Lite orolig...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Mitt shettis sto är nu dräktig ungefär 220 dagar så hon har ju en bra bit kvar...
Men nu börjar jag på att bli orolig och eftersom jag är total nybörjare när det gäller avel (har mycket avelskunniga kompisar som jag rådfrågar) så tänkte jag även fråga er här vad ni tror och tänker.

Tussi började sätta juver för ungefär 2 veckor sen det är nu ganska stort men inte fyllt ända ut, men det känns hårt och spänt en bit fram på magen och själva juvret.

I natt har hon tydligen haft fullt kalas i sin box för när jag kom ut i morse hade hon skvätt ut bajs och spån ända ut i gången (detta får mig att fundera över ev. ohyra eller kanske kolik) hon hade även ätit lite dåligt.
Idag har hon mest rejsat runt i hagen och lekt, sprungit från hö hög till hö hög och hoppat och skuttat, klättrat på valacken och varit allmänt tokig.:cool:

Har sett att hennes mage har sjunkit endel oxå från att ha varit nästan helt i flankerna hänger den nu under henne kan det var detta som gör henne lite lekfull kanske att det går lättare att röra sig?:confused:.

Mina kompisar säger att det nog inte är något att bry sig om, men vad tror ni?

Sv: Lite orolig...

Är du orolig kan du ju alltid ta dit en veterinär och kolla henne. Men så länge hon är pigg och inte verkar må dåligt så skulle jag låta henne vara. Finns ju mycket hormoner som går runt i kroppen på ett dräktigt djur, precis som hos oss människor. Men om hon slutar att äta och dricka är ju även fölet i fara sas så då får du nog ta dit en veterinär. Men annars tycker jag du ska avvakta, hon verkar ju inte direkt sjuk om hon springer runt och leker som en tätting.

Nä hon brunstar inte. Ser fölet sparka runt i magen och nu äter hon med god aptit igen. Det var väl nån tillfällig hormon grej antar jag känner igen det från när jag var gravid när jag tänker efter :)

Det verkar osannolikt att ett foster som är 220 dagar sparkar så du ser det.
Men vad vet jag?

Ingenaning men det rör sig väldigt mycket i magen och man kan känna buffar och puffar.
Vet inte var hon skulle kastat om hon kastat mockade ur hela boxen igår och där var det inget och inte heller i hagen
det finns väl även en risk att hon tog sig på första betäckningen antar jag då är hon 250 dagar gången i så fall

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30