Sv: Lite udda sadelproblem ???
Hehe, jag vet precis vad du menar
Hur man löser det är en värre femma. Jag diskuterade just det där med sadelutprovaren. Hästen har en tämligen nyutprovad HUbertus, som han trivs YPPERLIGT med. Den började dock glida, och jag var in och kollade den för säkerhets skull. Varvis sadelmakaren stönade och tyckte 'ja, NU ligger den ju inte bra alls ens på stallgången, den bryggar ju'. Hästen hade genom att han kommer upp så mycket med ryggen vid jobb (även i trav) puttat runt stoppningen. Fylldes dock på med stoppning och problemet är löst för stunden iaf. Endera funkar det 'för gott' när vi med tiden pressat i max med stoppning, annars så..ehh.. shit typ, då måste vi hitta en annan sadel.
Sadeln glappar ganska rejält bak under arbete just för han höjer ryggen (har rakt sadelläge, hög och bred manke).
Sadelmakaren funderade lite på om hästen skulle tycka det var okej med en sadel som bryggade lite på stallgången (dvs inte låg an på mitten) men då skulle ge bättre plats för en välvd rygg vid arbete, så vi testade att stoppa en annan sadelmodell så. Fungerade fint i skritt och trav men hästen vägrade ta ett enda steg i galopp och bara kastade upp huvudet och sänkte ryggen. Och galoppen är utslagsgivande för vad han anser om en sadel, så bara kassera den iden iaf.
Sadelmakaren var inne på att den är den extremt breda ryggkanalen på Hubertusen som gör att hästen envist som en röd gris talar om att det är DEN sadeln han vill ha. Den ligger super på stallgången, men släpper/glappar som sakt bak under arbete när ryggen kommer upp. Men sålänge hästen gillar den och nvisas med det så får den väl glappa då, enligt sadelmakaren så Om sadeln glappar för att ryggen kommer UPP så är det inte såå mycket att bekymra sig om (däremot blir det ju ett problem om han ska fortsätta knuffa runt stoppningen). Men den har en VÄLDIGT bred kanal mellan bossorna, fem 'mansfingrar' hela vägen. Enligt sadelmakaren är den snudd på FÖR bred sett ur hans synvinkel, men han börjar undra om inte halva hemligheten ligger där. Och pratade om att om vi inte får bukt med problemet med Hubertusen prova igen med en sadel som bryggar på stallgången, men med BRED kanal och se vad hästen tycker då.
Sadelmakarens spontana kommentar 'det låter ju hemskt men det vore ur ren sadeltillpassningssynpunk trevligt om han INTE använde sin rygg så förbaskat'
Så som sagt jag förstår precis problemet.
Men hur vi försökt komma åt problemet med min herre:
En sadel som är aningens för svängd egentligen, bossorna 'släpper' rätt tidigt bak, det skulle utan problem gå en annan sadel att ligga ÄNNU bättre an.. Men sadelmakaren ville bossorna skulle släppa tidigt för att ge lite mer spelrum åt ryggen. Och han bekymras inte så mkt över glappandet/att den släpper bak sålänge HÄSTEN inte gör det (vilket min herre inte gör - än iaf).
Extramjuk stoppning, hela stoppningen (vanlig ullstoppning) är utbytt mot extramjuk lammullsstoppning.
Lammullspadd. Lite overkill kanske men hästen talade tydligt om att han föredrog padden och släppte inte upp ryggen lika mycket utan padd.
Och så breed ryggkanal då, men där är vi ju inte säkra än på HUR stor roll den spelar men börjar ana att den nog kan ha en rent avgörande roll.
Jag drömmer mardrömmar om vad f*n jag gör om det i slutänden inte fungerar med Hubertusen. Inte en jävla sadel de har hemma passar liksom, och på rak arm har sadelmakaren inte den blekaste lilla aning om vad i hela helsefyr vi D ska försöka med, jag har provat mig igenom sortimentet och det är ju kraftigt begränsat iom att hästen har rak och KORT (33 cm sadelläge..
) liksom..