Lite rinnigt öga?

A

Axelle

Det är så att min 12 veckor gamla hermelinhonas ena öga rinner lite grand. Inte alls mycket, och det är klar och fin vätska. Ögat ser heller inte grumligt ut. Ibland när hon kisar, så kisar hon dock lite mer med det ögat. Borde jag kontakta vet, eller räcker det med att hålla koll på det i det här stadiet? Bör jag göra rent det dgligen med ljummet vatten, eller är det bättre att låta det vara? Kan det vara begynnelsen till en ögoninflammation?

Sv: Lite rinnigt öga?

Får nog ta och göra det. I helgen har det dock inte runnit något, så det kanske inte är nåt att oroa sig över. Men det är iaf skönt att kolla upp, så att man vet..

Hm. Ögat såg mkt bättre ut några dagar, men nu rinner det mer + att hon tappat lite päls. Huden där pälsen fallit av ser dessutom svampig ut.. Så imorgon ska bebisen till vet på förmiddagen. :smirk:

Genetiskt sett brukar hermeliner få ögonproblem. Det har något med aveln för länge sedan att göra.

När min första kanin fick rinnande öga en gång så fick jag rådet att köpa en ögonsalva på apoteket. Jag minns inte vad den hette, men den var klargul och kom ur en tub. Vi lade en sträng i nederdelen av ögat 2 ggr per dag i ett par dagar. Ibland går det över av sig självt, men har kaninen haft det i mer än 3 dagar bör du göra något åt det.

Men i första hand bör du kolla efter drag, det brukar göra att ögonen rinner på dem.

Har varit hos vet idag på förmiddagen, och fick recept på en salva mot infektion som ska användas morgon och kväll i en vecka.

Misstänker dock att hon hade det redan när jag hämtade henne, då det började rinna lite grand när jag haft henne hemma i ett par dagar eller så. Sedan har det runnit ett par dagar, och sedan sett bättre ut i 4-5 dagar, runnit ett par dagar etc. Hon bor inne i mitt rum, så där lär hon ju inte utsättas för drag iaf.. Får hålla koll på hanen ett tag nu, då vet sa att det var väldigt smittsamt. Hans ögon ser dock fina ut än så länge.

Salvan heter noviform =)

Anledningen till att hermeliner (och dvv) ganska ofta får rinniga ögon är att de har såpass runda huvudet så att tårkanalerna ibland blir för trånga.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Allt började i förrgår då jag tyckte att hundens öga såg irriterat ut. Det rann även lite, dock klar vätska men jag valde ändå att...
Svar
5
· Visningar
5 459
Senast: dpmatte
·
Däggdjur Familjens kanin har fått ett rinnande öga. Pälsen under har varit stel av torkad klar vätska. Jag har gjort rent under ögat nu och då...
Svar
2
· Visningar
1 903
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama