Liten bula/svullnad på skenan?

W

worthless

Jag har en liten fråga, min häst har lyckats skaffa sig en konstig svullnad vid skenbenet ungefär, på insidan av skenbenet. Kanske ett par cm upp från kotan är det. Jag tror han råkat sparka sig där eftersom det är ett litet litet sår precis på mitten av denna lilla svullnad.

Senorna verkar inte vara inblandade, dom känns som dom ska, fasta och hårda, inte svampiga mellan heller. Så det känns inte som om dom är inblandade.

Jag tänkte ju det första jag tänkte att det var påväg att bli ett överben, men efter en stund blev hoven också varm? Varför? Vad kan det vara som gör att det blir värme i hoven också? Borde det inte om det är ett överben bara vara värme just där?

Jag är såklart livrädd att det är en spricka eller liknande, men han är inte halt på något sätt, positiv och pigg och ömmar inte någonstans.

Jag skulle ringt kliniken men telefontiderna var stängda så jag tänkte höra om någon har en fundering här. Bör jag ha någon panik?

Sv: Liten bula/svullnad på skenan?

Eftersom hästen inte är halt skulle jag inte åka in till klinik ännu. Kyl i perioder (20-30 min) under det närmsta dygnet kan begränsa skadan och påskynda läkningen om det är en benhinneretning eller en mjukdelsskada. Håll hästen stilla i liten hage eller box i åtminstonde något/ett par dygn beroende på om det blir bättre eller ej.
Om det vore en fraktur är hästen halt. Är det en skada på senan är det vanligt att ingen hälta finns men kyla i perioder och stillhet är viktigt på ev senskador.

Vem vet, det kanske går över fortare än kvickt!

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 308
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 930
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka