Lite tips och tankar tack

Piffpuffen

Trådstartare
Har ett (eller två) ston som jag ska betäcka i år. Den ena har jag en liten aning om vad jag vill ha för hingst på med nummer två vette sjutton.

Kanske någon här som kan komma med lite tips och lite för/nackdelar för vissa hingstar. :bow:

Betäcker för att behålla själv.

Stona heter Stressless Lass & Grangehurst.

Sv: Lite tips och tankar tack

Ska avkommorna gå galopp? Vad har stona för färdigheter själva? (Vilken distans är de byggda för? Är de bra på att hoppa? Etc.) Vad vill du att avkommorna ska bli efter en eventuell galoppkarriär? (Dressyr, hoppning, fälttävlan, distans...)

Ja dom ska gå galopp i första hand och funkar inte det är du ju alltid trevligt om dom är ridbara efteråt. Lutar mest åt hopp/fälttävlan som andra karriär.

Den ena stoet har inte startat alls och den andra har startat en del på kortare distanser (bäst på gräs).

Kommer träna dom själva så det behöver inte vara "säljbart" till någon annan. Låter knäppt men ni fattar säkert vad jag menar dvs jaja stona har inte superresultat och jag tänker inte ta dom dyraste hingstarna.

Avel för eget (hobby) behov alltså.

Grangehurst hade jag lagt något snabbt på.
Swing That cat har ju Northern Dancer blod, och ditt sto har ju oxå det, även om det är långt bak=P Inte är han så fasligt dyr heller och kommer nog kunna lämna fina avkommer inom galoppen.

Stressless Lass har ju fint "halvblods-påbrå" genom 88 Keys. Hade satsat på något som är korrekt byggt och rör sig bra. Då kan det ju bli en kanon-ridhäst om den inte duger på banan. Black Diamond är billig, rör sig trevligt och är korrekt. Dessutom är han e: National Zenith som oxå är uppskattat blod i halvblodsvärlden. Sen har han ju båda Buckpasser och Secreteriat i blodet, men det är ju bara vad jag tycker ;)

Dom flesta hästarna har Northern Dancer i blodet. Av dom 30 fullblods hingstar som är godkända har i princip alla Northern Dancer i blodet.
Secretariat är såklart en legend, och vi vill väl alla ha en häst som honom, men det är rätt uppenbart att han inte ned ärver särskilt mycket av sin förmåga.
Då är det mer intressant att ha Somethingroyal med i blodet, utan Secretariat. Vi får inte glömma stona ;) Som faktiskt har en stor betydelse.
Många av dom stora hingstarna har en mamma som själv sprungit bra, att hitta en hingst med samma möderne är mer intressant.

Säg en häst som inte har Northern Dancer, Hyperion, Nasrullah eller någon annan stor legend i blodet ..

Helt sant:)

Men har man Secreteriat har man ju Somethingroyal ;)

Som jag skrev har de ju ND långt bak, men det kan vara kul att koppla ihop blodslinjer även om det är en bit bak, tycker iaf jag, även om det kanske har mindre betydelse för vad man får för föl, det kan man ändå aldrig veta :) Naturligtvis finns det nästan inte en enda fullblodshäst utan gamla "kändisar" i stammen, men det gör det ju inte mindre kul;) Att avla på fullblod är gambling, oavsett vad de har långt bak, det är man nog väl medveten om, och att stostammen är av stor betydelse vet man oxå om man ger sig in i spelet. :)

Jo precis :) Men nu menade jag bara att ha somethingroyal utan Secretariat, då kommer du närmre, eftersom det va hon som utlöste X-factorn. Secretariat blod har ju Bold Ruler i sig också.
Håller med om att försöka pricka in en hingst när man avlar, typ ND. Men det är rätt svårt om du inte har honom långt fram, men chanserna ökar om du betäcker med en hingst med samma blodslinjer, helt klart :) Så har jag försökt göra till detta årets betäckning :)

Jo det är helt sant :) Mitt sto har Somethingroyal i sig, långt bak iof, men iaf! Hihi :) Hon har Sir Gaylord (frukansvärt gay namn... :p) på både mammas och pappas sida. Det är ju mycket svårare att lyckas hitta bra linjer och avla på inom fullblodsaveln än halvblodsaveln , tycker det gör det hela mycket mer spännande, plus att fullblodsfolk värderar mödernet mycket högre! Det gillar jag oxå :) Tyvärr är det inte lönt för mig att avla för galopp i Sverige eftersom min dam är National Hunter... :(

Vilket fint namn :) Hon hade ju oxå lite roliga hästar i sin stam, som sagt även om det är längt bak så är det roligt med lite historia tycker jag :p har ju tjänat in en hel del ju! Är det du som tagit föl på henne? :p

Nej jag lånade ut henne till dom förra ägarna, dom ville så gärna ha ett föl efter henne. Hämtade hem henne igen 1 December :)
Ja hon har sprungit bra en gång, men jag personligen kan tycka att hon startat 40 löp för mkt. Att gå från 75 i hcp, till 40 är ganska illa .. :confused:

Oj ja! Kollade inte så noga, kollade bara prissumman :p helt galet ju! Spännade att se hur hennes föl blir ju, antar det kommer bli en löphäst.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: SiZo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka