Lite råd??

Youmeoh

Trådstartare
Känner en liten tjej som hamnat i en lite knepig sits, vet inte hur jag kan hjälpa henne

Hon har lånat en häst på foder av en mamma och en dotter (runt 55 och 21 tror jag). När hon tog hem hästen i april tjatade hon om att dom skulle skriva kontrakt, men det tyckte ägarna var för onödigt, så det blev inget kontrakt skrivet :confused:
Nu har ägarna sagt att dom ska ta tillbaka hästen och lilltjejen är helt i upplösningstillstånd :cool:

Vilka råd skulle ni ge?
Jag har sagt att hon ska kontakta nån jurist som är bra på hästfrågor, men inte hoppas på för mycket iom att dom inte har nåt kontrakt.
Tycker att det är väldigt oansvarigt av hästägarna att inte skriva ett kontrakt. Det är ju som en slags säkerhetslina, både för ägare och fodervärd, om nåt skulle hända

Sv: Lite råd??

Uscha... Det blir nog ganska svårt utan kontrakt.. Men som sagt; det är OANSVARIGT att inte skriva kontrakt!! har inget råd elr tips eftersom dom inte skrev kontrakt, kan inget mer än att säga lycka till och jag hoppas att det löser sig på ngt sätt =D

precis, muntligt avtal kan gälla, d svåra e bara att då står d ord mot ord... men d e tyvärr så att sånt förekommer, olyckligt... Men d måste ju bestämt hur länge hon skullle ha hästen ? Men d e klart att ägarna ska ha tillbaka hästen annars, isf får d bli en läxa, och kanske inte för flickan utan för hennes föräldrar...

*svarar till alla tre*
Jag vet som sagt inte så mycket då hon bara kom helt plötsligt idag och öste ur sig hela berättelse, hon kan ju ha missat en del saker :smirk:
Men som jag fattade det hade ägaren ångrat sig och skulle ta hem hästen 1/9. Altså mycket tidigare än dom kom övens om (har för mig att det t.o.m var på tal om att hon skulle få köpa hästen, men jag vet inte säkert)
Dom hade inte heller sagt varför dom tyckte att kontraktet var onödigt (hur det nu kan vara det?)

Tycker att det hela (läs hästägarna) verkar lite skumt. Magkänslan säger att det är nåt väldigt oseriöst över dom här hästägarna. Eller så kan det vara för att jag är så jäkla misstänksam mot folk och låter knappt nån rida min häst utan att ha genomgått hälsokontroll :smirk::angel:

Jag är då glad att jag inte är insyltad i den här sörjan utan bara står och betraktar allt utifrån...

hård läxa att lära för tösen..men hästvärlden i sverige funkar tyvärr så att du alltid måste ha papper på ALLT. Helst även vet intyg på hästens skick när den kom till dig och vet intyg på hur den avr när den lämnade dig.

Tyvärr är det så här i mågna fall.. inte mycket att göra annat en PROPPSA på ett kontrakt nästa gång - och att inte ha mer kontakt med det här hästägande paret.

Svenska hästerivärlden är långt ifrån ärlig, inte ens, eller kanske i synnerhet, på hobbynivå.

Krama om tösen.. och säg till henne att världen ÄR orättvis, folk ÄR dumma i huvudet och att det här inte kommer vara första gången någon drar henne vid näsan.. men det finns jättemånga trevliga, bra och pålitliga människor med - gäller bara att inte vara lika blåögd nästa gång.

Usch så ledsen jag blev nu.

Du kan nog inte göra något.. Inget skrivet så är det ägarnas häst,muntligt avtalär svårt att bevisa.

Trist lärdom. Personligen har jag svårt att förstå att man ö h t VÅGAR ta hand om ett levande djur och tillika ett så kostnadskrävande åtagande utan något avtal som svart på vitt redovisar skyldigheter.

Det är nog bara vackert att lämna tillbaka hästen och nästa gång i god tid ha beställt hem kontrakt och vägra ta hästen utan att man är överens.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 805
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar