Lite varm hov och haltar lite??

J

Jackie_nova

:confused:Det börjar med att i fredags skoddes vår ponny (lördagen gick han i hagen och inget märktes) och på söndagen när han skulle kliva ur sin box haltade han till lite på ena benet samt markerade att han hade ont vid högervändningarna, vid närmare undersökning så var den högra hoven varm men benet var lika kallt som det andra och inget svullet mm.
På tisdagen kom vår hovslagare å skodde om ponnyn och sa att han inget såg nåt som var onormalt på hoven, mer än att han ömmade lite mer när han "hammrade in" sömmarna utatanpå hoven. och var ytterst lite varm på hoven.
Hovslagaren sa att om blir ponnyn inte bättre drar jag av skon om ett par dagar..
Jaha.. så idag efter ytterligare en natt m jodopaxomslag om hoven så är ponnyn oförändrat fortfarande lite varm på hoven och haltar lite på hårt underlag.....och är inte ett dugg varm eller svullen över hoven??
Har någon råkat ut för något liknande, för jag tror nu varken på sömntryck eller hovböld??
Snälla hjälp..:confused:

Sv: Lite varm hov och haltar lite??

Jag funderar på om ponnyn kan ha slagit i hoven i något, t ex en sten i hagen, och fått en blödning i hoven? Det hände troligen min häst förra året, den var halt men blev bra efter några dagar, och efter en eller två skoningar så såg hovslagaren att det hade varit en blödning i hoven.

Fång tror jag inte på, eftersom han endast är varm i en hov..
Men därimot är det ju kanske ganska troligt att han har slagit i/trampat på något som han har ont av..
Tack för svaren.
Men kan det finnas andra orsaker till denna lite varma hov?? som han markerar på?

Varför tror du inte att det är en hovböld?

En häst med hovböld blir tydligen väldigt halt, är rejält varm och har puls i hoven samt reagerar med visiteringstång.
Men visst det kanske är en mkt liten hovböld?? Han har ju gått i gegga hela vintern oxå.
Idag var hoven lite lite varm men han haltade lika mycket som de andra dagarna på voltspåret i ena varvet på hårt underlag - dock ej på voltspåret på sandbanan.
Benet över den drabbade hoven lika kallt som det andra benet.
Ringde hovslagaren och han ville inte ta av skon förren ev. nästa vecka, vi avvaktar sa han.
:confused:

När en hovböld är på gång och inte hunnit mogna är inte hältan så stor alltid. Men hovslagaren kände säkert igenom hoven med visiterång och då hade han/hon märkt om en böld var på gång.

Hej!

Min tjej råkade ut för liknande grej för några år sen.
Skoddes, blev minimalt halt och varm, som sen ökade lite för varje dag. Ingen direkt puls och inte varm i benet- bara hoven.

Hovis var ute- inga sömtryck nånstans.. Lika halt när alla sömmar flyttats om. Hovis kom ut en gång till och skode om hoven och hittade en liten flisa som tydligen satt helt fel och gjorde jätteont. Hon pillade/filade? bort den felplacerade flisan (av hov om jag förstog rätt) och häst var ohalt dagen efter..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 774
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka