Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Min mellanson är en vilde utan dess like. Svår att kontrollera men underbart go och mysig. Även yngsta sonen dras åt det hållet medans den äldsta är mer lugn och tystlåten.

Alla barnen tjatar om att följa med till stallet som de gärna får göra. Men tidigare har jag oftast haft de kvar i bilen medans jag släppt ut så de bara har varit med och mockat osv.

Hur som helst så föll det sig så att i måndags så följde de med in i stallet innan hästarna var utsläppta. Döm av min förvåning när alla tre var lugna och fina och lyssna precis på vad vi sa hela tiden. Klappade fint på hsätarna och sprang inte runt och skrek. Sa vi att de skulle ställa sig på en plats så gjorde de det.

Så nu kom tanken ännu mer att köpa en ponny till dem. Men jag funderar på om inte en liten b-ponny är bättre än en shettis. Min stora grabb är redan drygt 110 cm och jag vet inte riktigt hur länge han kan tänkas kunna rida en stor shettis. Så har ni några tips och råd?
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Shettisar växer man ju som regel ur innan man lärt sig rida riktigt bra.
Tycker att shettisarna ofta är tjuriga och jobbiga att hantera för barn.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

De kan ju vara lite tjuriga. Även om jga gillar dem och den shettisen som står i stallet är riktigt trevlig om än lite seg. Hur är russen då? Eller ska man satsa på någon annan b-ponny? Blir inte det för stort för mina andra två tro? Fast iofs minsting åker ju bara häst ännu.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Jag är ju kär i wealsh mountians... Lite större, lite lättare och väldigt samarbetsvilliga... Russ har jag ingen som helst erfarenhet förutom en raring som var korsning russ/arab men hon var c ponny...
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Vi hade en welsh sektion C när jag var yngre. Det var en vansinnigt vacker, våldsamt klok och välutbildad äldre dam som min mamma köpte åt mina systrar. Henne hade vi ofantligt mycket glädje av i flera år innan hennes ben gav upp.

Även om jag är starkt för welsh så tror jag inte du ska stirra dig "blind" på rasen, finns trevliga individer av diverse olika raser. Tror att du ska leta efter den rätta ponnyn helt enkelt, gärna en som är lite äldre som varit med ett tag.

Jenny
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Jag lärde mig rida på B-ponnies av Welshras - trevliga och framåt utan tokerier, i stallet fanns ca 10 st - någon var lite lat men alla var snälla att hantera.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Givtevis så handlar det om individer och inte om raser. Måste hitta något lungt och harmoniskt som inte bryter ihop om pojkarna råka göra fel. :) Funderar lite på hur gammal häst man vågar köpa. Vill ju inte bara hinna ha den i 2 år utan vill helst att den ska hänga med några år.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Lite lata gör inget om de är. Bara de är trevliga att hantera så jag vågar låta pojkarna vara nära.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Fast ponnierna blir ju ofta ganska så gamla om de får bra omvårdnad! Runt 25 är ju inget konstigt, så en på runt 15 år är ju rena ungdomen!
Lite mer OT så hade mammas kusin en shettis som vi inte riktigt vet hur gamal hon var, hon var import från Danmark och inriden när hon kom... Men enligt deras beräkningar så var hon närmare 40 när hon tillslut avlivades pga att alla hennes tänder ramlade ur... Hon lärde många att rida!! :love:
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Snurrfian skrev:
Fast ponnierna blir ju ofta ganska så gamla om de får bra omvårdnad! Runt 25 är ju inget konstigt, så en på runt 15 år är ju rena ungdomen!
Lite mer OT så hade mammas kusin en shettis som vi inte riktigt vet hur gamal hon var, hon var import från Danmark och inriden när hon kom... Men enligt deras beräkningar så var hon närmare 40 när hon tillslut avlivades pga att alla hennes tänder ramlade ur... Hon lärde många att rida!! :love:

Då är ju mina (dotterns) shettisar rena ungdomen ju:angel: Gamlingen är "bara" 23 år. Den andre fyller 5 i juli och är betydligt piggare. Dottern föredrar att rida på den äldre just för att han är så lugn. Tror nog det dröjer ett tag innan dottern "vuxit ur" dessa två. Hon fyller fyra snart, är drygt en meter lång och inte så tung. Men eftersom hon ändå inte kan rida två hästar samtidigt så ska vi köra in 5-åringen (23-åringen är redan inkörd) och då kan hon ju ha glädje av dem i många år till:idea:
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Hur långa och tunga kan de vara för att en shettis på drygt 1 meter ska orka bära dem? Jag var iofs 9 innan jag slutade rida ridskolans shettis men då var jag stor på honom.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Jag är ingen expert precis, men tycker väl längden egentligen är rätt oväsentlig. Det beror ju lite på hur kul man tycker det är att dra upp benen för att kunna skänkla ordentligt. Shettisarna är starka, enl vissa artiklar som jag läst ska de t o m kunna släpa omkring på en vuxen karl. Det tycker jag i och för sig är att ta i, men 35 kg ska en shettis klara utan några större problem.

Vid körning klarar de av att dra över 1000kg! Som sagt, starka små rackare.

Det enda "negativa" jag har märkt med dem är att vissa kan vara väldigt tjuriga och envisa. Men vilka hästraser kan inte det:smirk:
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Individen ar mer viktig an storleken. Men visst ar det lika bra att kopa en ponny som de kan rida om 2 ar ocksa. En viktbarande, supersnall b-ponny skulle jag satsa pa. Behover inte vara maxad, men over 120 i alla fall.
Den kommer inte att vara for stor for de mindre barnen om den skoter sej...battre an stor och snall ponny, an en liten som de knappt kan rida.
 
Sv: Lite spinnoff på köpa ponnytråden!

Det har du så rätt i. Ska titta runt lite så får vi se hur det blir. Tror att dte kan vara bra för min äldsta son också som är sen i utvecklingen. För han lever upp och känner sig viktig i stallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag & min lillasyster (20 resp 16år) ska köpa en stor häst som vi kommer att ha tillsammans. Hon vill börja tävla hoppning medans jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp