Lite udda sadelproblem ???

gylle

Trådstartare
Har efter att ha studerat videofilmer insett att jag fått ett lite udda problem. Hingsten har extremt rakt sadelläge (och dessutom mkt låg bred manke och höga bogblad) Finns endast ett fåtal sadlar som är tillräckligt (eller nästintill tillräckligt) raka i anläggningsytan till honom den som fungerat klart bäst hittills är amerigos hopp CC (alltså deras raka modell). Han är rejält musklad i ryggen (rejäl sänka vid ryggraden så sadeln har uppenbarligen inte stört honom). Men nu har ett problem av den lite udda sorten dykt upp, han välver sig så mkt i ryggen (uppåt alltså) när han galopperar och hoppar att sadeln lämnar ryggen en bra bit under hela bakdelen för att sedan ju åter sluta till när han kommer i nästa etapp av steget och jag börjar nu se att detta skapar en del spänningar. Men vad fasiken skall man göra man kan ju knappast ha en sadel som är "svängd" på fel håll? Och man vill ju inte precis att han skall sluta använda sin rygg för att det blir obehagligt. Någon annan som stött på detta problem, tips och funderingar......

Sv: Lite udda sadelproblem ???

Hehe, jag vet precis vad du menar ;) Hur man löser det är en värre femma. Jag diskuterade just det där med sadelutprovaren. Hästen har en tämligen nyutprovad HUbertus, som han trivs YPPERLIGT med. Den började dock glida, och jag var in och kollade den för säkerhets skull. Varvis sadelmakaren stönade och tyckte 'ja, NU ligger den ju inte bra alls ens på stallgången, den bryggar ju'. Hästen hade genom att han kommer upp så mycket med ryggen vid jobb (även i trav) puttat runt stoppningen. Fylldes dock på med stoppning och problemet är löst för stunden iaf. Endera funkar det 'för gott' när vi med tiden pressat i max med stoppning, annars så..ehh.. shit typ, då måste vi hitta en annan sadel.

Sadeln glappar ganska rejält bak under arbete just för han höjer ryggen (har rakt sadelläge, hög och bred manke).

Sadelmakaren funderade lite på om hästen skulle tycka det var okej med en sadel som bryggade lite på stallgången (dvs inte låg an på mitten) men då skulle ge bättre plats för en välvd rygg vid arbete, så vi testade att stoppa en annan sadelmodell så. Fungerade fint i skritt och trav men hästen vägrade ta ett enda steg i galopp och bara kastade upp huvudet och sänkte ryggen. Och galoppen är utslagsgivande för vad han anser om en sadel, så bara kassera den iden iaf.

Sadelmakaren var inne på att den är den extremt breda ryggkanalen på Hubertusen som gör att hästen envist som en röd gris talar om att det är DEN sadeln han vill ha. Den ligger super på stallgången, men släpper/glappar som sakt bak under arbete när ryggen kommer upp. Men sålänge hästen gillar den och nvisas med det så får den väl glappa då, enligt sadelmakaren så Om sadeln glappar för att ryggen kommer UPP så är det inte såå mycket att bekymra sig om (däremot blir det ju ett problem om han ska fortsätta knuffa runt stoppningen). Men den har en VÄLDIGT bred kanal mellan bossorna, fem 'mansfingrar' hela vägen. Enligt sadelmakaren är den snudd på FÖR bred sett ur hans synvinkel, men han börjar undra om inte halva hemligheten ligger där. Och pratade om att om vi inte får bukt med problemet med Hubertusen prova igen med en sadel som bryggar på stallgången, men med BRED kanal och se vad hästen tycker då.

Sadelmakarens spontana kommentar 'det låter ju hemskt men det vore ur ren sadeltillpassningssynpunk trevligt om han INTE använde sin rygg så förbaskat' :devil: Så som sagt jag förstår precis problemet.

Men hur vi försökt komma åt problemet med min herre:

En sadel som är aningens för svängd egentligen, bossorna 'släpper' rätt tidigt bak, det skulle utan problem gå en annan sadel att ligga ÄNNU bättre an.. Men sadelmakaren ville bossorna skulle släppa tidigt för att ge lite mer spelrum åt ryggen. Och han bekymras inte så mkt över glappandet/att den släpper bak sålänge HÄSTEN inte gör det (vilket min herre inte gör - än iaf).

Extramjuk stoppning, hela stoppningen (vanlig ullstoppning) är utbytt mot extramjuk lammullsstoppning.

Lammullspadd. Lite overkill kanske men hästen talade tydligt om att han föredrog padden och släppte inte upp ryggen lika mycket utan padd.

Och så breed ryggkanal då, men där är vi ju inte säkra än på HUR stor roll den spelar men börjar ana att den nog kan ha en rent avgörande roll.

Jag drömmer mardrömmar om vad f*n jag gör om det i slutänden inte fungerar med Hubertusen. Inte en jävla sadel de har hemma passar liksom, och på rak arm har sadelmakaren inte den blekaste lilla aning om vad i hela helsefyr vi D ska försöka med, jag har provat mig igenom sortimentet och det är ju kraftigt begränsat iom att hästen har rak och KORT (33 cm sadelläge.. :crazy: ) liksom..

Alla hästar välver ryggen mer eller mindre vid arbete i rätt form så även om sadeln ligger bra när hästen står still så gör den ju inte det när hästen arbetar i rätt form, inget att göra åt då sadlar oftast har en bom som inte följer hästens rörelser.

En bom i en sadel är nästintill orörlig medan en hästrygg rör sig mycket vilket naturligtvis gör att en sadel aldrig kan ligga perfekt hela tiden.

Sweet skrev:
Alla hästar välver ryggen mer eller mindre vid arbete i rätt form så även om sadeln ligger bra när hästen står still så gör den ju inte det när hästen arbetar i rätt form, inget att göra åt då sadlar oftast har en bom som inte följer hästens rörelser.

En bom i en sadel är nästintill orörlig medan en hästrygg rör sig mycket vilket naturligtvis gör att en sadel aldrig kan ligga perfekt hela tiden.

Javisst en liten rörelse brukar det bli det är jag fullt medveten om, men här pratar vi inte om liten rörelse utan här pratar vi om ca (minst) 10cm mellan sadel och hästrygg och det är nu när det blivit så här mkt (hästen orkar bära sig bättre och bättre och välver ryggen mer och mer) som jag ser tydligt att hästen blir störd (och spänningar har börjat uppkomma i musklerna där sadeln landar).

Centaur skrev:
Kanske du ska prova en luftstoppad sadel?

Har även luftstoppad sadel (Albion med Flair inlagd) tyvärr är denna för smal i bommen till honom och dessutom är Albion aningen för svängd i bommen till honom :eek: (säger en del om hur rakt sadelläge han har).

Tyvärr finns det ju ingen som lägger in Flair här nere utan man måste då skicka iväg sadeln vilket ju tar en del tid, mitt stora problem att den sadeln han har nu är den enda som jag har som passar honom (för övrigt) och vi har 4-års championatsfinalen snart vilket gör att jag inte kan vara av med sadeln (om man skulle få Flair inlagt i den), samtidigt som jag måste komma på någonting som gör att han inte får dessa spänningar/obehag av sadlen innan dess.
Tänkte att någon kanske haft samma problem tidigare och kommit på någon smidig lösning.

Det kan bli en STOR rörelse också, beror på hästen. Kollar man på hoppning på tv tex så är det ofta rejäla glapp mellan sadel och häst i sprången.

Det är nog sadeln, för Amerigo har ingen sadel som är helt rak. Min häst gör samma sak när han går i rätt form. Och de som funkar på honom är: Albion, Globus, Clincher, Frank Baines och Lovatt & Ricketts.
De är raka och dessutom korta.

Läs innantill i mina inlägg Albion är för svängd, amerigos hoppsadel CC Limited Edition som han har nu är Rakare än något av de sadelmärken du räknat upp (dessutom kortare än både Albion och FB)

Vad konstigt, för både av egen erfarenhet vet jag att Albion är mkt rakare än Amerigo och Ridin själva säger att de inte har någon modell som är så kort som 45 cm i 18" (som Albion är) och som är spikrak.

Du har inte provat fel FB och Albion?
Jag vet att K2 är spikrak (dressyr) och jag vet att FB efter 00-01 är mkt rakare än tidigare modeller.

En sadel med flexibel bom kanske? Såg att de rear ut sådana på ett visst ställe, istället för de vanliga 20.000:- kostar sadlarna nu runt 5000-7000:- (!) :d Jättesugen själv faktiskt, om jag bara hade lite pengar :crazy:

Amerigo i Sverige har inte ens denna modell (CC Limited Edition) och nu pratar vi hopp inte dressyr. Amerigon är i 17,5 -43cm, de två Albion jag nu har hemma är just K2 jumping och de är i 17,5 - 46cm (har tidigare haft både kontroll, style, legend i hoppsadlar av Albions och samtliga är längre och mer svängda i bommen än den amerigo jag har nu.)
Och ja jag har även haft Amerigo DJ hopp och den är mkt svängd (men kortare tom än ovantående), Amerigos vanliga CC hopp är däremot minst lika rak som Albion. Deras dressyrsadlar däremot är lååånga i anläggningsytorna men hoppsadlarna är korta.
Skall du få korrekta svar om Amerigo så skall man inte disskutera med den svenska försäljaren utan med LaBelle direkt nere i Italien.

k2 hopp ska vara mer böjd i bommen än dressyren enligt Mustang.

När jag frågade Amerigo frågade jag om både hopp och dressyr, och inga var korta nog. Jag frågade även om specialbeställningar som kunde göras.

Du har inte fått en Equipe då? För Equipe ägs av La Belle, har samma läder som Amerigo, men de har en annan bom. Som är kort och ganska rak, men den är inte superkort eller spikrak.

Jag vet nog vad jag har för sadel..........Labelle kan sina sadlar till skillnad från vissa av deras återförsäljare. Fråga tex här i Sverige om Amerigos bommar är ändringsbara...... fråga sedan tillverkaren......
Tyvärr är de inte det enda märket som det skiljer ganska mkt när man pratar med återförsäljaren kontra tillverkaren och av någon "konstig" anledning så har tillverkaren alltid rätt, det är anledningen till att jag efter mina 28år i branchen numer tar mina diskussioner direkt med tillverkaren istället.

Amerigo Limited Edition CC är en hoppsadel tillverkad i mkt begränsade exemplar (tror det var 100st varav i stort sett alla gått till USA) är mkt lik vanlig CC (skiljer dock lite) den största skillnaden är lädret. (Nypris tidigare ca 36.000:- vet inte ens om det finns några nya att få tag på längre) (Limited Edition = begränsad numrerad upplaga).

Equipe tillverkas INTE av labelle utan av ett annat sadelmakeri som numer bytt namn till något på Sankt....... .

Labelle tillverkar amerigo, cobra (ja det finns två olika både Labelle och H Dabbs tillverkar cobra dock är det en tvist om rättigheterna), och så har de sadlar som kort och gott heter labelle.

Hehe nä du vet Diabolik Kitten kan mer än alla tillverkare tillsammans om sadlar.. ;)

Hmm jag vet inte.. men de finns ju så många olika sadelmärken nuförtiden.. Finns det ingen sadel som går o göra åt andra hållet (med bommen) fast det kanske inte är så skönt o sitta i.. Om du hittar en så kan du väl höra av dej.. hrmm.. känns som jag har samma problem men ändå inte..;)

De flesta bommar kan man ändra (t.ex. vanliga fjäderstålsbommar och stälförstärkta bommar) men problemet är att (tyvärr) tillverkaren ofta tar avstånd från garanin osv då.

När köpte du den?

Liknande trådar

Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481
Utrustning Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar. Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt...
Svar
0
· Visningar
807
Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 138
Senast: Iliaca
·
N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 581
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka