Liten fundering

Jag har det just för att hålla svansen ren och fin, samt och slippa borsta så man sliter på den. Tvättar den, glansspray i och sen blir det en fin lite fläta efter det.

Den största anledningen är att hästen inte ska trampa på svansen vid djupa slidestops och inte heller vid kraftig ryggning därefter.

Det är min erfarenhet efter att ha jobbat hos tränare utomlands.
Många i Sverige gör det nog bara för att hålla svansen ren o fin om det inte är så att de är duktiga och utför avancerade övningar som då kan skada svansen.
tjing

Framför allt för att hästen inte ska lyckas trampa på svansen när man ryggar och stoppar men även för att slippa borsta så mycket.

Min halvblodsvalack har väldigt mjuk och tämligen taskig tagelkvalitet, stråna går av för minsta lilla. Hans svans har mer än fördubblats i längd och tjocklek sedan jag började hålla den flätad. Dock ska tilläggas att han går oflätad under hela flugsäsongen sommartid, då känns det i taskigaste laget att ha den flätad, särskilt som svansen fortfarande är för tunn för att kunna delas upp i flera mindre flätor av rastastuk. Så på hösten är den lite skamfilad och sliten, men tack vare flätningen hinner den oftast reparera sig under vintern så att han har en ordentlig svans ner till marknivå att vifta flugor med på sommaren.
Här på Hisingen i Göteborg består hagarna av smetlera från höst till vår och det sliter något fruktansvärt på svanstaglet. Kan för övrigt nämna att det minsann finns flera både hopp- och dressyrryttare i vårt stall som också flätar hela svansarna på sina hästar av samma orsak, svansen slipper bli så förstörd.
/TIGERHEART

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 170
Senast: IngelaH
·
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama