lite tips, tack!

E

Emilia_e

Idag ska min kompis eventuellt följa med mej till stallet och få rida lite på medryttarhästen :p
Jag tänkte att hon kanske får rida ute i skogen på en väg och så leder jag...
Men det kanske blir tråkigt ?
Själv skulle man ju tycka det var aptrist...men har man nästan aldrig ridit förut kanske det är skoj :confused: :crazy: :D

Annars kanske vi är på banan...
Tänkte då att vi tar longerlinan och så får hon rida.
Då kan man ju göra lite mer, testa på alla gångarter och så :)
Men då tänkte jag att hon får värma upp med lite övningar...så är det någon som har lite tips på några roliga, lätta övningar för nybörjare??

fast samtidigt är det bättre om vi är i skogen för det dammar ganska mkt på banan.
Finns det någonting kul man kan göra där med en nybörjare :confused:

Alla tips är välkomna!! ;)

mitt bästa råd är att inte skratta åt den annars så kaxiga kompisen som plötsligt sitter spänt framåtlutad och inte ens kan lista ut att tar man i höger tygel så går hästen åt höger :devil: ((( :angel: :angel: :rofl: :angel:))

Tycker din kompis om hästar övwerhuvudtaget och vill hon rida? Ifall hon vill rida så kan du ju låta henne skritta själv på banan, när du tittar på. Hon kan ju få skritta barbacka när du leder i skritt i slutet av "ridpasset" så att hon får känna den härliga närheten till hästen som bara infinns när man rider barbacka. Hon kan ju få trava när du leder. Om skogen är backig osv med en massa grenar hit och dit så blir det nog lite svårare för din kompis att behålla balansen. Så därför är det nog bäst om ni är på ridbanan. Men ni skulle ju kunna gå ut i skogen i samband med att hon sitter barbacka i skritt och du leder. Du kan göra en mini gymkhana som hon kan skritta. Eller trava om hon är duktig.
Hoppas att ni får det kul! :D

ja det var då hon som frågade om hon kunde få följa och testa rida :)
Grejen är att medryttarhästen är känslig för damm och det dammar ganska mycket på banan nu när det har varit så varmt och soligt ute!
Så jag tror att hon ska få vara ute i skogen och så leder jag!
Vi ska promenera på en väg (den är inte gropig eller så..)
Och om hon vill får hon testa trava. Medryttarhästen är väldigt snäll mot ovana ryttare eller små barn, då går han super försiktigt! ;)

Du skulle ju också kunna göra det jag nämnt ovan på en äng i närheten av stallet, så att det inte dammar men så kan du ändå göra lite gymkhana(??).

hur bred är vägen?
för man kan ju rida lite sicksack på vägen, det är svårt nog faktiskt! :D

testa att få stanna, starta, få igång traven, hitta lättridningen, sakta av o sådär.

har en kompis som vart med ett par gånger, o för henne var det svårt nog att bara hålla hsäten på fyrkanten så! :D

Ett tips är att fråga ägaren till hästen om det är okej. Jag vill inte att min medryttare låter någon annan rida min häst. (Fast jag är lite kinkig)

Låt kompisen rida själv på ridbanan. Förklara halt och igångsättningar och hur man svänger. Ställ ut koner att rida slalom runt. Prova på att rida lätt.

självklart har jag frågat ägaren!

Nu har vi iaf varit och ridit :)
Det gick bra! Hon fick skritta på vägen och sedan fick hon testa trava, och det tyckte hon var jätte skoj! ;)

Kul! Nu är det bara att se till att hon börjar rida "på riktigt"! :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka