Lite småfrågor ang. debut i distanssammanhang.

Sv: Lite småfrågor ang. debut i distanssammanhang.

Jo, det är just tävlingsmänniskan i mig som tjatar om en CR och tycker att det skulle vara roligare med ett litet "test", för två mil är ju som nämnt egentligen samma sträcka som hon underhållsmotionerades på som travare.

Om det blir så måste jag dock hitta på någon annan som vill rida henne, för idag lät det "Nu... skrittar vi lite... gumman... för... annars... kommer matte... dö!" :angel: Tyckte att jag var i bra kondition, efter sju kilometer i fältsits insåg jag att nej, så var visst inte fallet.

Så det leder ju till nästa fråga: Var hittar man en rutinerad distansryttare? Den spontana tanken var ju att ta kontakt med den lokala distansföreningen, men i och med att det även är de som arrangerar tävlingen så antar jag att alla aktiva ryttare redan ska starta på egna hästar.
Kan man maila distansavdelningen på SRF?

Aha. Men din kondis kommer ju också bli bättre. Du har också till augusti på dig. ;)

Att stå i fältsitts i 7 km är ju jätte jobbigt! Varva mellan att rida lätt, att bara stå still o lite fältsits så ska du se att det går lättare! :)
Kan oxå tipsa om att "din" lokala distansklubb har ett jättebra nybörjarläger den 23-25/7 utanför Falun, bra i tid inför Vasaritten. Här är lite mera information.

http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=185678

Har varit där 2 gånger förut och det är väldigt roligt. Värt varenda krona!

Lycka till!

Jag ser ut som en skadeskjuten kråka när jag rider lätt i allt utom samlad trav :D - inte för att jag inte kan, men jag tycker det är så galet obekvämt att sitta helt korrekt i längre sträckor/högre tempon, "ovana" från de senaste åren med enbart tävlingstravare I guess - så jag måste tyvärr köra på fältsitsen för att folk inte ska undra vad i helvete jag sysslar med, haha.
Sedan känns det trevligare mot hästen då jag för tillfället väger lite mer.

Jag såg det på deras hemsida tidigare, men tyvärr har jag ingen möjlighet att stanna över där i fler dagar. Hoppas dock kunna vara med på sista dagen och ta grönt kort, annars blir det ingen start alls för min del (men DDRF verkar inte sådär jätteintresserade av att svara på mail, så läser någon därifrån det här: Poke!), så jag tänkte att jag i sådana fall skulle passa på att fråga om tips och kolla om någon eventuellt vill rida ihop på Vasaritten, alternativt rida hästen åt mig. Tack för tipset anyway!

Senast ändrad:

Raderat....

Senast ändrad:

Ärligt talat tror jag att din kråkstil inte alls behöver vara fel. Skit i vad alla andra sysslar med o öva på din stil så den blir bekväm o lätt. Det gäller att störa hästen så lite som möjligt. Men det är lättare för benen med lättridning än med lätt sits. Man får ju lite hjälp från hästen men behöver igentligen inte lyfta de ädlare delarna så högt ur sadeln.
Hade du sett vissa internationella ryttares stil så hade du också undrat vad de höll på med.
// Linda

Har du någon susning om vad det lägret kostar? och hur anmäler man sig? Ingen som verkar vilja svara på mail iaf.

Förra året så kostade det 650:- men det skulle bli lite dyrare iår, kan tänka mig ca 800:- kanske men det är ändå värt det tycker jag.
Klippt in detta från förra årets info:
Har du frågor kan du mejla till oss info@ddrf.net eller ringa till Matts på
023-360 90, 070-213 60 90 eller till Tina på 070-364 65 41

Stormkast: Jag väger också lite mera, men då blir det ännu viktigare att hitta en bekväm "ställning". Rider också travare med stoort steg och det viktigaste är att hitta ERAT tempo, som mahlmt säger skit i vad andra säger och vad som är korrekt på en dressyrbana. Anpassad ridstil pratade Ingrid Boström om på en föreläsning tidigar i år, anpassad efter våran sport.

Okej tack ska pröva ringa.
Vet du hur mkt nybörjare man kan vara?

+ movgli

Jag tycker väl egentligen att "min" lättridning passar både hästen och mig perfekt, men det är ju just det att det SER hemskt ut. Det är stolsits, lätt framåtlutad överkropp och tårna pekandes rakt ut/ner :angel: Det sistnämnda beror på att jag utvecklat någon form av permanent värk i fotlederna, det andra på att jag tycker det är bekvämast/lättast för mig och stör hästen minst, men det vet ju inte folk som ser mig om.

Men ni har förstås rätt, jag ska försöka jobba på att släppa de där tvångstankarna om att det måste se perfekt ut.
Ska se om jag kan fixa någon bild eller video på både stilen och stigläderlängden, om någon skulle ha några andra tips som jag kan tänka på och försöka förändra.

giffan: Skrik gärna till i tråden om du får svar så jag vet om det är någon vits att ta kontakt med dem igen, jag funderar nästan på om de fortfarande lever....

Senast ändrad:

Hittade en äldre bild, nu är det alldeles fantastiskt kass kvalitet på den och fråga inte vad jag sysslar med, men både sitsen och läderlängden är nog ganska exakt överensstämmande med hur jag rider nu också.

Har funderat på om jag skulle vänja mig vid att rida med lite längre läder, men samtidigt lär det väl inte göra någon större skillnad på en ritt på knappt två mil?

vlcsnap-2010-06-11-19h14m07s17.jpg

Senast ändrad:

Men snälla du.... om du tycker det där ser illa ut... ja då ska du inte se mig rida hahaha :p
Jag trodde på din beskrivning att det verkligen såg hemskt ut., deet där ser väll inte så ill a ut, tycker inte jag iaf.

Tänk då hur jag borde tänka... Har ridit massor i mina dagar, tävlat både hoppning, dressyt och fälttävlan och är utbildad ridinstruktör. Men nu de senaste många åren har jag endast ridit travare.... då kan vi snacka om att ha lagt sig till med en udda ridstil... min dressyrtränare skulle vända sig i graven om han såg mig. :angel:

Jag håller med giffan. Det där var ju inte så farligt. :) Funkar det för dig och hästen så funkar det. Klart du ska starta!

+ giffan

Hehe tack, men det finns en anledning till att jag inte lägger ut hela videon. :angel:

Nej men vi får se hur det blir. Femmilaren orkar jag i alla fall inte rida, hur gärna jag än vill, och det är väl tveksamt om jag ens kommer ut i PP eftersom jag inte har något grönt kort och alla klubbar/föreningar i närheten redan verkar ha kört sina kurser. Men jag hoppas att det går vägen ändå, oavsett om jag hittar ryttare eller lyckas få något kort och rida själv, för det hade verkligen varit jättekul att få testa distans för första gången.

Men nu de senaste många åren har jag endast ridit travare.... då kan vi snacka om att ha lagt sig till med en udda ridstil... min dressyrtränare skulle vända sig i graven om han såg mig. :angel:

Haha, det där känner jag väldigt väl igen. När jag började hästlinje på gymnasium för x antal år sedan och skulle rida (stoooort) halvblod för första gången på tre år, så trodde jag att stackars dressyrinstruktören skulle avlida av utpoppade ögon, tappad haka, hjärtinfarkt och stroke. :angel:

Fortsätt träna.... för om du sen märker när det närmar sig att du inte skulle orka, så kan du säkert hitta någon som vill rida. Annars tar du en PP.
Min häst gick ju en CR nu, på ett bra sätt. Jag skulle aldrig ta mig runt med min kondis, men nu har jag börjat träna lite smått. Så får vi se vad det kan bli av det hela. En PP kan det ju räcka till. Då kunde vi ju stånka runt med våra travare. Hästar i kondis å ryttare som sitter som ja gud vet vad... det vore en syn det.

http://www.facebook.com/album.php?aid=114825&id=562013405&saved#!/album.php?aid=114825&id=562013405

:D Ja, får du några funderingar på att åka upp och starta PP:n kan du ju hojta till, blir inte ritten rolig lär väl åskådarna ha något att flina åt i alla fall, haha. (För tillfället är jag dock uppe i mina ihärdiga försök att få tag på någon form av levande själ på DDRF för info om lägret/grönt kort - kan väl säga som så att det går sådär med den saken.)

Jag var på DDRF´s läger förra året och jag kan bara säga... ÅK DIT! Är TOPPEN och speciellt om man är nybörjare! Förra året var det blandat med helt gröna och lite mer erfarna (jag hade startat två CR och några hade startat en tävlingsklass - övriga hade inte ridit distans alls).

och om ni inte får tag på DDRF via e-post - RING! Både Matts och Tina är precis hur gulliga som helst :love: och hela lägret är helt underbart! Kolla gärna in bilderna som finns från DDRF´s hemsida. Jag skulle ha åkt i år igen, men det låg på samma helg om andra, redan tidigare bokade, aktiviteter så det sket sig tyvärr...

Lägret som helhet kan jag som sagt inte vara med på, men jag tänkte i alla fall försöka vara med sista dagen för att fixa grönt kort och se om man kan prata lite med de andra deltagarna. Synd att det är så svårt att få tag på distansintresserade ryttare "var som helst", knallar man upp till sin ridklubb och kollar läget så ser de flesta ut som levande frågetecken. :p

Jag har fått svar nu och de visste inte priset på lägret, de skulle ta beslut nu snart om det men ev runt 900kr. Man kan vara hur mkt nybörjare man vill inom distansen, men gärna att man är rutinerad som ryttare. Hästarna kan vara allt från gröna till tävlade.
Så lever gör de där uppe iaf.

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 661
Senast: mahlmt
·
Distans Jag tänkte start med min häst i slutet av sommaren. Eftersom han hos förra ägaren har stått i ett år (han är 8 år och han aldrig tävlat)...
Svar
12
· Visningar
1 183
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka