Lite ont i hovarna vid hoppning och hård mark

H

hästig

Är det någon annan som har en häst som har en tendens att bli försiktig när marken är hård när ni hoppar. Tävlade i helgen och tävlingen gick på gräs men marken var ju ändå hård pga torkan. Vi gick felfritt och blev placerade men han var ändå inte som vanligt, kom väldigt nära hinderna och hoppade nästan stillastående på vissa. Kändes konstigt, inget flyt och han vågade inte hoppa av tidigt. Liknande sak hände i fjol när det var väldigt torrt och hårt i marken. I år har jag undvikit att hoppa på hårt underlag tills tävlingen men han kändes inte ok. Någon annan som upplever samma sak. Ska stryka mig till nästa helgs tävlingar och vänta.
 
Sv: Lite ont i hovarna vid hoppning och hård mark

Jag tycker att många hästar blir det, min tycker inte om hårt underlag öht, blir kort i steget och vantrivs även i dressyr/uteridning. Jag har satt på gummisulor sommartid när jag tävlat för att minska obehaget men är det riktigt hårt hoppar jag inte.
 
Sv: Lite ont i hovarna vid hoppning och hård mark

Jag hade nog kollat hästen, så den inte har en början till något som kan bli nåt stort om du förstår hur jag menar. En ömhet som kan bli en hälta.
 
Sv: Lite ont i hovarna vid hoppning och hård mark

Jag hade undvikit att hoppa/tävla hästen när det är så hårt i marken att den reagerar på det.
Jag hopptävlade aldrig min häst den perioden det var hårt i marken. Eftersom det är mest på gräs det blir hårt på sommaren så valde jag tävlingar på grus och fanns det inga lämpliga tävlingar så stod jag hellre över. Bra att du är rädd om din häst och stryker dig till nästa tävling - det kommer fler tävlingar och bättre underlag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 825
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 265
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp