Lite studiehjäp sökes tacksamt ang Legalitetsprincipen och objektivitetsprincipen.

Ainon

Trådstartare
Har försökt läsa varför vad jag tycker är rätt svar i detta test (inget betygsgrundande utan bara för självstudier) inte är korrekt men fnular inte ut det. Nån som kan förklara det för mig lite kort?

Vilket/vilka av nedanstående alternativ är korrekta vad gäller den sk. legalitetsprincipen?
A. Principen ger uttryck åt att Sverige är en rättsstat

B. Principen innebär att lika fall ska behandlas lika
C. Principen innebär att samtliga samhällsorgan måste följa rättsordningen regler

Här är tydligen endast alt A korrekt. Att B istället faller under likhetsprincipen är jag med på men borde inte även C vara korrekt :confused: Bevisligen inte men jag fattar inte varför :banghead:

Vilket/vilka av nedanstående alternativ är korrekta vad gäller den sk. objektivitetsprincipen?
Svar:
A. Principen finns inte i svensk rätt

B. Principen innebär att förvaltningsorganen i sin verksamhet skall iaktta saklighet och opartiskhet
C. Principen innefattar ett förbud mot varje form av godtycke
D. Objektivitetsprincipen innebär att myndigheterna inte får låta sig vägledas av andra intressen än dem de är satta att tillgodose (krav på saklighet och opartiskhet). Principen innefattar även ett förbud mot varje form av godtycke.

Här ska endast B och C vara korrekt. Men varför är inte även D korrekt?

Känner mig lätt trög efter ha lyssnat på föreläsningen X antal gånger och läst litteraturen ännu fler gånger :banghead:

Jag har läst juridik i fem år och kan inte på rak arm svara på dina frågor. :D För övrigt hatar jag verkligen den här typen av frågor. :p

Jag skulle gissa att C inte är korrekt eftersom legalitetsprincipen inom det förvaltningsrättsliga området främst avser att ett samhällsorgans beslut måste ha stöd i lag eller annan föreskrift. Den säger alltså inte att samhällsorganet måste följa lagen, utan att de beslut som fattas ska ha stöd i lag eller annan föreskrift.

Vad gäller den andra frågan tycker jag att den var rätt knepigt formulerad. En gissning är att den som skrivit frågan menar att objektivitetsprincipen inte är absolut, avvägning får ske mot andra intressen när skälen för detta är tillräckligt starka (i regel om det finns en lagstiftning som ger stöd för det). Så är det med nästan alla rättsliga principer, det är få som är alltid gällande och som alltid går före allt annat.

Vet inte om det där hjälpte eller stjälpte, nu när jag läser vad jag skrivit. :angel:

Hjälpte att känna mig mindre trög när en jurist (?) inte kan svara på frågorna på rak arm i alla fall :p

Ska läsa igenom ditt svar noga imorgon med lite fräsh hjärna. Hjälper säkert när jag åter kan tänka lite iaf, tack för att du tog dig tid att svara :)

Jag har läst juridik i fem år och kan inte på rak arm svara på dina frågor. :D För övrigt hatar jag verkligen den här typen av frågor. :p

Jag skulle gissa att C inte är korrekt eftersom legalitetsprincipen inom det förvaltningsrättsliga området främst avser att ett samhällsorgans beslut måste ha stöd i lag eller annan föreskrift. Den säger alltså inte att samhällsorganet måste följa lagen, utan att de beslut som fattas ska ha stöd i lag eller annan föreskrift.

Vad gäller den andra frågan tycker jag att den var rätt knepigt formulerad. En gissning är att den som skrivit frågan menar att objektivitetsprincipen inte är absolut, avvägning får ske mot andra intressen när skälen för detta är tillräckligt starka (i regel om det finns en lagstiftning som ger stöd för det). Så är det med nästan alla rättsliga principer, det är få som är alltid gällande och som alltid går före allt annat.

Vet inte om det där hjälpte eller stjälpte, nu när jag läser vad jag skrivit. :angel:

Du har en till jurist här som skulle vilja ha ett par ord med tomten som formulerat de där frågorna och svarsalternativen...

Jag instämmer dock med tassetass gissning på vad de antagligen/kanske avsett. Ska ni bara svara - eller ska det föras någon diskussion kring svaret?

Jag har jobbat som statsanställd jurist sedan 1997 och anser att jag har med legalitets- och objektivitetsprinciperna att göra typ hela tiden.

Men jag är lycklig över att vara färdigstuderad när jag läser sådana frågor och svarsalternativ. Extra idiotiskt om det bara är svarsalternativen som ska markeras, utan chans att argumentera kring hur man tänkt.

Jag har jobbat som statsanställd jurist sedan 1997 och anser att jag har med legalitets- och objektivitetsprinciperna att göra typ hela tiden.

Men jag är lycklig över att vara färdigstuderad när jag läser sådana frågor och svarsalternativ. Extra idiotiskt om det bara är svarsalternativen som ska markeras, utan chans att argumentera kring hur man tänkt.

Ditt svar ger ju visst hopp till vanliga dödliga :D

Nja. Det KAN ju också vara så att jag har fintat mig igenom 4 1/2 års studier och mycket snart 20 år som yrkesverksam utan att egentligen fatta vad jag sysslar med. :nailbiting: :o

Är det inte lite det man lär sig? ;) Skämt åsido, vi skojade om det efter T1. Vi läste PBI, basgrupper och seminarieredovisning och hade för det mesta inte så stor koll. Man finslipade tekniken att välja en tolkning och sen argumentera för den. Och hoppas på det bästa och att ingen skulle komma med för kniviga ifrågasättanden. (Jag minns jag ett seminarium stenhårt argumenterade för att den bästa lösningen var att landet i fråga lämnade EU. Det var inte riktigt tänkt svar men jag fick bonuspoäng för kreativ argumentation ;))

Du kanske finslipade den tekniken på en nivå långt högre än oss andra korpspelare och ingen har genomskådat den än ;P

Har försökt läsa varför vad jag tycker är rätt svar i detta test (inget betygsgrundande utan bara för självstudier) inte är korrekt men fnular inte ut det. Nån som kan förklara det för mig lite kort?

Vilket/vilka av nedanstående alternativ är korrekta vad gäller den sk. legalitetsprincipen?
C. Principen innebär att samtliga samhällsorgan måste följa rättsordningen regler

Här är tydligen endast alt A korrekt. Att B istället faller under likhetsprincipen är jag med på men borde inte även C vara korrekt :confused: Bevisligen inte men jag fattar inte varför :banghead:

Vilket/vilka av nedanstående alternativ är korrekta vad gäller den sk. objektivitetsprincipen?
Svar:
B. Principen innebär att förvaltningsorganen i sin verksamhet skall iaktta saklighet och opartiskhet
D. Objektivitetsprincipen innebär att myndigheterna inte får låta sig vägledas av andra intressen än dem de är satta att tillgodose (krav på saklighet och opartiskhet). Principen innefattar även ett förbud mot varje form av godtycke.

Här ska endast B och C vara korrekt. Men varför är inte även D korrekt?

Känner mig lätt trög efter ha lyssnat på föreläsningen X antal gånger och läst litteraturen ännu fler gånger :banghead:
A kan inte vara rätt på första frågan, legalitetsprincipen är en grundläggande princip när det gäller rättsskipning men den säger inget om Sverige, det gör däremot dess implementering i svensk rätt men det var inte frågan.

Du har en till jurist här som skulle vilja ha ett par ord med tomten som formulerat de där frågorna och svarsalternativen...

Jag instämmer dock med tassetass gissning på vad de antagligen/kanske avsett. Ska ni bara svara - eller ska det föras någon diskussion kring svaret?

Är bara ett självrättande test som är till för att man ska se att man har förstått delmomentet i kursen (Grundkurs i Förvaltningsrätt på LU) så inget viktigt. Men känns som att jag går igenom relevanta kapitel i kurslitteraturen nån gång till och sedan går vidare bara :angel:

Som en liten anekdot kan jag berätta om när vi hade ett sådant där flervalsfrågetestshelvete som ett obligatoriskt moment på kursen. Det skulle vara jätteenkelt och en bra hjälp för oss för fortsättningen av kursen så vi tyckte det var toppen eftersom det var en knepig kurs. Det gick kollektivt åt fanders, folk var så himla förvirrade och inte ens de som klarade testet kunde förklara varför de rätta svaren var just de rätta svaren.

Efter att ha kuggat på andra, eller om det var tredje, försöket blev jag sur. Jag hör till de som går på alla föreläsningar, deltar aktivt på alla seminarier och bearbetar allt material, då ska man fan kunna svara på några frågor! Så jag gick igenom alla frågor och svarsalternativ och skrev ett två-tre A4-sidor långt klagobrev till utbildningsbevakarna där jag förklarade exakt varför frågorna var obegripliga. Jag påpekade syftningsfel, tvetydigheter, otydligheter och en och annan ren felaktighet. En av frågorna gick inte ens att hitta svaret på, jisses vad vi läste och googlade och letade. Vi tänkte att kanske hade det nämnts på föreläsningarna, men inte det heller (fint med folk som spelar in och transkriberar). Slutade med att en par frågor togs bort och en hel hög med folk trillade över godkäntgränsen.

Så... That's why I hate flervalsfrågor. :D

Här är mina amatörmässiga tolkningar:

Om rättsordningen innefattar exempelvis autokrati krävs ingen särskild lag för att döma en person vilken legalitetsprincipen föreskriver. Kim Jong-Un som exempel skulle i princip kunna utfärda vilket straff han vill till vem han vill (inom Nordkorea) utan att bryta mot rättsordningen. Däremot bryter det mot legalitetsprincipen.

Svar:

Det går att vägledas av andra intressen än de en myndighet är tillsatta för att tillgodose utan att bryta mot krav på saklighet och opartiskhet. Riksbanken är tillsatt för att tillgodose prisstabilitet och inflation men kan ta hänsyn till exempelvis situationen på bostadsmarknaden när de sätter reporäntan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka