Lite tips tack!

L

Lissy-74

Har en valack som är 8år ej mkt hoppad. Hoppar nu 90cm utan större problem. Förutom att han ibland kommer för nära rättuppstående hinder. I de flesta fall hoppar han kanon,men ibland blir det alldeles galet. Han kryper för nära hindret helt enkelt. I stället för att hoppa av så tar han ett extra språng och då blir det fel. Hemma i paddocken har vi markbom framför hindret och då är det aldrig några problem,men när man tar bort eller lägger bommen närmre hindret så blir det lite galet. I de lägre höjderna så är det inga problem för då kan han ju i hoppa stillastående men i 90cm kan han inte det. Har ni några bra tips på övningar som man kan göra för att han ska lära sig att inte krypa för nära? Är det bra att löshoppa? Han hoppar alltid av rätt på oxer,stigsprång eller titt hinder:crazy:

Sv: Lite tips tack!

Jag har en kompis med en häst som är lite så, men det beror på att han är lite feg(hästen) så ryttaren måste vara jätte bestämd, jag vet inte hur du gör men om du inte har testat det så var bestämd och håll omm med benen så han får stöd, jag vet inte om det är för att han är feg, gör en halvhalt och driv :D:bump::rofl: hoppas det hjälper!!

Du som ryttare måste lägga hästen rättr, inte bara att galoppera fram o tycka att hästen ska fixa allt själv. Hoppa bara låga hinder, träna på att se avståndet, räkna galoppsprången osv.

För att hjälpa både dig och hästen sätt ett hjälphinder framför, eller bygg ett relaterat avstånd som uppmuntrar hästen att hoppa av rätt.

Du kan också löshoppa så pålle får öva upp sin egen taxering, och sen får du öva öva öva så du också blir säkrare.

Var noga med galoppen, du ska ha en rund, bärig galopp som kommer bakifrån (i motsats till högt tempo med högt huvud och sänkt rygg). Rider man så, brukar det bli bättre...

Du som ryttare måste lägga hästen rättr, inte bara att galoppera fram o tycka att hästen ska fixa allt själv. Hoppa bara låga hinder, träna på att se avståndet, räkna galoppsprången osv.

Bra svarat!
Många häster tycker att rätuppstående hinder är lite knepiga eftersom det kan vara svårt för hästen att bedömma varifrån den ska hoppa av.

Men hur många bommar använder du? Har du få bommar eller har du flera bommar på dina rätuppstående?
Det kan göra stor skillnad, glesa hinder är svårare.
Och till och med färgen på bommarna kan spela roll. Enfärgade bommar är svårare. Kan va bra att veta!

Liknande trådar

Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 679
Senast: Mabuse
·
E
Träning Rider en häst som är imp. Irland, 8år. Då dess ägare finns här (jag är fodervärd) vill jag inte nämna några namn men vi kan _kalla_ den...
Svar
1
· Visningar
1 557
Senast: Ellicious
·
S
Hästhantering Hej! Jag har en känslig valack som älskar att hoppa och vill alltid göra bra ifrån sig. Han är 8år efter Levantos. Jag tränar...
Svar
6
· Visningar
1 921
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2