Lite tips ang handställning önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Alltför lång tids hasande i skogen alldeles solo på diverse unghästar och konvalescenter har gjort rent förskräckliga saker med min sits.. En hel del av det är sådant som är ett tillbakafallande i 'gamla synder', som jag vet att det kommer bli ordning på igen om jag bara skärper mig och tar och rider mer, åker mindre och så fokusering.

Däremot är jag ganska förskräckt över att jag på något intressant vänster lyckats lägga mig till med en handställning som närmast är från helvetet :eek: Jag lägger i princip ned handen på manken, armarna som två käcka spett rakt ner.. (Som bonus kan man alltid tippa handen inåt och vrida den, det är dock en av de gamla synderna som jag vet hur jag ska skärpa till mig på). Sen tar man gärna tygeltag bakåt så man 'kliar sig i skrevet'.

Lite fascinerande att jag som hela ponnyntiden hade 'hög hand, hög hand, för hög hand' i mina protokoll lyckats göra precis tvärtom. IOfs så om man studerar gamla bilder så ser man att jag gärna tar till det när jag 'åker'. Nu tycks jag dock använda det nästan hela tiden.

Senaste tidens 'åkande' i skogen (två stycken under igångsättning, jag åker runt en hel del om vi säger så..) har jag suttit och försökt fokusera enbart på 'vinkla armbågen, buren hand och tummen upp', och visst hjälper det. MEN, jag är rätt säker på att i exakt samma ögonblick som jag får något mer att fokusera på, t ex att rida och inte åka :angel: så kommer de där förbaskade händerna vara ute på villovägar igen.

Så, hit med tips på hur jag ska försöka få till stånd en förändring?

Och jodå, det ska ridas för tränare, om bara gud är god och hästkräket i träningsbart skick någon gång..

Sv: Lite tips ang handställning önskas

Några tips så här på fredagskvällen. :angel:

Värm upp axlar, armar, handleder och fingrar inför ridpasset. Jag gör det när jag skrittar fram. Mjukar upp leder och stretchar lite.

Pinnar i händerna som ska peka rakt upp och inte korsas hjälper dig att upptäcka om du lägger ner händerna.

Ha axel, arm och handpositionen i fokus genom hela passet. Återkom till detta och korrigera dig själv hela tiden. Börja med att hitta rätt läge i skritt på långa tyglar. Leta sedan efter samma läge i andra gångarter och med korta tyglar.

Bli filmad! Studera, analysera och korrigera. :D

Hehe, ja att bli filmad det ger en himla spark i ändan att ändra sig. Om man behåller den roliga bilden från filmen av alla sina fel och förstärker den till lyteskomik! Då kan jag lova att nästa pass har du fokus på händerna!:D

Det ät jättenyttigt med både film och kort, men kräver någon som kan filma, så tyvärr fungerar inte den iden. Håller annars med om att det är GRYMT effektivt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 508
Senast: johanssk
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar