Sv: Liten flicka på dressyrponny
Jadu, har flera elever i den åldern. När ett barn är 8 år gammalt, så är det inte.. gammalt. Vid 8 års ålder har de bristande förmåga i att se långa sammanhang, därför kan de inte förstå allt med jobba bakifrån, höja ryggen för det ända de ser är att nacken blir rätt.
När jag var 8 år studsade jag runt på ridskolan och var överlycklig över att få rida över cavaletti och galopera en långsida, och det var också vad jag klarade av. Jag tycker du ska ändra inställning, om du blir för fokuserad på att hon ska kunna rida sin ponny i form är det lätt att det blir många genvägar som är svåra att få bukt med längre fram.
Mycket sitsträning, eller snarare, 8 åriga barn sitter ofta naturligt mycket bättre än vad vi vuxna gör så det handlar mer om att bibehålla den naturliga följsamheten och svikten och jobba med små detaljer som att båda händerna ska vara lika höga osv.
Försök hitta övningar där ponnyn kommer iform, övergångar är t ex ett hett tips. Efter x antal korrekta övergångar kommer de flesta hästar i form. Lär henne hitta rätt takt och tempo, vilket är en förutsättning för att hästen ska bli lösgjord och bära sig rätt.
Ta det sakta, som jag sagt, vi 8 år är väldigt ungt och jag tycker verkligen inte att du ska ha några förväntningar på att hon ska kunna rida en ponny i rätt form. Låt henne ha roligt!
Om du vill hålla igång ponnyn så varför inte longera och tömköra den då och då?