampad/lerigt det blir som sagt.
och: vad räknas som vinter månader hos dig? november-mars? eller längre? Har de extra mark så du kan erbjuda dig att hägna in något mera, så du iallafall kan varva och avlasta den lilla hagen om den blir väldigt sliten och lerig? bara en tanke....?

Oj, jag tycker synd om dom andra ponnyerna som dessutom är 3 i en sån liten hage.
Jag har läst att om hagen är liten så ska den vara avlång, och det var den ju...men 7 meter bred? lite litet tycker jag.

det värkar juhe lite kneptgt tycker ja!! :crazy: men men .... har dom inte nåra fler hagar eller??

hoppas att hästen kommer re ut det som sagt. han är ingen vilding som ponnyn ja har också som är utlånad.. utan jag tror o hoppas han finner sig e det... mat finns att tillgå i stort sett hela dagen.

blir det lerigt kommer vi köra dit en massa singel el va d heter.. så att det inte blir för lerigt.. tror dock inte det blir så lerigt där. det är inte mkt matjord utan ganska hårt... lera upp till knäna vill man inte ha.. i stallet ja hade han innan så blev det väldigt lerigt. var en stor hage men på vinterhalvåret stod dom alltid vid grinden..

ska försöka hitta ngn familj som kan motionera den lilla några gånger i veckan med... sen hitta ngn som kanske kan motionera hästen några gånger i veckan med så får han komma ut en sväng..

dom kommer få vara ute 12 timmar per dag. minst. samt kunna gå in i den ena boxen om dom vill det.. samt har dom vindskydd från alla håll i princip..
nov -mars blir ungefär tiden jaa. el ja ska ta in dom nu sen åker dom ut i början av april.om det inte ligger snö ute så klart.. har stort fint sommarbete hemma vid huset... men det får ja bara ha hästar på "sommar"tid.

skulle hagen bli alltför jävligt finns d säkert ngn annan ja kan släppa dom i.... kanske.. e många hästar på gården =(.. men far har tillgång till grävmaskiner oså så i värsta fall kan man gräva bort geggan..el så....

det är svårt det här med häst ibland =(..

Ideal är det ju inte somsagt - 7x20 meter är inte mycket, det är en fålla i princip för 2 hästar, inte hage.

jag tycker det beror på omständigheterna, och på individen hur den reagerar. sen den stora frågan är hur lerigt det blir... en sån liten hage OCH lera upp över kotorna är INTE kul, och inte nyttigt.... tänk på hur det blir när leran fryser också, då blir det kratrar/hål som är frusna och knappt går att röra sig över.

jag tycker du försöker lösa det bra under omständigheterna med kompensation av mycket motion och rörelse som plåster på såren till den lilla hagen. det viktigaste om man måste välja mellan pest eller kolera är ju att de får komma UT - och de får de ju....

men skulle tänka till runt hur nedtrampad/lerigt det blir som sagt.
och: vad räknas som vinter månader hos dig? november-mars? eller längre? Har de extra mark så du kan erbjuda dig att hägna in något mera, så du iallafall kan varva och avlasta den lilla hagen om den blir väldigt sliten och lerig? bara en tanke....?

Som jag ser det så det är inte idealiskt - nej. Men det finns MÅNGA hästar som mår utmärkt trots att de inte har det idealiskt. Så, prova och se, trivs din häst trots den lilla hagen så är det ju frid och fröjd. Om han INTE trivs får du - om det inte går få större hage - flytta och ha dina två i egen hage på nya stället och fodra med eget köt hösilage?

ja då får man lösa det om han vantrivs.. den lilla tror ja inte det går ngn nöd på...

svåra e att flytta dom. för ja har inte råd me hösilage till två hästar i ngt annat stall =(... men det löser sig säkert på ngt sätt i såna fall..

Oj, jag tycker synd om dom andra ponnyerna som dessutom är 3 i en sån liten hage.
Jag har läst att om hagen är liten så ska den vara avlång, och det var den ju...men 7 meter bred? lite litet tycker jag.

den kanske e mer än sju meter.. tänkte mäta den i morgon o se.. hästarna i hagen breve verkar dock trivas faktiskt..dom går på enormt stora marken sommartid ..men samtidigt rids dom inte så mkt som mina vintertid utan står mest där o äter... hmm...

Verkar ju ganska liten hage men jobbar de sex dagar i veckan så. Jag tror att största problemet (förutsatt att hästen verkligen får röra på sig på annat sätt under dagen) är hovar. Glöm inte mocka ofta, ofta. Det är idealiskt för parasiter med små hagar och marken blir lätt infekterad (exvis bärrandsröta m m).

Det är svårt att säga. Jag säger som föregående talare, testa och se själv. Jag vet att mitt fullblod inte kunde hålla nerverna i styr när jag hade honom i en liten rasthage för ett par vintrar sen, vilket resulterade i total kalabalik när jag skulle rida. När jag förra vintern hade honom i en stor, kuperad hage blev han en helt annan häst. Men som sagt, det finns hästar som klarar det utmärkt. Lycka till

Hej.
Det är så att jag har flyttat till ett nytt stall där ja inte har tillgång till så stor hage som ja kanske hade önskat och som min häst har varit van vid. Sommartid har han stor fin hage med stor skogsdunge att gå in i.. Han brukar vara ute från april (då med täcke då hans päls inte brukar ha växt ut från vinterns rakning)
Sen är han ute fram tills nu. mitten av okt (med täcke om inte solen skiner och det är ca 10 plus.)

Nu till saken. Vinter tid kommer han att stå i en liten hage.Hade ja bara haft honom hade det bara varit en liten rast hage för att han skulle få vara ute o "se" sig omkring i princip.

Denna sommaren då jag har min dponny utlånad så va ja tvungen att låna en kompis t mitt halvblod. en shettis på fyra år..
O nu till vintern då min häst skulle få gå själv (visserligen med hästar i hagarna på andra sidan staket) så köpte ja denna lilla shettis för dom trivs verkligen ihop.. och nu när dom är två får dom en lite större hage.. hagen e ganska lång smal.ingen aning på måtten men kanske 20 m lång o 7 m bred? kanske inte stämmer alls. shettisens box är i anslutning me hagen o jag tänkte ha det öppet där så dom kan gå in där så kan dom va ute några veckor till. Dom kommer ha fri tillgång på hösilage ( shettisen är uppväxt på det och klarar sig faktiskt jättebra) då min häst hostar ibland så ska han va ute så mkt som möjligt. stallet är ungefär lika kallt i som ute o bara tre hästar (stora boxar dock)

tror du dom kommer fara väldigt illa i den lilla hagen... det märks väl antagligen isåfall.
båda kommer bli ridna el på ngt sätt motionerade sex dagar i veckan.. iaf få tillgång att springa av sig i en paddock.

känner dom som har stallet o vi kan ha god uppsikt flera gånger om dagen när dom står här samt att det är det ända stallet dom fodrar me hösilage..

Oftast brukar det ju gå bra med en lite rasthagen.. men man hade ju valt en större om man fått.

Jag tror det går bra, men det är ju bara och test och se som alla andra säger.
Alla hästar är olika!

Hej.

Om hagen är så liten att den är mindre än en paddock, så kanske du skall ta och funderar över om det är så bra.

Hälsning Maja

Nu ska ja svara tänkte jag.

Åkte dit med hästarna men hade då blivit ändrade planer o ja skulle få en annan hage...

som va 10 x 5 :cry:

så ja lastade inte ens ur hästarna.. tog med dom hem...

hittat ett stall tack vare min snälla arbetsledare på jobbet. Nu kommer dom stå mitt emot varandra i stallet me fönster i båda boxarna samt ha en stor kuperad vinterhage. den kanske e 100 m lång iaf =) antagligen mkt mer :D
så nu bor dom där. går dock i sommarhagen där än för den har inte blivit ner betad pågrund av att hästarna som varit där flyttade i början av sommaren.
annars går dom hemma hos mig på sommarhalv året =) :rofl:

men nu så ska dom nog trivas =). kommer ev få en ett tre kompisar till i stallet med.. men annars klarar dom det bra som det e. min lilla shettis o halvblodet :love:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 853
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar