Lite råd tack!

M

_mikaela_

Jag har ett varmblod på 14 år som äter 8 kg hö, 1 liter havre, 5 dl betfor och 7 dl lusern om dagen uppdelat på tre utfodringar.
Jag rider 5 dagar i veckan minst 45 min. åt gången i varierande terräng och i paddock en gång i veckan.
Nu den senaste månaden har han blivit helt knäpp och står och sparkar konstant i boxväggen på morgonen och kvällen när det är matdags.
Någon som har något tips så skulle jag bli tacksam! Jag har funderat på att kanske ge honom Krafft Grund eller Groov istället för en del av havren, någon som använder något av detta? Vad tycker ni om det?
Mvh Mikaela.
 
Har du några analysvärden på höet?

Hur ser hästen ut i hullet? Kanske den får för mycket energi. Om hon är på gränsen till överhull kan du ju prova att sänka havren, eller kanske byta lite havre mot lucern?

mvh Jessica
 
Hej Mika! Ja, personligen har jag ju en väluppfostrad och lättfödd fjording så jag har inga tips... haha du vet vem de e va? :cool:
 
I senaste Hästfynd står det att hästar kan bete sig som nervvrak om de får för lite stråfoder och för mycket kraftfoder. 8 kg hö låter lite, tycker jag, i alla fall för en häst av den storleken.
Öka stråfodret och dra ner lite på kraftfodret och låt hästen ha tillgång till hö oftare, helst hela tiden.
 
Jo, fast grejen är att han alltid har fått 8 kg hö.. Nu har han lugnat ner sig lite och står endast på halm(ingen bädd)..
 
Ja, fast då borde de bete sig som nervvrak hela tiden och inte helt plötsligt börja knasa sig utan att stråmängden är förändrad.

Och 8 kg behöver inte alls vara för lite, det beror ju på vikten på hästen. Och det är ju absolut inget problem när hästen står på halm, dessutom.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 604
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp