LinnK
Trådstartare
Inte första för hästen, men för oss.
Har haft klippta hästar förr, men det är länge sedan, och då klippte jag inte själv.
Hästen som ska klippas är en känslig islandsvalack med mycket tjock päls,
därav att jag inte vill låta någon annan klippa honom då han brukar vara mycket skeptisk till att 'nya' människor gör 'konstiga' grejer på honom.
Vi har lånat en sladdlös liten behändig klippare av lantbruket vi står uppstallade på, som de brukar använda till korna.
Vi har tänkt klippa en ränna på undersidan av halsen, ev forsätta ner mellan frambenen och klippa ett område vid sadelgjorden för att undvika att man av misstag nyper hans långa päls när man spänner gjorden.
Bör vi även klippa utsidan av bogen där nere vid området mellan frambenen?
Bör man klippa en rand på bakbenen? var isf?
Han svettas som mest på halsen, och lite på bakbenen, men inte så farligt där bak.
Hur kort klipper man? Dvs vilken skär-längd?
Kan man klippa allt detta i en etapp?
(såklart vi måste göra paus om det blir hett)
Hur ofta måste man olja skären under klippning?
Klipper man med eller mothårs?
Andra tips o råd?
Bomull i öronen? Andra bra tips tas tacksamt emot
Tack på förhand!
Har haft klippta hästar förr, men det är länge sedan, och då klippte jag inte själv.
Hästen som ska klippas är en känslig islandsvalack med mycket tjock päls,
därav att jag inte vill låta någon annan klippa honom då han brukar vara mycket skeptisk till att 'nya' människor gör 'konstiga' grejer på honom.
Vi har lånat en sladdlös liten behändig klippare av lantbruket vi står uppstallade på, som de brukar använda till korna.
Vi har tänkt klippa en ränna på undersidan av halsen, ev forsätta ner mellan frambenen och klippa ett område vid sadelgjorden för att undvika att man av misstag nyper hans långa päls när man spänner gjorden.
Bör vi även klippa utsidan av bogen där nere vid området mellan frambenen?
Bör man klippa en rand på bakbenen? var isf?
Han svettas som mest på halsen, och lite på bakbenen, men inte så farligt där bak.
Hur kort klipper man? Dvs vilken skär-längd?
Kan man klippa allt detta i en etapp?
(såklart vi måste göra paus om det blir hett)
Hur ofta måste man olja skären under klippning?
Klipper man med eller mothårs?
Andra tips o råd?
Bomull i öronen? Andra bra tips tas tacksamt emot
Tack på förhand!