Lite råd, tack!!

Molin

Trådstartare
Hejsan!

Jag har haft mitt vblsto i 2år nu och hon har börjat med en väldigt jobbig sak som jag försöker få bort. Hon gör det inte alltid men när jag kräver något av henne tex arbete eller när hon känner att vi ridit för långt och vill hem, då kan hon börja protestera med att försöka vända, jag låter henne aldrig göra det vilket slutar med att hon hoppar, ställer sig och backar, och när hon sätter igång med backningen så har hon INGEN koll, hon skiter fullständigt i vad som finns bakom osv.

Vi har backat ner i diken, hus, murar och NÄSTAN i bilar (När man ridit efter väg). Försöker undvika bilvägar men där vi står finns det lite var som helst och alltså jag vill ju kunna rida utan problem.
Det är inte alltid hon gör så här som sagt. Ibland har hon börjat göra det när hon blir rädd med men då är hon inte lika i sättet, då r hon väldigt lätt att få fram iaf.

Hur ska jag göra? För som sist, som var efter vägen så kom det bilar hela tiden och jag fick alltså hoppa av för hon var påväg rakt in i en bil och den kom ju i fart som sagt. Han tuta och Pillan brydde sig inte ett skit.

Vad göra egentligen?? Låter henne ALDRIG bestämma annars, det har var då eftersom hon backa rakt ut i vägen :( Och det kändes jobbigt att behöva hoppa av då. För börjar hon backa så får man inte stopp på na förens HON stannar. Jag brukar backa med henne, alltså att JAG tar över och ber henne backa, det har funkat men nu verkar det inte fungera till 100%.

HJÄLP!!

Sv: Lite råd, tack!!

alltså du kankse kan ge henne en liten lös snärt med piskan på rumpan? Så hon fattar att du menar allvar.. :)

min vbl sto var likadant i början när jag hade köpt henne, vill hon inte så backor hon eller gör en rörelse liknande en spin (skulle nog passa bra som vesternhäst :angel:).

I början blev jag arg på henne och piskade till henne på rumpan eller på bogen på den sidan hon försökte gå mot (förvirrande förklarining, hoppas du förstår). Detta resulterade att hon blev änny värre, så på henne funkar det inte att tillrätta visa med pisken. Detta var ju även i början när jag hade köpt henne så hon skulle ju testa mig. Istället sa jag ifrån med mörk röst, och det räckte för att hon skulle lyssna på mig. Jag har haft henne i ett år nu pch det funkar mkt bättre men hon testar fortfarande ibland.

Hur länge hade du haft henne och hur gick det till första gången detta hände? Hur ofta händer det och var händer det? Hur är hon om du leder henne? Be någon följa med när du rider som kan hjälpa till (tills ni fått bukt på problemet). Be någon annan duktig person rida henne för att se hur hon är då.

Eller, du skrev att hon gör så ibland när du kräver arbete av henne eller har ridit långt, hon kanske har ont någonstans. En smärta som uppkommer vid hårdare arbete eller längre ridturer.

Alltså detta kommer sen förra vår/sommaren, jag tror allt hände sen en bil kom i en konstig sväng och varken jag lr Pillan märkte av den. Hon hoppa högt när vi väl såg den för då var den i princip framför oss.

Efter det så började hon med det där, när vi skulle rida åt det hållet, hon kunde även göra det under tiden i paddocken.

Vi flyttade till detta stall 5 Augusti, och dom ggr jag ridit henne har hon varit guda snäll INGA problem alls. Var först här när vi var ute och red den längre biten, och hela biten var i princip helt ny för henne, inte i början genom skogen då men sen var allt nytt.

Pisk blir det bara värre av, testa förut när hon börja med det, jag använder inte pisk. Gillar inte piskor MEN testa som sagt då med en liten snärt och hon hoppa högt (Livrädd för piskor?) vet inte alls vad som kan ha hänt henne men rädd är hon för dom, så fort hon ser en så springer hon heeela tiden. Men då hoppa hon bara till lite högt med bakdelen och gick fram men börja sedan längre bort.

Jag ger mig inte heller men jag blir samtidigt förbannad och har testat att säga ifrån med mörk röst men tycker inte det ger något resultat, kan testa igen nästa gång.

I grupp kan hon oxå göra sådant och vet har undersökt henne vid veterinärbesiktning, inget fel.
Utan detta måste vara en jäkla dum sak hon kommit på, irriterande som FAN är det och jag hoppas jag får bort det snart.

Man ser ju att hon blir glad att få komma ut och rida men ändå kan hon göra så där, kan vara vid rädsla, krävande arbete lr bara för tror jag...

Men jag red ju ut en kväll efter denna tur då hon höll på och då gjorde hon ingenting. Hur go som helst, så jag vet inte alls jag.

Pillan är under igång sättning oxå, och har fått upp mer muskler nu men är inte helt i kondition så det kan ju kanske vara det med? Men hon var ju igång då
hon börja med det, så jag fattar nada.. Usch, jobbigt är det. Men så fort hon gör det igen ska jag säga till med ännu mörkare röst än sist, jag kanske inte tar i riktigt? Haha

Senast ändrad:

rid henne inte på trafikerade vägar en tid, så ni inte blir påkörda :crazy:

hur gammal är hon?
Jag red en 4åring för ett tag sen som gjorde precis samma sak.
Jag provade olika sätt; låta honom vända runt och sen lugnt ta ledande tygeltag - bara försöka ha tålamod. Det funkade; ... i fem meter... :crazy: sen var det likadan vändning. Blev mycket vändande, tog liksom fler steg bakåt än framåt... :p
Och så provade jag ta fram spöt och snärta till honom så fort han tänkte bakåt. Det funkade i början, men han reagerade snart mycket starkt mot detta och kastade sig ändå ut i diket och började med ovanan att bocka... *suck*
Till sist hoppade jag av (vilket absolut inte betyder att du har "förlorat" - för hästar finns inget begrepp om prestige/vinna/förlora. Jag ville helt enkelt samarbeta med hästen och hjälpa honom). Detta funkade bäst, jag ledde honom länge och försökte få honom att tänka "framåt". han tvekade inte en sekund när jag ledde honom, så det kändes bra. Jag var glad att jag kunde hoppa på på hemvägen, för då ville han ju iaf hem!

Funderade på vad detta kunde bero på;
Ont av ett gammalt bensår? Unghästtrots? Istadighet pga rädsla? Testade han mig för att jag var ny ryttare?

Det var ju inte min häst, så idag är jag inte säker på hur det går med uteritterna. Men jag vet att när han slutade "tramsa" på ridbanan (rädd för allt möjligt, spände sig..) när ägaren bytte sadel. :idea:
Och han gick ju framåt med hästsällskap ute :idea:. Hon tänkte att han kanske hade en period när hans kropp växte så himla mycket och huvudet liksom inte följde med. Så då kändes det bättre att rida ut med någon och att leda istället för att piska.

Det är bättre att avvakta lite - visst prova pressa men ofta funkar det bara en viss tid, sen kommer problemen tillbaka.
Man måste lösa problemet, inte symptomen. Så tänk igenom; varför gör hon detta, hur ska jag hjälpa henne?
Hoppas du fick lite hjälp av mina erfarenheter.
Lycka till!

rid henne inte på trafikerade vägar en tid, så ni inte blir påkörda :crazy:

Nädå, ska försöka hålla mej ifrån dessa vägar, men det är lite vårt. MAn kommer ofta ut på dom.

Men jag gick ju med henne en bit då och när hon kände igen sig så hoppa jag upp och det gick kanon, då visste hon ju att hemma var snart. Så jag blir liiite tokig.

Ellyne: Svarar dej sen, ska iväg nu...

hur gammal är hon?
Jag red en 4åring för ett tag sen som gjorde precis samma sak.
Jag provade olika sätt; låta honom vända runt och sen lugnt ta ledande tygeltag - bara försöka ha tålamod. Det funkade; ... i fem meter... :crazy: sen var det likadan vändning. Blev mycket vändande, tog liksom fler steg bakåt än framåt... :p
Och så provade jag ta fram spöt och snärta till honom så fort han tänkte bakåt. Det funkade i början, men han reagerade snart mycket starkt mot detta och kastade sig ändå ut i diket och började med ovanan att bocka... *suck*
Till sist hoppade jag av (vilket absolut inte betyder att du har "förlorat" - för hästar finns inget begrepp om prestige/vinna/förlora. Jag ville helt enkelt samarbeta med hästen och hjälpa honom). Detta funkade bäst, jag ledde honom länge och försökte få honom att tänka "framåt". han tvekade inte en sekund när jag ledde honom, så det kändes bra. Jag var glad att jag kunde hoppa på på hemvägen, för då ville han ju iaf hem!

Funderade på vad detta kunde bero på;
Ont av ett gammalt bensår? Unghästtrots? Istadighet pga rädsla? Testade han mig för att jag var ny ryttare?

Det var ju inte min häst, så idag är jag inte säker på hur det går med uteritterna. Men jag vet att när han slutade "tramsa" på ridbanan (rädd för allt möjligt, spände sig..) när ägaren bytte sadel. :idea:
Och han gick ju framåt med hästsällskap ute :idea:. Hon tänkte att han kanske hade en period när hans kropp växte så himla mycket och huvudet liksom inte följde med. Så då kändes det bättre att rida ut med någon och att leda istället för att piska.

Det är bättre att avvakta lite - visst prova pressa men ofta funkar det bara en viss tid, sen kommer problemen tillbaka.
Man måste lösa problemet, inte symptomen. Så tänk igenom; varför gör hon detta, hur ska jag hjälpa henne?
Hoppas du fick lite hjälp av mina erfarenheter.
Lycka till!

Ja jag har funderat rejält på detta och även andra och vi kommer inte fram till någe, för ont har hon inte, kollar jämt igenom henne innan och efter.

Hon är 5år gammal, test för ny ryttare, knappast. Jag får lösa detta på något vis, hon gör ju även så om man rider ut med annan, plus att hon gjorde så förut när jag gick bredvid (Då jag hade en medryttare).

Får se hur det går på söndag, då ska vi alla rida bort till lösdriften, och då blir allt nytt där och MÖRKT så mycket rida blir det inte. Finns inga lampor där ute, dumt nog. Men det skulle komma. Hihii :p

Hon gör det ju inte alltid när hon är rädd, och ibland så får jag arbeta henne utan att ho börjar sådär, så det är väldigt svårt och veta varför hon börjat med det....

Jag har fått rådet att inte göra det så trevligt för hästen då den kommer tillbaka till stallet, för det handlar troligen om att hon vill tillbaks till stallet till höet och kompisarna...

Bind upp henne utanför stallet och låt henne stå där och ta sig en funderare, ge inget hö, gör allt annat arbete först innan du tar in henne.

Eller om det är möjligt bind upp henne på vägen, där hon sas börjar konstra, och låt henne stå där en stund medan du "går vidare", och kom sedan tillbaka och hämta henne, och då ska hon gå fram lydigt fast du är påväg bort från stallet innan du vänder hemåt igen. Vet inte om det hjälper för er, men man kan ju testa olika metoder. Lycka till!

Det kan vara ett gott råd faktiskt. Men när jag ridit brukar jag göra så att hon får gå in i boxen och hon står där medans jag tar av alla saker och borstar, sedan tar jag ut henne i hagen igen.
Hon har fått något äpple ibland och så ibland kan det ligga hö kvar oxå sen innan ridturen..

Nu kommer hon dock börja gå lösdrift så det blir inget stall lr någe alls, kommer finnas tv uteboxar till senast 1/1-08 som man kan ställa in dom i OM dom är halta osv.

Annars kommer bara vindskyddet finnas och ett tak för oss när vi gör iordning dom.

Men jag ska testa :) Kanske kan jag ställa na på gången istället?

det här är svar som jag skulle testa, inget som säkert funkar. men läs igenom det o säg vad du själv tycker!

om du rider ut själv, kan du stanna på vägen nån stans o låta henne äta? du hoppar av o låter henne ta några tuggor av det goda gräset?? kanske det skulle få henne att vilja fara ut...
om hon börjar backa, dvs bara rakt bakåt o inte ner i ngt dike, har du prövar att fortsätta backa henne? då kanske hon tröttnar på det o går till sist framåt.

Hon brukar få ta sig en tugga om det är fint gräs som vi hittar, givetvis :)

Jag skrev lite högre upp i denna tråd att jag brukar backa med henne, alltså jag tar över och ber henne backa. Men det funkar inte, gjorde ett tag...

Ta hjälp av en tränare, ev en NH-tränare som kan se hästen på plats, kanske lättare att se vad det kan bero på/vad man ska göra åt det då :idea:

Har du provat att vända henne åt andra hållet och backa förbi det krångliga stället, i stället för att backa bort från det?

Haha alltså, hon tar inte ett steg framåt överhuvudtaget... Hon backar, och ja jag har testat vändningar men det slutar med att hon backar när hon förstår att jag bara försöker få henne på annat för att sedan gå framåt. Hon är inte dum denna brud, haha

NHtränare har jag funderat på, har ju själv testat det med min förra häst och även på Pillan, men vi sa att jag ska börja dressyren först då jag vill ha henne utbildad. Hon är ju trots allt fem år.

Ska ut och rida i en grupp imorron (Flytt till lösdriften) så vi får se hur det går..

Tack alla jag kommer ta på mej allt ni sagt och prova mej fram =)

Haha ja hon är klurig :devil:

Men iaf, turen vi red idag gick super, det var vi och 3 till och hon tyckte det var kul, hade inga fasoner alls, lr jo var surig på ponnyaraben som inte kom för så länge sen :p

Men annars gick det kanon :D
Får se vad hon säger sen när vi ska ta vår första tur däromkring.. Hihii

Dumma pillisen ;)

Det är ju inte helt ovanligt att travhästar gör sådär, spec inte de som varit i travträning.
Jag tror att det många gånger beror på att de har mer att säga till om än när det sitter en vagn bakom dem, för det är ju inte direkt vanligt att de börjar rygga med vagn. Om det skulle aldrig tillåtas eftersom det skulle innebära en stor risk.
Pernilla har antagligen insett att det är hon som bestämmer när hon backar, att du inte riktigt kan få fram henne.

Om du bara sitter helt passiv på henne och låter henne backa tills hon tröttnar, och INTE låter henne byta riktning och vända hemåt, vad händer då?
När hon stannar av sig själv, och inser att det gav ju verklien ingenting att backa, matte brydde sig inte, fan vad tråkigt. Då berömmer du henne och manar på henne framåt igen. Och så får hon massor av beröm när hon väl går åt rätt håll, så kommer hon säkert komma på att det är ju faktiskt ganska trevligt att slippa backa och bråka och bara gå framåt istället.

OT: Hur är det med henne? Och fölisen?
//Martina

Edit: Låt henne inte äta under ridturen, det är bara dumheter. På ridturen arbetar hon, hon är inte ute på restaurang.
Ge henne en belöning när ni kommer tillbaka till stallet, så hon tycker att det var värt arbetet under ridturen.
Om hon vill tillbaka till stallet beror det troligtvis på att hon saknar kompisar eller så, hon tänker garanterat inte på maten som finns där.

Senast ändrad:

Men tjenare bruden :D

Hitta du hit till min kära tråd, hihii..

Tyckte att du skrev väldigt mycket för att känna henne :p Fatta inte att det var du först :o

Ok, ja det är faktiskt väldigt jobbigt när hon gör så, men som sagt jag ger mej inte, jag har kunna hållt på i över en timma med att få henne och lämna gården (Från förra gården jg hade henne på i Örebro) men när hon väl går så är hon ju glad och ser fram emot turen. Så jag fattar inte alls varför hon börjat med detta.

Det är bara bra med henne nu =) och fölisen med. Kan skicka bilder och bild från ultraljudet ;)

Vi måste höras vid, har lite frågor :)

det är bara att fråga på, skicka pm eller mejl :) Är typ aldrig inne på msn längre så ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar