Liten flicka på dressyrponny

Ninnie

Trådstartare
Hur ska en liten flicka på 8 år som har en dressyrponny kat B lära sig att rida honom i form ?
Ponnyn är mkt meriterad inom dressyren men är inte lätt att "få i form". han är mkt lydig men går med huvudet rakt upp.
Inte ska hon lära sig att såga och rida med händerna men hur får en sådan liten människa med så korta ben det bästa resutatet ?
Tacksam för tips att förmedla vidare ;)

Sv: Liten flicka på dressyrponny

Ta hjälp av en duktig tränare/instruktör! Jag har svarat det på många inlägg, men det ger oerhört mycket att få hjälp av någon "som kan".

Försök att få barnet att hitta balansen i sadeln. Longera ponnyn inspänd, då behöver inte ryttaren göra mer än "sitta". Sedan är inte gummisnodd fel för små barn, dock inte vid varje ridtur.

Jadu, har flera elever i den åldern. När ett barn är 8 år gammalt, så är det inte.. gammalt. Vid 8 års ålder har de bristande förmåga i att se långa sammanhang, därför kan de inte förstå allt med jobba bakifrån, höja ryggen för det ända de ser är att nacken blir rätt. ;)

När jag var 8 år studsade jag runt på ridskolan och var överlycklig över att få rida över cavaletti och galopera en långsida, och det var också vad jag klarade av. Jag tycker du ska ändra inställning, om du blir för fokuserad på att hon ska kunna rida sin ponny i form är det lätt att det blir många genvägar som är svåra att få bukt med längre fram. :idea:

Mycket sitsträning, eller snarare, 8 åriga barn sitter ofta naturligt mycket bättre än vad vi vuxna gör så det handlar mer om att bibehålla den naturliga följsamheten och svikten och jobba med små detaljer som att båda händerna ska vara lika höga osv. :idea:

Försök hitta övningar där ponnyn kommer iform, övergångar är t ex ett hett tips. Efter x antal korrekta övergångar kommer de flesta hästar i form. Lär henne hitta rätt takt och tempo, vilket är en förutsättning för att hästen ska bli lösgjord och bära sig rätt.

Ta det sakta, som jag sagt, vi 8 år är väldigt ungt och jag tycker verkligen inte att du ska ha några förväntningar på att hon ska kunna rida en ponny i rätt form. Låt henne ha roligt!

Om du vill hålla igång ponnyn så varför inte longera och tömköra den då och då?

Men gud, varför måste hon rida hästen i form öht? Det jag menar är att jag tycker INTE ni ska haka upp er på att flickan ska kunna rida ponnyn i form. visst, hästen måste arbetas rätt emellan åt, men detta går aldeles utmärkt att göra mgenom tömkörning eller att en annan lätt ryttare kan rida ponnyn. Låt flickan ha kul på sin ponny och när hon är mogen att börja rida på riktigt så kan man börja prata om formen på ponnyn med flickan, men börja inte nu med att säga att ponnyn ska "böja på nacken" på nacken för hon kommer ändå inte att förstå att bakkärran ska hänga med och hela den där biten...

Hon har jätteroligt på sin ponny ! Rider med kompisar, rider ut, hoppar ibland.
Men nu är det så att det är flickan själv som skulle vilja ställa upp på en dressyrclearround på sin ponny. Hon har varit och kollat på tävlingar och tycker att det verkar var så roligt. Hennes ambition är att få starta i vår.
Hon har en duktig och lydig ponny som med "duktigare" och äldre ryttare går mkt bra i dressyren.
Om hon skulle ställa upp i det lättaste programmet, hur viktigt ser domaren på att hästen går i form. Är det inte mer lydigheten och rätta vägarna som man ser till ? Rätta mig om jag har fel.

Om du har tänkt att hon ska starta LC så låt henne göra det om hon klarar av det. I LC ställs det ju inte samma krav på formen som i LB tex. Ta det inte jätteallvarligt utan se de första tävlingarna som just träning. Min dotters mål som 9-åring var att inte komma sist och att få bättre procent från gång till gång.

Tänk på att du får vara programropare ända upp på regional nivå om det skulle behövas!

Nåja huvusaken är väl att hon kan vara med??? Hon behöver väl inte vinna eller placera sig???

Men varför inte låta en 8åring rida för instruktör? omhon tycker att det är kul och instruktören lägger sig på en barns nivå? Det är väl lika bra att lära sig en korrekt sits och hjälper från början? Det är ju trotts allt när vi börjar rida som alla våra fel lärs in och som vi sen kommer släpa med resten av våra liv och försöka åtgärda?

Så länge tjejen tycker det är kul tycker jag gott och väl att man kan försöka lära dem så mycket som möjligt och då korrekt. Sen är det en avvägnign från barn till barn att få det på rätt nivå och hur mycket de vill lära sig.

Var har jag ifrågasatt att rida för instruktör? I mitt första inlägg så påtalade jag väl vikten av att ha hjälp av en duktig instruktör...

Lär din flicka att rida korrekta vägar och visa övergångar istället.

I de lägre klasserna har inte huvudets placering någon som helst betydelse utan bedömning lägg i huvudsak på hur pass noga uppvisning är planerad och riden.

Lär dottern programmet och se det som första tävlingen - att kunna alla vägar utantill. (Badrumsmattan brukar hålla suveräna mått att träna på.)

Egen erfarenhet då jag tidigare hade liten dotter på "mycket häst", vägen är lång till förstapriset och framtills dess måste barnen sporras av att det är kul och att de klarar av delmålen.

Segerns sötma smakar bättre om det är kul och känslan av att själv ha klarat av det är övertagande.

Det bästa du kan göra är nog att se till att hålla ponnyn någorlunda lösgjord, så att hästen självmant går på tygeln när ryttaren gör rätt. Låt en duktig ryttare rida ibland. Å tömkör och longera så att ponnyn kommer i rätt form. Då kommer formen lättare när barnet får lite mer koll på alla delar. Då slipper det också bli att barnet måste kämpa som en blådåre å istället tröttnar.

Tack för alla svar ! :) Hon rider en gång i veckan för C-tränare, jag tänkte bara att jag kunde sporra henne emellanåt...:angel:

Om det var min dotter hade jag kontaktat en duktig tränare som jag kunde arbeta tillsammans med. Därefter hade jag suttit upp på ponnyn själv lite då och då, dels för att ponnyn skall blir lösgjord, dels för att min dotter ska få se hur det "ska se ut" och dels för att det kan vara lite snålskjuts att sitta upp när hästen redan är genomriden. Det närmaste genväg man kan komma i ridningen. Ryttaren får det lite lättare och får samtidigt känna hur det ska kännas när det är korrekt.

Longera inspänd m. ryttare på är heller inte dumt.

Vettiga övningar kan vara övergångar, halter, sidvärts och variera volter och raka spår. Visst är det roligt när de vill lära sig men glöm inte bort att ha kul också, annars lär det inte dröja innan hon givit upp sin hobby. En gång i veckan borde räcka att man hjälper sin dotter i paddocken. Därtill ett träningspass för tränare. Resten ska vara lek och BUS!

Jag tränar en 8 åring just nu, och vi tränar på att händerna ska vara rätt och att hon ska kunna vara mjuk i sina fingrar, går det rikitgt bra så kan vi träna mer på att hon tex ska sitta på rumpan i galoppen och så, det går bra, båda hennes ponnyer brukar själva sänka sig och börja komma lite på tyglen i slutet genom många övergångar och så..

Men det viktigaste är att det ska vara roligt, sitt inte och traggla samma sak hur länge som helst utan variera och lyssna på ditt barn..

Tyvärr så är mamman till tjejen jag tränar alldeles för påtryckande och kräver alldeles för mycket, tex att hon ska ta ansvar för sina hästar och rida varje dag och träna på dressyr och så hon kräver typ lika mycket som mins föräldrar krävde av mig när jag var en 12/13, vilket är en väldig skillnad.. jag har försökt förklara att när jag var 8 år så red jag mest runder och bara hade kul med min ponny.. men tyvärr så förstår inte mamman detta och kommer snart ha tagit koll på sitt dotters ridintresse.. gör inte detta felet!!

lycka till!

Tyvärr så är mamman till tjejen jag tränar alldeles för påtryckande och kräver alldeles för mycket, tex att hon ska ta ansvar för sina hästar och rida varje dag och träna på dressyr och så hon kräver typ lika mycket som mins föräldrar krävde av mig när jag var en 12/13, vilket är en väldig skillnad.. jag har försökt förklara att när jag var 8 år så red jag mest runder och bara hade kul med min ponny.. men tyvärr så förstår inte mamman detta och kommer snart ha tagit koll på sitt dotters ridintresse.. gör inte detta felet!!

lycka till!

Bra Lancet:bow: :bow: Stå på dej där! Du har så rätt!

Du har helt rätt, mitt barn red inte ens varje dag när hon var 7-8 år. Dessutom skötte jag en stor del av marktjänsten. Nu några år senare tar barnet mycket större eget ansvar!

Ja jag håller med er som tycker dom ska få "vara barn" blir det för mkt press på att allt ska va så perfekt så är ju risken att de tröttnar och bara tycker allt som har med hästarna och stallet att göra e pest och pina.

Rätta till detaljerna så som någon skrev, att hon sitter korrekt, anvnder små hjälper, har rätt handställnig osv. Och att hon får göra massa volter och tempoväxlingar. Då kommer ju formen automatiskt efter ett tag.:idea:

De är helt klar för unga för att ha sådana krav på sig.. Visst ska de veta att ponnyn ska tas ansvar för men vuxa får se till att de sköts till barnen vill och klarar det själv..

Jag började inte rida på allvar förren jag var 11, då fick jag för mig att jag ville börja tävla men då sa mamma att om jag ska tävla ska jag träna ordentligt också, men visst bussade jag undertiden som jag tävlade men när jag blev en 13/14 så bestämmde jag attt jag ville satsa på tävling = att val som jag själv gjorde, vilket jag tycker att alla barn ska få välja själva!

flaschlight : Tack, jag försöker..=)

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 711
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 973
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar