Liten connemaravalack..

E

emelit

..En sådan har jag. Förvuxen ponny, ca 151 cm i manken (förargligt :smirk: ). Jag var med på terrängträning idag. Skitkul :) och det tyckte hästen med.
Tror ni det funkar att starta honom i en debutant? Hur ser de olika momenten ut? Vilken höjd är det i hoppningen? Terrängen? Hur svår är dressyren?
Tror ni att han har svårt att hålla rätt tempo?
För det var ju sjuhelsikes skoj, och något jag gärna fortsätter med! Men jag vill ju inte byta ut min kille för det :p

Sv: Liten connemaravalack..

visst kan du det!!! :bump:
dressyren e ung som LC, och man får rida lätt i hela travprogrammet
i hoppningen ligger hindrena på max 95 cm
terrängen är 1400-1700m lång, och tempot är 480m/min, maxhöjd är 90cm
480mstempo är inte särskilt fort så det blir säkert inga problem, träna på å rida i det tempot hemma så vet du ju om du behöver gasa el bromsa.....

Åh, var det inte svårare än så? :p
I vilken ordning kommer de olika momenten? Måste man klara ett för att komma vidare till nästa? har för mig att min granne nämde nåt sånt.

på endagstävling/debutant går
dressyr först, sen hoppning inom en halvtimme efter avslutat dressyrprov

därefter rids terrängen, antingen på eftermiddagen samma dag eller dagen efter

ur TR IV mom 488
"ekipage som vid endagstävling erhållit 5 nedslag eller mer än 20 hinderfel (ej tidsfel) i hopprovet får ej starta terrängmomentet"
samma sak gäller förståss om man tex stannar ut sig i hoppningen

tant agda skrev:
visst kan du det!!! :bump:
dressyren e ung som LC, och man får rida lätt i hela travprogrammet
i hoppningen ligger hindrena på max 95 cm
terrängen är 1400-1700m lång, och tempot är 480m/min, maxhöjd är 90cm
480mstempo är inte särskilt fort så det blir säkert inga problem, träna på å rida i det tempot hemma så vet du ju om du behöver gasa el bromsa.....

Alltså, är det tillåtet att rida hela (trav)dressyrprogrammet i debutant för häst under lättridning? I svenskt fälttävlansprogram för debutantklass 2001?

Klart du kan :D
Hade tänkt åka ut på nån debutant med min lilla dam som är ungefär lika liten om inte ännu mindre. :p
Fast hon kan nog få lite problem med tempot då hon inte har så utsträckt galopp, men ja får göra mitt bästa om ja åker iväg ;)

Vart bor du? Vi kanske möts på nån debutanttävling :D

Jag vet en liten nordis som tävlar debutant och lätt klass, så det ska nog din pålle också klara. Fälttävlan är såå roligt, dessvärre höll inte min ponny med mig riktigt (träning kul men tävling läskigt).
Lycka till :)

hehe ja man vet ju aldrig..
ja tävlar i östergörland :)

om du möter nån på en tävling som blir avkasatad så är det nog jag ;) :rofl:

Det kommer säkert gå bra för dig!!!

Själv har jag tävlat min valack som är 157 upp till enstjärnig.
Det hänger inte så mycket på hästens storlek utan istället vilja och mod...

Lycka till!!!

Absolut!

Lite jävlar anamma hos både häst och ryttare är knepet... :devil:

:) :) :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 950
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar