lite skandal journalistik, någon?

Sv: lite skandal journalistik, någon?

Intressant inslag ändå, så mycket skandaljournalistik vet jag inte om det är egentligen. Allt det här har ju hänt. Och någonting måste göras, sen HUR det ska göras är ju en svårare fråga.

Väldigt många fall tycker jag ser ut som extremt klantiga hästar, det ser inte ut som dom har någon större koll på var dom har sig själva.
När hästarna hamnar på omtramp så slår dom i knäna och vurpar runt, alltså är dom alldeles för långsamma i sin frambensteknik.
Olyckan kan ju naturligtvis alltid vara framme men som i ett rotationsfall på en vanlig låda där hästen kommer i ett för hindret bra tempo, trampar om och sedan roterar runt för hästen inte hinner få upp några av sina ben??

Då hamnar vi återigen på frågan hästval?

Ja och intressant var det ju som de sa i inslaget att många ungar har alldeles för mycket pengar och köper hästar som är alldeles för avancerade för dom och sen ger sig ut på tävlingar de inte är klara för....

Men mitt mammahjärta gråter när jag lyssnade på Karan...så fruktansvärt att bevittna när ens barn dör..jag hade svårt att ta till mig resten efter det inslaget.

Ja och intressant var det ju som de sa i inslaget att många ungar har alldeles för mycket pengar och köper hästar som är alldeles för avancerade för dom och sen ger sig ut på tävlingar de inte är klara för....

Men mitt mammahjärta gråter när jag lyssnade på Karan...så fruktansvärt att bevittna när ens barn dör..jag hade svårt att ta till mig resten efter det inslaget.

Tårarna rinner... *ryser av tanken*

men filmen var bra. En del att fundera på.
Jag fick ännu mer om detta "att köpa sej till". Hästkunskapen och ridningens grunder "försvinner", behövs inte, tror man.

Åh, vad intressant. Och hemskt (tänker på mamman främst men även alla modiga bussiga hästar som drabbas:cry:)

Jag tänker att på en känslig, mycket lydig häst måste en ryttares minsta miss, eller något som distraherar i omgivningen tex vara tillräckligt för katastrof, bra snabbtänkta, kvicka och kloka hästar reder ut det i de flesta lägen men sen finns den procenten då de inte gör det:crazy: Och även om hästen har kapacitet att reda ut det så måste ju ryttaren ha kapacitet att hjälpa den och inte störa mer. Små marginaler.

Vad tänker ni om det man säger om utvecklingen vad gäller banorna och kraven där?
Och vad tänker ni om det sista, med faran som ingår, om det skulle gå att göra sporten mer ofarlig genom att hinder som "går upp i rök" eller nåt, om man slår i hårt, skulle den vara intressant då? För er, för publiken? Hur mycket är denna fara en del av tjusningen, för var och en?

Tårarna rinner... *ryser av tanken*

men filmen var bra. En del att fundera på.
Jag fick ännu mer om detta "att köpa sej till". Hästkunskapen och ridningens grunder "försvinner", behövs inte, tror man.

Tyvärr funkar ju det i dom andra grenarna och då tror "man" att det kan funka även i fälttävlan vilket tack och lov inte är fallet. Synd bara att det blir på det här sättet det avslöjas :(

Vad tänker ni om det man säger om utvecklingen vad gäller banorna och kraven där?
Och vad tänker ni om det sista, med faran som ingår, om det skulle gå att göra sporten mer ofarlig genom att hinder som "går upp i rök" eller nåt, om man slår i hårt, skulle den vara intressant då? För er, för publiken? Hur mycket är denna fara en del av tjusningen, för var och en?

Vad gäller banornas utveckling så ser dom ju ut som en jättehoppbana idag med extremt mkt hinderkomplex på en väldigt kort sträcka och det krävs ju hästar med naturligt bra frambensteknik eftersom hästar med sämre frambensteknik måste kämpa mer, hoppa högre och får på såvis mer mjölksyra och blir tröttare. Det här tror jag stenhårt på att det orsakar många fall iallafall i 3* och 4* klass eftersom dom hindren är såpass stora.

Jag tror oxå att träningen måste anpassas mer för dessa banor inte bara konditions och uthållighet utan även mer åt mjölksyrevarianten a´la hopphästar. Det ställer kanske för stora krav på flertalet hästar och någonstans NU måste sporten nog bestämma sig för hur dom vill att sporten skall utveckla sig om den skall ha kvar tjusningen med fasta naturliga hinder ute i terrängen eller om den skall se ut som en World-Cup hoppning för som jag ser det går det inte i längden att kombinera på ett säkert sätt med det hästmaterialet som vi är vana vid att ha.

Hur mycket är denna fara en del av tjusningen, för var och en?

Jag kan ju säga som såhär, inte sjutton pumpar adrenalinet särskilt mkt när man går i mål efter en hopptävling och det är klart att folk som väljer denna sporten är ju ute efter lite adrenalinkickar på ett eller annat sätt.

Ja, det låter som om man måste göra något på olika kanter, dels banorna -som ju också handlar om att vara "publiklockande" - man har redan stegrat kraven på svårigheter osv och det kan vara svårt kanske att backa ur det, ur den synpunkten, dvs spektakulärt för publik, jag vet inte tänker bara högt.

Samtidigt det där med ryttare OCH hästar, de hästar som krävs är nog kanske inte lätta att rida heller, för en häst som ska rädda sej måste ju ryttaren följa och inte dra ner, - ja ni vet ju allt det där......HUR testar man att ryttare klarar att rida i olika lägen där det är absolut nödvändigt att göra rätt, under press osv:confused: OCh sen finns alltid risken för olyckor ändå, självklart. Som en av ryttarna sa att hästen blev distraherad, någon sekund eller tiondels sekund:crazy: Det är nog ofta inte mycket marginaler:crazy:

Och ang adrenalin, ja det är just det, tror jag, för både publiken och ryttarna och hur tillfredsställler man det med typ luftfyllda hinder...... (Fast om det säger POFF! när man slår i så kanske det är spännande nog:rofl:) Det är väl samma för andra typer av farliga sporter, bergsklättring o annat, man gör det delvis för faran (och ni skulle riskera att tävla mot såna fegisar som mej annars och hur kul är det:rofl::angel:)

Ja, men allvarligt, hur tänker ni som rider på högre nivå att det skulle gå att lösa säkerheten utan att tappa publiken och spänningen:confused: Vilka förslag finns? HUR testar man ryttare, det är ju inte bara i förhållande till hinder utan även till olika hästar:confused:

Som Bruce Davidson sa: "Rich kids get horses bought for them they cannot ride and are allowed to move up".

Tänk på det citatet och sen Mia Eriksons mammas intervju...

Varför ställde de inga frågor om hur det kom sig att hennes 2*-ga häst bara var 7 år gammal? Erfarna ryttare kan rida unga/oerfarna hästar på den nivån, men en junior..?:crazy:

Hon var även redan utesluten (4 stopp), men fortsatte att rida och hade sen sitt rotationsfall.
Men att hon föll är väl förbundets fel, om man ska tro Eriksons stämning av USEA och USEF...:confused:
Ryttaransvar, vad är det?!?

Som Bruce Davidson sa: "Rich kids get horses bought for them they cannot ride and are allowed to move up".

Varför ställde de inga frågor om hur det kom sig att hennes 2*-ga häst bara var 7 år gammal? Erfarna ryttare kan rida unga/oerfarna hästar på den nivån, men en junior..?:crazy:

Hon var även redan utesluten (4 stopp), men fortsatte att rida och hade sen sitt rotationsfall.
Men att hon föll är väl förbundets fel, om man ska tro Eriksons stämning av USEA och USEF...:confused:

Jag håller egentligen med om allt du skriver här, även om jag inte vet något om just den här tjejen - och om hon var en sån som köpt sig upp i klasserna. Att stämma ett förbund för en dödsolycka känns ju helt befängt, man kan ha åsikter på banan och utformningen, men då har man dragit det långt...men vi snackar ju USA, så egentligen är jag inte förvånad över stämningen.
Det sista är ju rent tragiskt, tänk om hon bara hade utgått som hon skulle...om om inte fanns. :(

Det är känsligt. Självklart. Men vi måste våga diskutera detta. Känns ju lite enklare att diskutera detta fallet när det är så långt borta.

Fast var hon junior så är det fan i mej fler som är ansvariga än "bara ryttaren". Föräldrar/Tränare/controller :mad:
Någon MÅSTE våga sätta stopp. Tränaren? Domare?

Fast var hon junior så är det fan i mej fler som är ansvariga än "bara ryttaren". Föräldrar/Tränare/controller :mad:
Någon MÅSTE våga sätta stopp. Tränaren? Domare?

Det ar just det har med att satta stopp som ar problemet...

Nar vi har foraldrar (inte bara ovanstaende fall, utan det finns gott om fall dar dyra hastar kops for att det ska ga bra for ungarna) som uppmuntrar detta slags beteende genom att lata ungarna aka till tavling efter tavling och inte lyssna pa domare mfl.
Och om tranaren sager nej, ja da byter man bara tranare! Och da ligger det moraliska dilemmat hos tranaren - sager man ifran och far sparken, eller stannar man och gor sitt basta for att forsoka smyga in lite vett i skallen pa familjen?:confused:

OBS! Nu manar jag rent generellt, inga specifika individer!

Det ar just det har med att satta stopp som ar problemet...

Nar vi har foraldrar (inte bara ovanstaende fall, utan det finns gott om fall dar dyra hastar kops for att det ska ga bra for ungarna) som uppmuntrar detta slags beteende genom att lata ungarna aka till tavling efter tavling och inte lyssna pa domare mfl.
Och om tranaren sager nej, ja da byter man bara tranare! Och da ligger det moraliska dilemmat hos tranaren - sager man ifran och far sparken, eller stannar man och gor sitt basta for att forsoka smyga in lite vett i skallen pa familjen?:confused:

OBS! Nu manar jag rent generellt, inga specifika individer!

Det där det gäller ju även här...tränare som ställer krav på ungar med pengar är inte lika poppis som dom som bara håvar in sitt arvode och höjer ungen till skyarna...:eek: Jag har ju i flera trådar hävdat att ryttare kommer ut i terrängen innan de knappt hoppat några terränghinder alls, t ex efter 1 st s.k helgkurs så får man dag 2 rida upp för sitt kort o 99% får även kortet...inte klokt. Jag hävdar att man skulle vara tvungen att ha gjort ett visst antal träningar på olika banor och för OLIKA tränare innan man ens får lov att starta debutant. Och sen ännu fler fälttävlans kval innan man får gå upp.

Jag kände inte till det om Mia Erikson men var det inte så att hon även hade en syster som dött tidigare i fälttävlan eller var det en annan tjej?

Vad blir det för påföljd i USA om du fortsätter trots att du redan dragit på dig 4 stopp?

Jag kände inte till det om Mia Erikson men var det inte så att hon även hade en syster som dött tidigare i fälttävlan eller var det en annan tjej?

Vad blir det för påföljd i USA om du fortsätter trots att du redan dragit på dig 4 stopp?

Systern dog i en ridrelaterad olycka, men det hade inget med träning/tävling att göra. Jag har för mig att hennes häst gick omkull när de red över asfalt runt stallet.

Om du fortsätter trots uteslutning har du troligtvis varenda funktionär på banan ute och viftar med armarna framför dig för att få stopp på dig, och sen blir det ett snack med överdomaren. Upp till den att bestämma ifall de ska gå vidare eller inte.

Systern dog i en ridrelaterad olycka, men det hade inget med träning/tävling att göra. Jag har för mig att hennes häst gick omkull när de red över asfalt runt stallet.

.

Så ohyggligt:eek: Stackars mamman:cry: Frånsett allt annat.

Sen håller jag med Novalie ang kraven för att tävla ft, högre krav, hur det nu ska gå till, men typ lite mer ofattande kurser med olika delar där terrängträning med en rad olika moment ska ingå, vid olika kurstillfällen, och egentligen visa att man kan reda ut olika hästar också, hur det nu ska gå till:confused:

Problemet är väl att det anses för krångligt idag att ens starta fälttävlan så många bryr sig inte om ens det. Mindre starter = mindre pengar från förbundet till ft (antar jag) så det ligger ett moraliskt dilemma inbakat här oxå.
kommiten vill ju ha fler ryttare till sporten och då kan det inte var hur krångligt som helst dessutom vill dom flesta av de ryttare se en framtidsvision och det tror jag inte dom gör om det blir säg 10 kval i debutant.

Problemet iallafall häromkring där vi har mest hoppryttare är ju att fälttävlansryttare blir man om man inte kan något annat och en bror till en av våra seniorlandslagsryttare i hoppning säger att OS i fälttävlan går i LB :rofl:
och på den vägen är det...
Det anses alltså väldigt enkelt att få en landslagsplats och rida OS om man väljer fälttävlan så dom ser ju sig själva rida Ribban nästa vår och så ser dom en massa kval som hinder för deras Ribbanstart och då blir det inga nya ryttare (ingen större förlust men iallafall) för jag tror inte mitt område är ensam om att ha dom här tankarna bland hoppryttarna, eller det vet jag att det inte är för jag har ju bott i skåne oxå :angel:

Det enda jag vet är att det är oroande att vi inte får någon påfyllning av unga ryttare, eller så kanske dom har testat men insåg att det inte var så enkelt som alla sagt och så skiter dom i det eftersom dom kan köpa sig en hopphäst och rida SM istället :rofl:

Nog med flum...

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
590
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 599
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar