Lite småfrågor ang. debut i distanssammanhang.

Riley

Trådstartare
Jag är lite sugen på att eventuellt prova på en clear round för första gången i år med mitt travarsto. Hade i sådana fall siktat in mig på Vasarittens clear round som tidigare år verkar ha varit på 19 km, vilket låter alldeles lagom och bra för oss.

Det jag undrar lite är hur mycket förberedelser som egentligen krävs för att hästen ska ta sig igenom en sådan med godkänt resultat? Hästen ifråga är f.d. travare, och trots att det är en bra bit över ett år sedan hon var aktiv inom travet märker jag att hon ännu har mycket av grundkonditionen kvar. På den tiden joggades hon två mil 2-3 dagar i veckan som ren vardaglig, icke ansträngande motion.

Så om jag börjar köra igång med konditionsträning nu i mars, är det realistiskt att vi kan rida 19 km i maj?
Ska tilläggas att hon aldrig riktigt "omvandlats" till ridhäst sedan dess, eller hur sjutton jag ska uttrycka mig :p, utan motionen har mer eller mindre regelbundet fortsatt bestå av intervaller och lite längre joggingturer i skogen.

Sedan har jag noll koll på det här med distans, har aldrig ens närvarat vid en tävling tidigare och kommer helt garanterat att känna mig väldigt vilsen. Skulle därför vilja ha sällskap av någon som varit med tidigare, men vet inte riktigt var jag ska hitta någon sådan.

Kan man ringa till sin lokala distansryttarförening och fråga där om de möjligen känner till någon ryttare som kan tänka sig att ta en nybörjare på släp (och när ska man i sådana fall göra det, redan nu?)? Eller kommer det framstå som helt psycho? :p

Är mycket tacksam för alla svar!

Senast ändrad:
Sv: Lite småfrågor ang. debut i distanssammanhang.

Ska du rida 19 km så är det inte Clear Round, utan Prova På.
Skillnaden är att på CR så kvalar du vidare för att kunna starta tävlingsklass, och du behöver en Gul Bok för CR. En CR är 40-50 km.

Kontakta tävlingsledningen innan du anmäler, och säg till att du är nybörjare, och inte har så stor koll. Det mesta av det viktiga går de igenom på bangenomgången innan.
Jag har varit tävlingsledare ett antal gånger, och det som är allra roligast är faktiskt när folk ringer och frågar saker om tävlingen.
Om du vill fråga saker får du gärna skicka PM till mig också.

De som rider PP brukar mestadels hålla ihop på banan, så du behöver nog inte vara rädd för att bli ensam i skogen. :)

19 km kan du rida utan att lägga in konditionsträning. Den rundan tar dig 2 - 2½ timme att rida i normal takt, och det klarar hästar som är regelbundet ridna.

Ville bara tilläga att det ocksåkan vara smart att gå och titta hur allt går till på en tävlingsplats innan du drar med dig hästen:)
Det gjorde vi, jag lovar det känns mycket lugnare om man redan vet ungefär hur allt går till innan man faktiskt ställs inför det själv.
Men visst borde du kunna delta i en PP i maj:)
Det kommer gå så bra, så!
Lycka till!

Ja, du har såklart rätt, PP hette det.

Tack så mycket båda två för era svar!
Skulle gärna åka och titta på någon tävling först, men tyvärr tror jag det är dåligt med tävlingar här i trakten. Ska dock absolut hålla ögonen öppna om det dyker upp något.

Höhö, nu såg jag förresten på SRFs hemsida att årets Vasaritt tydligen är flyttad till augusti, så då bör det vara ännu mindre risk för att vi inte ska klara distansen va? :angel:

Får ta och dra upp den här tråden igen efter att ha läst det här dokumentet på SRFs hemsida.

Man måste väl inte ha ett träns i plast? Eller?
Och "ridskor", är det inte tillåtet att använda ridstövlar?

Säkert korkade frågor, men jag förstår inte om det som står angående utrustningen i det där dokumentet är regler eller rekommendationer (utöver det om hjälmen och tröjan).

Hur är det med huva/bomull? Jag har förstått att det är tillåtet under själva ritten, men är det tillåtet att spara bomullen i under veterinärkontrollen också?

Senast ändrad:

Får ta och dra upp den här tråden igen efter att ha läst det här dokumentet på SRFs hemsida.

Man måste väl inte ha ett träns i plast? Eller?
Och "ridskor", är det inte tillåtet att använda ridstövlar?

Säkert korkade frågor, men jag förstår inte om det som står angående utrustningen i det där dokumentet är regler eller rekommendationer (utöver det om hjälmen och tröjan).

Hur är det med huva/bomull? Jag har förstått att det är tillåtet under själva ritten, men är det tillåtet att spara bomullen i under veterinärkontrollen också?

Nej man måste inte ha träns i plast men det är ganska vanligt med plast eller nylonträns eftersom de är lättare att hålla rena. Men du får ha läderträns om du vill det.
De andra frågorna kan jag tyvärr inte svara på

Jo, det är jag medveten om. Dock får hästen skav av allt som inte är i läder och vi ska bara rida en PP som inte ens är två mil, så jag känner spontant att ett plastträns vore ett totalt onödigt inköp. :p
Men då vet jag hur det ligger till med det i alla fall, tack!

Biothane tränsen är ju framtagna för att inte ge skav, så är du helt säker på att hästen skulle få skav av dem? Bara en tanke att de kanske är jätte bra för din häst.

Men givetvis måste man inte ha sånt träns, och givetvis får man ha stövlar!

Jo, det är jag medveten om. Dock får hästen skav av allt som inte är i läder och vi ska bara rida en PP som inte ens är två mil, så jag känner spontant att ett plastträns vore ett totalt onödigt inköp. :p
Men då vet jag hur det ligger till med det i alla fall, tack!

Är dte bara en PP är det onödigt att kosta på sig distansgrejer så tycker jag. det kommer mer sedan när man vet om man tycker det är kul och vill fortsätta

(Svarar båda)

Jag har ju inte testat just ett sådant träns och det är mycket möjligt att det skulle fungera, men jag tycker som sagt inte att jag behöver slänga ut pengar på ett distansträns när det fungerar utmärkt med den vanliga ridutrustningen jag redan har. Välsittande, helt, rent, matchat och bra kvalitet så är jag nöjd!

Sedan är det nog större chans att månen ramlar ner än att jag någonsin kommer rida något längre än en femmilare (läs: jag skulle dö av utmattning :angel:) så någon speciell distansutrustning lär jag aldrig komma att behöva heller.

kl

Nu har jag en till idiotfråga! :D
Med säkerhetsstigbyglar, menas då enbart sådana som "går upp" på utsidan om man åker av samt sådana där med "toe cage", eller räknas australiensiska också dit?

Australiensiska säkerhetsstigbyglar är säkerhetsstigbyglar ;)

Säkerhetsstigbyglar (alla former) eller skor med klack.

kl

Var ute och red strax över en mil på en timme idag, och efter att ha skrittat de sista fem minuterna låg hästens puls på runt 45, hennes vilopuls ligger oftast runt 35. Tror ni att hon kan gå en 1.9 mils PP med den konditionen, eller har vi ridit för kort och långsamt för att säga något, eller har hon för hög puls?

Jag tänkte att vi skulle ge oss på en tvåmilare om ett par veckor, men det kan ju vara bra att veta ungefär var ni mer kunniga tycker att vi ligger. :)

Tillägg: Hon kommer ju förstås att ridas regelbundet hela tiden fram till augusti, eventuellt med en veckas paus i slutet på månaden.

Tillägg 2 :p: Jag vet att pulsgränsen är på 60, men jag vill ju inte att vi bara blir godkända utan att hästen faktiskt också är i bra form för uppgiften, och kommer klara gränsen med någorlunda god marginal.

Senast ändrad:

Jag tror absolut att din häst klarar 2 mil utan minsta problem!
Den klarar säkerligen en bit till med ;)

Skönt att höra, själv har jag cirka en miljard skräckscenarion uppmålade som innefattar allt från typ 150 i puls, till häst som segnar ner död efter målgång. :angel: (Nej, jag är aldrig pessimistisk eller orealistisk!)

Eh, vi råkade visst rida två mil redan idag - jag hade tänkt testa en annan väg men råkade rida fel, och det kändes verkligen inte som om vi var så långt - på ganska precis 1 timme och 40 minuter. Puls ungefär som igår, dvs. runt 45, men jag har ingen klocka utan pulsar "för hand" så något enstaka slag mer eller mindre kan det vara.

Så nu fick jag lite småfunderingar på om hon kanske till och med skulle kunna gå en CR på 50 kilometer? Det är i sådana fall den 14 augusti som gäller, så det är ju ett par månader kvar att träna på. Vad tror ni? Eller ska man vara på den säkra sidan och ta en PP när det är hennes första ritt?

Jag tycker absolut att du ska slå till på en CR när du ändå är i farten. Hästen verkar ju vara i god kondition, och det är ju ett tag kvar till 14 augusti. Om du rider 2 mil hemma utan problem så är det kanske roligt med lite mer utmaning? :) Ni kommer säkert klara det galant.

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 661
Senast: mahlmt
·
Distans Jag tänkte start med min häst i slutet av sommaren. Eftersom han hos förra ägaren har stått i ett år (han är 8 år och han aldrig tävlat)...
Svar
12
· Visningar
1 183
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka